Vad menar du att dörren inte har någon vikt?

Krikkan Krikkan skrev:
Vad menar du att dörren inte har någon vikt?
Hej, mitt fel när man drar ner handtaget ska man inte kunna knuffa balkongdörren det var de jag menade.

Det är dörrbromsen du menar. Är det hyresrätt eller bostadsrätt?

• Gilla
kevinh
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det är dörrbromsen du menar. Är det hyresrätt eller bostadsrätt?
Bostadsrätt, snackade med föreningen och det ingick inte. Det är inget fel med handtaget eller?

Då får du skaffa en ny dörrbroms. Plocka bort den som sitter där på ovansidan av dörren. Ta den till en låssmed, då får du en passande med dig hem.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Då får du skaffa en ny dörrbroms. Plocka bort den som sitter där på ovansidan av dörren. Ta den till en låssmed, då får du en passande med dig hem.
Tack så mycket för svaret men ska handtaget fortfarande vara "lös"? Om du ser på videon ser man att jag inte ens behöver dra upp låset det är något fel med den.

K kevinh skrev:
Tack så mycket för svaret men ska handtaget fortfarande vara "lös"? Om du ser på videon ser man att jag inte ens behöver dra upp låset det är något fel med den.
Vad händer om du trycker ner knappen ovanför handtaget?

Immobil Immobil skrev:
Vad händer om du trycker ner knappen ovanför handtaget?
När jag drar upp den händer inget och när jag trycker ner den hänger ingenting heller. Påriktigt ska man dra upp knappen för att kunna öppna balkongdörren

K kevinh skrev:
När jag drar upp den händer inget och när jag trycker ner den hänger ingenting heller. Påriktigt ska man dra upp knappen för att kunna öppna balkongdörren
Då är låsningen trasig. Plocka isär handtaget och titta efter vad som fallerar. I värsta fall får du skaffa ett nytt lås.

Immobil Immobil skrev:
Då är låsningen trasig. Plocka isär handtaget och titta efter vad som fallerar. I värsta fall får du skaffa ett nytt lås.
Hmm ok, ska plocka isär handtaget. Men då är det väl inte problem med bromsen antar jag? Känns som att det är handtaget som är sönder och att den inte är kopplad till själva bromsen. Eller kan båda vara sönder vem vet, kommer detta bli en dyr reperation?

Det sitter en handtagsspärr under handtaget men ser inte ut som en återfjädrande utan endast manuell (kan endast manövreras när handtaget är i stängt läge).
Börja med att kontrollera om dörren är utrustad med en dörrbroms då den kan vara utan dörrbroms.
Finns det någon arm mellan dörr och karm i ovan dörren när du öppnar dörren samt om det finns en överföring överst på spanjoletten.

• Gilla
kevinh
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det sitter en handtagsspärr under handtaget men ser inte ut som en återfjädrande utan endast manuell (kan endast manövreras när handtaget är i stängt läge).
Börja med att kontrollera om dörren är utrustad med en dörrbroms då den kan vara utan dörrbroms.
Finns det någon arm mellan dörr och karm i ovan dörren när du öppnar dörren samt om det finns en överföring överst på spanjoletten.
Hmm handtagsspärr under handtaget hittar jag inte, jag tog en bild ovanför dörren och jag antar att detta är bromsen. Sorry om jag inte kunde filma så bra, når inte upp

K kevinh skrev:
Hmm handtagsspärr under handtaget hittar jag inte, jag tog en bild ovanför dörren och jag antar att detta är bromsen.
Det är dörrbromsen som troligtvis är problemet och dom brukar man byta ut när dom blir dåliga.
Kontrollera hur den sitter fast i karmen så ser du om det är en 150 eller 160 dörrbroms.
https://www.assaabloyopeningsolutio...pstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Handtagsspärren är nog det du kallar för låset.

kan ju vara att där är någon som oljat eller sprutat typ 5,56 i dörrbromsen oxså, då funkar inte bromsen så bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.