Det är inte plåten det handlar om för den är ju likadan plåt som proffsen använder, det är montaget och handhavandefel. Jahg har t ex som motsats till dina uppgifte plåtslagare som monterat ett 20-tal tak med denna plåt, utan anmärknigar. Dvs monterat enl anvisningarna.

seniorkonsult skrev:
Det är inte plåten det handlar om för den är ju likadan plåt som proffsen använder, det är montaget och handhavandefel. Jahg har t ex som motsats till dina uppgifte plåtslagare som monterat ett 20-tal tak med denna plåt, utan anmärknigar. Dvs monterat enl anvisningarna.

Är inte riktigt samma plåt som proffsen dom använder plx vilket är en betydligt mjukare vilket innebär att man kan arbeta med den lätt. Den färdigköpta är fa som är hårdare vilket kan medföra att det blir svårt att få till det runt hinder.

Ok, men det vet jag inte något om. Plx däremot vet jag vad det är. Dock är det ju så att PLX används för dubbelfalsning som jag förstått, men Clix är inte avsedd för denna typ av arbeten. Det var ju inte heller detta frågan handlade om.

PLX/EMK är en plåtkvalitet som är avsedd för plåtslageriarbeten. Den tål bland annat att falsas med en radie nära 0, är ej återfjädrande och klarar av att brytas fram och tillbaka utan att mattas ut. Inget av detta klarar FA, vilket plåtvaliteten som Clix/Falsat osv är gjorda av. Ändå så är det tänkt att man ska dubbelfalsa dessa produkter vid hinder (tvärfalser).

Dessa produkter funkar nog hur bra på helst på tak utan genomföringar/hinder. Men så fort man har lite takluckor, stosar, skorstenar, ränndalar osv så blir det enligt mig och alla andra plåtslagare (som jag stött på) skit.

Edit: Var nån som pratade om typgodkännande. Detta gäller bara för plana ytor utan hinder. Clix själva hänvisar till utförande enligt AMA Hus (även fast man själva kallar det Bygg ama-98). Enligt de nyaste rekomendationerna ska allt under 18° dubbelfalsas.

Redigerat:
Jag vet inte vad Clix har för plåtkvalitet men hos mig har plåtslagaren dubbelfalsat både anslutningar, ståndplåtar skorstenshuvar med den plåt jag hade över och enligt honom var det inga problem. Så tyckandet är nog olika. Man kanske inte ska bocka plåten så många ggr utan man gör det väl färdigt direkt? Ja, jag är besiktningsman och vet hur en dubbelfals ser ut.Men tydligen är det bara plåtslagare som har hybris mot denna produkt.

Var har jag påstått att du inte vet hur en dubbelfals ser ut?
Att du är besiktningsman säger inget om din kunskap inom byggplåt. Faktum är att de flesta besiktningsmän (SBR eller inte) inte kan speciellt mycket om plåt. De som kan är plåtskonsulterna, och de växer inte precis på träd.
Att plåten måste tåla att den viks fram och tillbaka är en förutsättning vid många garneringsarbeten.

Det är mycket möjligt att Clix har bytt plåt till mjuk kvalitet på senare tid, för ett par år sedan använde man iaf hård plåt.

Jag har väl aldrig påstått att du sagt något om vad jag vet. Jag gav upplysningen om besiktningsman för at du skulle förstå att jag förstår vad det hanlar om. Jag är alltså ej en okunnig amatör. En ytterligare upplysning om min kunskap kan kanske vara att jag i ett antal år skrivit beskrivningsmaterialet för ett av sveriges störst byggkonsultkoncerner i samråd med svensk byggtjänsts material.

Det hade varit smidigt om man inte är tvungen att vika plåten så många gånger, oftast går tätheten hand i hand med med många vikningar. o jag är en trångsynt plåtis som inte lägger klicktak.

Det finns ju trots allt väldigt goda anledningar att vi har övergett enkelfalsade tak, de funkade inte för de kraven vi började ställa på våra tak. Redan innan andra världskriget började man ju så smått att lägga dubbelfalsade tak där det fanns behov även om enkelfalsade tak hängde med rätt så länge efter det. Skillnaden var att på den tiden var det en fackman som utförde jobben, i dagens läge läggs de här taken till största del av snickare och andra firmor som inte har samma kunskap. Har till dagens dato inte hört talas om en enda seriös plåtslagare som skulle kunna tänka sig att befatta sig med sådana här system....

Har varit ute och monterat några skorstenar på denna typen av klick tak, svårt att få det tätt och undviker nu att åka på sådana jobb så långt det går =). På carportar, lador och andra byggnader med god ventilation och inga hinder ser jag inga problem med att lägga dessa klick tak om man vill ha ett falsat utseende.

Il Duce; så de plåtslagare som är referenser ochtar på sig montaget är alltså oseriösa?

seniorkonsult skrev:
Ja, jag är besiktningsman
Inom vad?

Entreprenadbesiktning bygg-huvudbesiktningsman,överlåtelsebesiktning, miljöbesiktning CMF samt saneringsutredningar. Dessutom har jag under ett antal år utfört entreprenadbeskrivningar, även innefattande plåt, inom konsultbranschen i ett av Sveriges största teknikkonsultföretag.

Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Il Duce; så de plåtslagare som är referenser ochtar på sig montaget är alltså oseriösa?
Jag har jobbat på olika plåtslagerier, varit uthyrd till ytterligare ett par firmor, varit ute på byggen, kurser och mässor och träffat folk i branschen. Och inga av de som jag jobbat med, vars yrkeskunskap spänner ifrån helt okej till höjder som jag troligtvis aldrig kommer nå upp till, har haft någonting positivt att säga om de här system. De firmor som lagt sådana här tak verkar oftast vara hemmafixare, vanliga snickare eller i nåt fall takläggare som ville expandera och lägga annat en tegel och papptak.

Gjorde inklädnader åt en fönsterfirma i ett område med nybyggen under hösten, på grannhuset höll två hantverkare att lägga tak. Jag knallade över å lunchen och växlade några ord, ägare ville ha ett falsat tak på kåken och den här firman hade räknat hem jobbet i konkurrens med riktiga falsade tak. Ägaren var informerad om skillnaden med det var ju inga problem, det fanns ju både garantier och typgodkännanden. Firman visade sig(enligt hemsidan) vara en svets och smidesfirma som även gjorde vägg och taktäckningar, även där med typgodkända genomförningar.

Jag kan helt enkelt inte se några anledningar till varför ett plåtslageri skulle befatta sig vid såna här tak för. Om vi har ett pulpettak med hyfsad lutning och utan genomförningar så kan det säkert fungera bra, men då kan man ju lika gärna lägga ett riktigt tak. Man slipper förlita sig på en leverantör utan kan köra fram skivorna själv, man vet att det är en produkt man kan lita fullt ut på, man kan snabbt ersätta en skiva om det blir skador på den och tidsåtgången lär inte bli så pass mycket högre heller så att man skulle vilja riskera sitt rykte bara för att tjäna några extra kronor.

Jag känner givetvis inte alla plåtslagare i Sverige och kan ju därmed inte döma ut alla som lagt sådan här tak som klåpare. Har du exempel på motsatsen så länka gärna till firmans hemsida eller liknande.

Om en hantverkare anser att arbetet/materialet är olämpligt är de ens skyldighet att avråda från arbetet enligt konsumentköplagen. Detta finns som en klausul i hantverkarformuläret.
Så om man som erfaren plåtis inte litar på metoden eller har dålig erfarenhet av metoden är det alltså hantverkarens skyldighet att avråda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.