6 790 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Ballingslöv vs IKEA vs platsbyggt - kvalitet och monteringskostnad
Vi kollade runt på kök för 12 år sedan och landade hos Kvänum. Dyrare, ja, men på den tiden marginellt dyrare än Ballingslöv. Men i en helt annan division när det gäller flexibilitet och kvalitet. Vi skulle behöva ta hit en målare för att fixa till vissa ytor, men skåp och lådor beter sig som när de var nya.
Vårat ena kök är ett standard mässigt Marbodal som byggdes 2009 och som fortfarande är helt okej, visst lite små skavanker här och där men alla lådor och skåp funkar mkt bra. Det var dyrt redan då, blev inte billigare med svarta bänkskivor i granit men dom har å andra sidan behållt finishen
Vårt andra och senaste kök är ett trimmat IKEA m Järfälla köks luckor, fronter, utanpåliggande gångjärn, distanser mm och bänkskiva från STONEK. Om jag jämför kvaliten i detaljerna så tycker jag att IKEA lyft sig rejält sedan dess (förutom att jag inte gillar den låga sockeln och saknar en del bredder på skåp) och jag har byggt båda (eller monterat kanske man ska säga). Frågan är om Marbodal och andra har uppvisat motsvarande lyft som IKEA dom senaste 15 åren. Vad gäller vitvaror mm så resonerade vi som så att vi valde bättre av sånt som man kommer använda ofta (SMEG ugn o häll o fläkt, Tapwel kran mm) och som syns men nöjde oss med IKEAS bästa för det som blev integrerat (kyl/frys, diskm) bakom vackra luckor
Om det blir ett tredje kök (kanske snart) kommer jag köra samma som senast
Vårt andra och senaste kök är ett trimmat IKEA m Järfälla köks luckor, fronter, utanpåliggande gångjärn, distanser mm och bänkskiva från STONEK. Om jag jämför kvaliten i detaljerna så tycker jag att IKEA lyft sig rejält sedan dess (förutom att jag inte gillar den låga sockeln och saknar en del bredder på skåp) och jag har byggt båda (eller monterat kanske man ska säga). Frågan är om Marbodal och andra har uppvisat motsvarande lyft som IKEA dom senaste 15 åren. Vad gäller vitvaror mm så resonerade vi som så att vi valde bättre av sånt som man kommer använda ofta (SMEG ugn o häll o fläkt, Tapwel kran mm) och som syns men nöjde oss med IKEAS bästa för det som blev integrerat (kyl/frys, diskm) bakom vackra luckor
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller med. Ett massivträkök håller sannolikt livet ut, så jag tycker det ur hållbarhetsperspektiv är att föredra.H Hans G2 skrev:Jag stod i samma fundering inför min köksrenovering och min slutsats var att antingen kör man Ikea för det är jäkligt prisvärt eller så kör man ett kökssnickeri så man får kvalitet och flexibilitet. Ballingslöv med flera var bara ett dåligt mellan alternativ och skillnaden mot snickeriköket var alldeles för liten samtidigt som man då fick en helt annan produkt.
IKEA är dock grymt prisvärda så kan man göra jobbet själv och har ett 10 årspersektiv och begränsad budget så är det helt klart ett bra alternativ också.
Hej alla! Tack så hjärtligt för bra och väl motiverade svar hittills! Vi var på ett planeringsmöte hos IKEA idag och har i mångt och mycket landat i att vi kör IKEA, men beställer vitvaror (förutom diskmaskin), bänkskiva och luckor från andra leverantörer. Vi lyckas ändå få till måtten bra med IKEAs stommar, och även om drömmen om ett måttbeställt/platsbyggt träkök lever så tillåter inte budgeten det riktigt just nu då har vi andra grejer som behöver göras i lägenheten. Med riktigt bra vitvaror, schysst bänkskiva och premiumluckor blir kostnaden ändå mer än 100k lägre än Ballingslöv, vilket känns klart bättre. Nu ska vi bara få tag i en bra snickare i Stockholm som kan hjälpa oss att få allt på plats - alla tips mottages tacksamt även inom detta!
För referens för någon annan som kanske funderar på att bygga i ”platsbyggd stil” från IKEA: vi hade först tänkt köra deras egna luckor Lerhyttan då man kan få schysst krönlist och utanpåliggande sparklist med dekor för denna, men upplevde dem som lätta och rätt skrangliga (trots massiv ram), samt att den ljusgrå färgen känns lite knepig att matcha med bänkskiva.
Tack igen för alla svar!
