Tack så mycket för svaret men ska handtaget fortfarande vara "lös"? Om du ser på videon ser man att jag inte ens behöver dra upp låset det är något fel med den.Immobil skrev:
Hmm ok, ska plocka isär handtaget. Men då är det väl inte problem med bromsen antar jag? Känns som att det är handtaget som är sönder och att den inte är kopplad till själva bromsen. Eller kan båda vara sönder vem vet, kommer detta bli en dyr reperation?Immobil skrev:
Det sitter en handtagsspärr under handtaget men ser inte ut som en återfjädrande utan endast manuell (kan endast manövreras när handtaget är i stängt läge).
Börja med att kontrollera om dörren är utrustad med en dörrbroms då den kan vara utan dörrbroms.
Finns det någon arm mellan dörr och karm i ovan dörren när du öppnar dörren samt om det finns en överföring överst på spanjoletten.
Börja med att kontrollera om dörren är utrustad med en dörrbroms då den kan vara utan dörrbroms.
Finns det någon arm mellan dörr och karm i ovan dörren när du öppnar dörren samt om det finns en överföring överst på spanjoletten.
Hmm handtagsspärr under handtaget hittar jag inte, jag tog en bild ovanför dörren och jag antar att detta är bromsen. Sorry om jag inte kunde filma så bra, når inte upp1 123abc skrev:Det sitter en handtagsspärr under handtaget men ser inte ut som en återfjädrande utan endast manuell (kan endast manövreras när handtaget är i stängt läge).
Det är dörrbromsen som troligtvis är problemet och dom brukar man byta ut när dom blir dåliga.K kevinh skrev:
Kontrollera hur den sitter fast i karmen så ser du om det är en 150 eller 160 dörrbroms.
https://www.assaabloyopeningsolutio...pstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Handtagsspärren är nog det du kallar för låset.