Hej,

vi har en balkong på baksidan av huset i sydvästläge. Den är gjord i betong och har byggts ut under 70talet men den är bra tight för att nyttja för en familj.

Vi har också gjort en dränering runt huset då dagvatten runnit ner vid grunden så det är löst. Torrt och fint i källaren nu. Däremot blev det ett problem där vi nu satt stämp för att hålla upp balkongen.

Flertalet av de byggare på plats som haft andra aktiviteter har dömt ut balkongen i sin funktion och rekommenderat att vi bygger en ny lättare balkongkostruktion.

Min fru vill ha en terrasslösning som går runt hörnet på huset till sidodörren på södra sidan (höger på bilden). Jag är inte helt pepp på lösningen men förstår det praktiska och sköna men en uteplats som inte kräver trappor för att nå en utesittarmiddag. Vår granne med snarlikt hus har en sån terrass och det är förstås enormt praktiskt. Estetiskt svårt att få att smälta ihop med en 1920-talskåk dock med mansardtak. Den perioden hade man nätta små balkonger. Man petade väl upp nåt bord på gräsmattan i bärsån lite tillfälligt vid mat/fikabehov i trädgården.

Finns det något att tänka på? Finns det någon som har en lösning som de blivit nöjda med? Jag personligen skulle nog kunna tänka mig med en lite större balkong och under skapa en inglasat uterum med massa spröjsade fönster. Något liknande bild 2. Bild 1 är vårt hus.

Har ni andra balkonguppgraderingar för äldre hus som ni har tips på så tas dessa emot med glädje.

Hus med gul panel och balkong, stödben syns, byggnadsarbete nedanför, grönska i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gult hus med uterum, fönster, gräsmatta, vita stolar och en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.