För referens för någon annan som kanske funderar på att bygga i ”platsbyggd stil” från IKEA: vi hade först tänkt köra deras egna luckor Lerhyttan då man kan få schysst krönlist och utanpåliggande sparklist med dekor för denna, men upplevde dem som lätta och rätt skrangliga (trots massiv ram), samt att den ljusgrå färgen känns lite knepig att matcha med bänkskiva.
Tack igen för alla svar!
Hej! Kul att höra - tror att vi kör på precis samma upplägg med IKEA-stommar, andra luckor och bra vitvaror och bänkskiva. Är ni nöjda med luckorna från Järfälla kök?K krambriw skrev:Vårat ena kök är ett standard mässigt Marbodal som byggdes 2009 och som fortfarande är helt okej, visst lite små skavanker här och där men alla lådor och skåp funkar mkt bra. Det var dyrt redan då, blev inte billigare med svarta bänkskivor i granit men dom har å andra sidan behållt finishen
Jag tycker lerhyttan är helt ok, jag har ett par moduler lerhyttan i vårt "källarskafferi". Lite egenhändigt snickrat andra delar, så det ser lite platsbyggt ut. Även om det inte spelar nån roll när det är i källaren. Men jag ogillar som sagt luckor med MDF/spån... Kör ni luckor från annat företag?E emblak skrev:För referens för någon annan som kanske funderar på att bygga i ”platsbyggd stil” från IKEA: vi hade först tänkt köra deras egna luckor Lerhyttan då man kan få schysst krönlist och utanpåliggande sparklist med dekor för denna, men upplevde dem som lätta och rätt skrangliga (trots massiv ram), samt att den ljusgrå färgen känns lite knepig att matcha med bänkskiva.
IKEA gör helt OK kök, så jag kan förstå att ni väljer det om ni får till måtten och både inte tänkt bo så länge och har annat att lägga pengar på... Men hur fick ni till överskåpen? Två på höjd?
Dom har en väldigt fin finish och bra precision i detaljerna och måtten (tacksam för det eftersom min uppgift var att bygga/montera). Väldigt proffsigt tillverkat och levererat. Lite mer eftertanke krävs om man väljer distanser och utanpåliggande gångjärn. Smaksak naturligtvis men i vårt fall avgjorde min äkta hälft valet, så var bara att utföraE emblak skrev:
Vi kollade också priser från olika bänkskiveleverantörer och vi valde STONEKS, jätteproffsiga, perfekt uppmätning och montage. Nu valde vi komposit den här gången. Skulle inte tveka välja dom igen
Det här köket är ju inte jättestort och bara 260 i takhöjd så det var egentligen inga problem att bygga, se bild nedan
Wow så snyggt! Bra jobbat! Tack för bra tips och info, ska kika på Järfälla köks köksluckor då, liksom på STONEKS.K krambriw skrev:Dom har en väldigt fin finish och bra precision i detaljerna och måtten (tacksam för det eftersom min uppgift var att bygga/montera). Väldigt proffsigt tillverkat och levererat. Lite mer eftertanke krävs om man väljer distanser och utanpåliggande gångjärn. Smaksak naturligtvis men i vårt fall avgjorde min äkta hälft valet, så var bara att utföra
Vi kollade också priser från olika bänkskiveleverantörer och vi valde STONEKS, jätteproffsiga, perfekt uppmätning och montage. Nu valde vi komposit den här gången. Skulle inte tveka välja dom igen
Det här köket är ju inte jättestort och bara 260 i takhöjd så det var egentligen inga problem att bygga, se bild nedan
J JohanLun skrev:Jag tycker lerhyttan är helt ok, jag har ett par moduler lerhyttan i vårt "källarskafferi". Lite egenhändigt snickrat andra delar, så det ser lite platsbyggt ut. Även om det inte spelar nån roll när det är i källaren. Men jag ogillar som sagt luckor med MDF/spån... Kör ni luckor från annat företag?
IKEA gör helt OK kök, så jag kan förstå att ni väljer det om ni får till måtten och både inte tänkt bo så länge och har annat att lägga pengar på... Men hur fick ni till överskåpen? Två på höjd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Japp, vi kommer att köra luckor från någon annat bolag, typ Pickyliing, Luckoronline eller Järfälla kök. Så här har jag ritat upp köket i IKEAs verktyg (med Lerhyttan då). Väggskåpen är mycket riktigt två stommar på varandra: 100 cm + 60 cm. Denna ritning är bekräftad med IKEA så bör förhoppningsvis inte vara något heltokigt. Tycker själv att det ser ganska schysst ut med överskåpen. Möjligt att vi skippar dubbla överskåp över kyl och på högskåpet för att det inte ska kännas kvävande med att så mycket är byggt på höjden. Kommer även att flytta spis och fläkt lite mer till vänster så att det inte blir så trångt mot närmaste väggskåp.
