Hej!

Jag önskar montera träpanel/spaljé/liknande trevlig konstruktion på väggen i bild för att kunna hänga upp krukväxter och annat.

Problemet är att vi inte får borra i fasaden.

Balkongen har som synes träplankgolv, så golvförankring kan bara en idé. Det känns dock som att det skulle kunna bli instabilt utan något fäste alls i väggen.

Idéer?

• Balkong med vit putsad vägg, trädgårdsmöbler, och två krukväxter på trägolv. Fantastisk utsikt över grönskande område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med träplankgolv, beige soffgrupp med kuddar, filt och en krukväxt intill ett räcke, med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
8153
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Kanske kan 2 takstöttor mellan golv och tak användas för att fästa spaljen i.

[länk]

Om vikten av spaljén och växterna blir för hög så är en stämp nästa steg. Lite mindre estetisk än takstöttan i och för sig.

[länk]
Jag tror du har rätt ide, men fel produkt.
De där håller inte i längden.

Men, det finns en enklare och billigare lösning:
Sätt en 45x70 regel eller liknande, några cm kortare än utrymmet. Slå sedan in två kilar från varsitt håll undertill så att regeln pressas rakt upp mot taket.
Sedan är det bara att fixera kilarna med en skruv genom båda.

För att få lösningen stabilare och tåligare mot ändringar i spänningen pga fukthalt i trät skulle jag sätta en större "platta" i varje ände som sitter fast i regel och kilarna så att den inte kan vrida sig.

• Gilla
8153 och 1 till
  • Laddar…
Allt beror på tyngden av det som hängs på och själva spaljen men en stadig infästning i trallen och en snedsträva längs fönsterväggen kan klara mycket.

• Gilla
8153
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.