Nimajneb skrev:
när behöver man eg en bandslip?
Dum fråga med ett bra svar :)
 
Hahaha, nu hade ju Phl redan svarat d^_^b

Förstår inte riktigt frågan dock... För många maskiner kan man väl aldrig få????
Självklart så har jag flertalet slipmaskiner redan. Även elhyvel.
Men bandslip hade jag ju inte. Nu har jag två stycken :wow:

En såndär Bosch turbo står nog på tur i slipmaskinsavdelningen. Eller en Makita 6040.
Eller förresten, det ska förhoppningsvis in en till bandslip först. Dock en större 3-fasare i verkstan :cool:

Maskinköpsberoende? Jag? Näääää :blushing:


;)
 
V8dc skrev:
Maskinköpsberoende? Jag? Näääää :blushing:


;)

Välkommen i klubben, jag är ordförande. :D
 
Nimajneb skrev:
när behöver man eg en bandslip?
Jag har en gammal Bosch eller B&D som jag inte använt på många år, eg inte sedan jag skaffade Bosch GEX 150Turbo som avverkar nästan lika bra som en bandslip.
Efter att även införskaffat en lackfräs så känns det som om hyllvärmaren ska ut på blocket.

Ev skulle man kanske ha glädje av den om man kunde bordsmontera den.
Frånsett phls fantastiska svar, samt det sedvanliga behovet att ha någonting där hemma om utifall att, så har bandslipen två områden där den är bäst:

  • Avverka snabbt på smalare ytor typ trösklar som skall förbli lagom platta, speciellt om man har B&D som når ända fram.
  • Monteras upp och ner eller på sidan så man får tillgång till ett roterande slippapper framför två hjul av olika dimension (åtminstne på B&D) så man kan slipa även icke raka saker.
--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Frånsett phls fantastiska svar, samt det sedvanliga behovet att ha någonting där hemma om utifall att, så har bandslipen två områden där den är bäst:

  • Avverka snabbt på smalare ytor typ trösklar som skall förbli lagom platta, speciellt om man har B&D som når ända fram.
  • Monteras upp och ner eller på sidan så man får tillgång till ett roterande slippapper framför två hjul av olika dimension (åtminstne på B&D) så man kan slipa även icke raka saker.
--- Mats ---
första tar lackfräsen den andra är det kvarstående alternativet.

Men Phl's användning är definitivt den intressantaste, där ligger alla andra maskiner jag har i lä. Det är klart..... vinkelslipen som karusell är ju ett alternativ:wow:
 
Helt ärligt så har jag aldrig testat eller ens hållit i en lackfräs....
Den kanske även funkar på metall?
För jag ser min bandslip som nyttig även i det området :)

Trä är liksom inte det enda jag har mina maskiner till.
 
Vad tror ni om att montera en stol på en bandslip så man kan ta den och åka och hämta posten med?
 
V8dc skrev:
Helt ärligt så har jag aldrig testat eller ens hållit i en lackfräs....
Den kanske även funkar på metall?
För jag ser min bandslip som nyttig även i det området :)

Trä är liksom inte det enda jag har mina maskiner till.
Missförstå mig rätt här nu, jag kritiserar på inget sätt att du köpt en bandslip, jag har ju en själv MEN jag har inte använt den på så länge så det handlar om att hitta användningsområden där den är bättre än mina andra maskiner.
På metall... mmmm men känns det inte bättre med en excenterslip? Lackfräsen skulle jag knappast sätta på en metallyta.
 
Vi är inte på något sätt på kollissionskurs!

Antagligen kommer även min bandslip hamna långt ner på maskinhyllan.
Dock så behöver jag den nu till ett par planerade jobb, därav inköpet.
Sen får den nog ligga lääänge. Men det gör inget, den kommer nog komma till användning igen :P

Sälj din black och smäcker så kan du sen få köpa min Metabo ;)
 
Nimajneb skrev:
första tar lackfräsen den andra är det kvarstående alternativet.

Men Phl's användning är definitivt den intressantaste, där ligger alla andra maskiner jag har i lä. Det är klart..... vinkelslipen som karusell är ju ett alternativ:wow:
Som jag förstått det är lackfräsen bra på ytor man vill ha trärena, men knappast något att luta sig emot om det är saker som behöver jämnas till. För färgborttagning på plana ytor: lackfräs, för slipning och färgborttagning på ytor som behöver slipas ner: bandslip.

Bandslipar är också förvånansvärt bra att fuska i metall på.
 
skalman1 skrev:
Vad tror ni om att montera en stol på en bandslip så man kan ta den och åka och hämta posten med?
Skulle faktiskt fixa det med ett par 25meters skarvsladdar, ska tänka över det.:D
 
Bandslipen tycker jag är en sån där pryl som är jättebra någon gång ibland, t.ex när jag skulle montera knutbrädor men bara hade sågat virke hemma.
Gick fint att bara slipa av dom lite snabbt.

Fast sedan jag skaffade min Kress excenterslip så har användningen minskat något.
 
Måste bara hänga på och fråga här:
Är Kress alla maskiner prisvärda?
Borrmaskinen är kanon och självklart har jag kollat in lite det övriga sortimentet.
 
Alla vet jag inte, men många är väldigt prisvärda.
Excenterslipen är fantastiskt bra och är inte så dyr.
Den lilla borrmaskinen är också fantastiskt bra och har också ett bra pris.

Jag hade även deras 14,4v skruvdragare, den var supertrevlig.
Avtagbar chuck, vinkelchuck, lampa, batteriindikator m.m.
Men framförallt var den hysteriskt stark, förmodligen en av dom starkaste som finns (inte på pappret dock).
Den var dock inte så billig men den var bra.


Kvalitetsmässigt klassar jag nog Kress som nummer 1 av alla märken jag provat.
 
Tack Skalman!
Det här öppnar upp en ny marknad för mig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.