Bara en synpunkt; jag tycker ju det är snyggare med integrerad fläkt i ett skåp än dessa kåpor som ändå inte harmonerar med övrigt. Även om det mesta av skåpet då upptas av motor och ev kanal. Samt att du då kunde få upp ett till väggskåp till vänster om fläkten. Skåputrymme kan man aldrig få för mycket av
För att slippa värdelösa kolfilter i lägenhetslösningar finns det ju numera plasma filter som ska vara mycket effektivare (men dyrare). Sedan ska man tydligen även kunna ansluta slangen direkt till kanalen om man använder ett spjäll emellan, typ Sirrus KFS 125 (vanligt i HSB lägenheter tydligen) för då får man en injusterad grundventilation och en begränsad fläkt effekt som inte trycker ut bacondoften till grannarna
För att slippa värdelösa kolfilter i lägenhetslösningar finns det ju numera plasma filter som ska vara mycket effektivare (men dyrare). Sedan ska man tydligen även kunna ansluta slangen direkt till kanalen om man använder ett spjäll emellan, typ Sirrus KFS 125 (vanligt i HSB lägenheter tydligen) för då får man en injusterad grundventilation och en begränsad fläkt effekt som inte trycker ut bacondoften till grannarna
Hej! Det är ett medvetet designval att ta bort de två väggskåpen till vänster och ersätta med tom yta och fristående fläkt - vi har ett stort fönster till vänster och vill släppa in så mycket ljus som möjligt. Tack för input gällande fläkt - vi måste tyvärr köra kolfilter. Hur stor roll spelar premienivån på fläkt om man ändå inte kan koppla den till frånluft tro?K krambriw skrev:Bara en synpunkt; jag tycker ju det är snyggare med integrerad fläkt i ett skåp än dessa kåpor som ändå inte harmonerar med övrigt. Även om det mesta av skåpet då upptas av motor och ev kanal. Samt att du då kunde få upp ett till väggskåp till vänster om fläkten. Skåputrymme kan man aldrig få för mycket av
Om man måste köra kolfilter så blir det ju vad det blir och då skulle jag, premiumsynpunkt då, mera kolla efter så låg ljudnivå som möjligt och att den ger bästa möjliga arbetsbelysning
Kolfilterkravet kan ju ersättas med plasma filter men som sagt , dyrare, se exempelvis fjäråskupan (kolfilter är billigare styckevis men dom ska ju bytas med jämna mellanrum så driftskostnaderna kommer ovanpå)
https://fjaraskupan.se/produkter/fi...oFS1UnJMr1iqec60Rc8JOtOMhaCfzwmEaAh1XEALw_wcB
Kolfilterkravet kan ju ersättas med plasma filter men som sagt , dyrare, se exempelvis fjäråskupan (kolfilter är billigare styckevis men dom ska ju bytas med jämna mellanrum så driftskostnaderna kommer ovanpå)
https://fjaraskupan.se/produkter/fi...oFS1UnJMr1iqec60Rc8JOtOMhaCfzwmEaAh1XEALw_wcB
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
Röstar på platsbyggt/skräddarsytt. Vi inspirerades av ett Banlingslöv vi gillade och fick ett mycket bättre platsbyggt för bara lite mer pengar. IKEA klart billigare och ändå ok.
+ inga passbitar
+ skjutdörrar där vi ville ha det
+ bättre material
+ inga onödiga dubbla väggar mellan skåpen
+ perfekt passform
+ unikt
+ deras kontaktperson bättre än andra leverantörers arkitekter
+ en miss i leveransen tog de på sig helt och hållet och fixade omedelbart
- dyrare
Nu 15 år senare ser det fortfarande nytt ut och pengarna känns inte så mycket över tid. Jag skulle säga att köket även höjt värdet på huset rejält, men då ändrade vi också planlösningen lite och valde snygga stenskivor.
+ inga passbitar
+ skjutdörrar där vi ville ha det
+ bättre material
+ inga onödiga dubbla väggar mellan skåpen
+ perfekt passform
+ unikt
+ deras kontaktperson bättre än andra leverantörers arkitekter
+ en miss i leveransen tog de på sig helt och hållet och fixade omedelbart
- dyrare
Nu 15 år senare ser det fortfarande nytt ut och pengarna känns inte så mycket över tid. Jag skulle säga att köket även höjt värdet på huset rejält, men då ändrade vi också planlösningen lite och valde snygga stenskivor.
Exakt så tänker vi med - lär ju behövas en stege upp då de översta skåpen blir på 2,6-3,1 meters höjd men bra för stora vaser och annat bös som inte används så ofta.J JohanLun skrev: