11 197 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Balkongräcke?
Oops! Jag tänkte ha fyra liggande rostfria stänger samt överliggare i trä. Säkert jättekul att klättra på. Finns det byggregler som säger att man inte får ha det på det viset??? Man måste ju t.ex ha laminerat glas i balkongräcke om man vill välja glas. Blir man t.ex ansvarig om något skulle hända nästa ägare eller liknande?
/CC
/CC
Den magiska gränsen för att slippa att ha räcke är 0,5 m. Det innebär, att när det är en meter ner till marken så ska räcket vara minst 900 mm högt. Regeln har tillkommit för att i första hand skydda barnen. 
/ Räckesmannen
;D
/ Räckesmannen
;D där försvann din ursnygga utsikt, Katt!
Jag får bara 45 cm ner till backen ... skulle inte förvåna mig om jag ändå steppar fel & bryter nacken :-/
Men vi har ju bägge fått byggnadslov ... kan dom komma i efterhand & bråka?
Jag får bara 45 cm ner till backen ... skulle inte förvåna mig om jag ändå steppar fel & bryter nacken :-/
Men vi har ju bägge fått byggnadslov ... kan dom komma i efterhand & bråka?
Tack Immobil för svaret, även om det inte var vad jag helst ville höra 
På våra (inlämnade och godkända) bygglovshandlingar ÄR det faktiskt ett räcke inritat i form av ett pennstreck.
Men vad jag förstår så är det vid byggsamrådet som räcket kommer upp till diskussion. Kanske det räcker om man planerar in att sätta upp räcke men inte gör det förrän om nåt år?
Så antingen får vi ha ett räcke med glassidor (utsikten tänker vi INTE förstöra
) eller så får vi sätta sele på alla barn som skall ut och alla vuxna får blåsa i alkoholmätare..... 
På våra (inlämnade och godkända) bygglovshandlingar ÄR det faktiskt ett räcke inritat i form av ett pennstreck.
Men vad jag förstår så är det vid byggsamrådet som räcket kommer upp till diskussion. Kanske det räcker om man planerar in att sätta upp räcke men inte gör det förrän om nåt år?
Så antingen får vi ha ett räcke med glassidor (utsikten tänker vi INTE förstöra
Klicka här för att svara