T tergo skrev:
kan ju vara att där är någon som oljat eller sprutat typ 5,56 i dörrbromsen oxså, då funkar inte bromsen så bra
Dörrbromsar tar slut även om vissa klämt ihop dom eller som vissa skrivit på forumet sprejat med remspray för att försöka förlänga livet på dom.
Det är inget ovanligt att byta ut dörrbromsar men det stämmer att dom inte får smörjas för då slutar dom att fungera och det kan gå att rengöra dom om man har tur.

• Gilla
kevinh och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dörrbromsar tar slut även om vissa klämt ihop dom eller som vissa skrivit på forumet sprejat med remspray för att försöka förlänga livet på dom.
Det är inget ovanligt att byta ut dörrbromsar men det stämmer att dom inte får smörjas för då slutar dom att fungera och det kan gå att rengöra dom om man har tur.
Tack så mycket för svaret! Handtagsspärren är det jag kallar för låset precis :), men ifall jag byter dörrbromsen kommer dörrhandtagslåset även att fixas eller är det ingen big deal att man behöver dra upp knappen för att öppna dörren?

K kevinh skrev:
Tack så mycket för svaret! Handtagsspärren är det jag kallar för låset precis :), men ifall jag byter dörrbromsen kommer dörrhandtagslåset även att fixas eller är det ingen big deal att man behöver dra upp knappen för att öppna dörren?
Bromsen lagar inte låset. Allt som fungerar är bra, trasiga saker lagar man. ;)

Immobil Immobil skrev:
Bromsen lagar inte låset. Allt som fungerar är bra, trasiga saker lagar man. ;)
Alright så det är dörrhantaget och dörrbromsen som är felet då. Dörrbromsen fixar jag först :), var sjukt rädd att det var spanjoletten som var sönder och den kostar extremt mycket. Men ifall jag fixar drömbromsen kommer dörren kunna "flytta på sig" även om jag har handtaget nere (antar att balkongdörren är öppen). För just kan fortfarande vinden flytta på dörren även om handtaget är nere

K kevinh skrev:
Om du inte vill ha "låset" så får du ta bort det, det är endast ett draghantag på utsidan så det fyller ingen större funktion om den inte används som barnspärr (återfjädrande).

• Gilla
kevinh
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om du inte vill ha "låset" så får du ta bort det, det är endast ett draghantag på utsidan så det fyller ingen större funktion om den inte används som barnspärr (återfjädrande).
Perfekt, tack för svaret! Undrar fortfarande ifall dörren kommer kunna "röra på sig" om jag drar ner handtaget ( vi antar att jag har bytt dörrbroms). Hoppas ni förstår vad jag menar

Bästa svaret

K kevinh skrev:
Perfekt, tack för svaret! Undrar fortfarande ifall dörren kommer kunna "röra på sig" om jag drar ner handtaget ( vi antar att jag har bytt dörrbroms). Hoppas ni förstår vad jag menar
Kontrollera att spanjolettens överföring rör sig så felet inte ligger i spanjoletten, du ser högst upp på spanjoletten där "pinnen" från dörrbromsen sitter.
Den ska röra sig när du öppnar och stänger handtaget.
Om det fungerar lär det bli bättre med en ny dörrbroms.
En dörrbroms hindrar en dörr från att blåsa upp våldsamt men du kan med kraft fortfarande putta eller dra upp dörren när den bromsas av dörrspärren men det är betydligt mer motstånd än utan dörrbroms.

• Gilla
kevinh
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Kontrollera att spanjolettens överföring rör sig så felet inte ligger i spanjoletten, du ser högst upp på spanjoletten där "pinnen" från dörrbromsen sitter.
En dörrbroms hindrar en dörr från att blåsa upp våldsamt men du kan med kraft fortfarande putta eller dra upp dörren när den bromsas av dörrspärren men det är betydligt mer motstånd än utan dörrbroms.
Ska göra det! Skickar en video imorgon tack så mycket!

1 123abc skrev:
Hej, är det denna du menar att den ska röra på sig när man stänger och öppnar dörren?

• Närbild på en dörr med synlig dörrgångjärnsmekanism mellan öppen dörr och karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
allra längst upp på spanjolett är där ett lite runt hål som staget till dörrbromsen syns om du lyfte eller sänker handtaget så skall det röra på sig där uppe

om du tittar på den högre på bilden så förstår du nog vad jag menar
Fönsterbroms för Euronot 760 - Uppställningsbeslag - ASSA ABLOY Opening Solutions, ASSA ABLOY, lås, säkerhetslösningar,
Hmm det är riktigt svårt att se faktiskt, behöver någon video eller något för att förstå. Jag testa kollade på mitt fönster som har en broms ( det är samma typ som min balkongdörr) och den fungerar bra det kanske inte är spanjoletten som är problemet hmmm. Men tycker du att jag borde byta dörrbroms först av allt?

ta gärna en bild på översta delen av spanjoletten
innan du byter så kolla så ingen har smort bromsen
hur gammal är balkongdörren?

K kevinh skrev:
Hej, är det denna du menar att den ska röra på sig när man stänger och öppnar dörren?
Nej det är ett beslag som håller dörrens aluminiumbeklädnad på plats.

Här är en bild som visar spanjolettens överföring till dörrbromsen.
Närbild av ett dörrbeslag med en spanjolett som kopplar till dörrbromsen på en dörr med aluminiumklädsel.
Skapa konto

T tergo skrev:
ta gärna en bild på översta delen av spanjoletten
innan du byter så kolla så ingen har smort bromsen
hur gammal är balkongdörren?
Den är från 2005 - 2006. Förväntade mig att allting skulle vara perfekt när jag köpte lägenheten men tyvärr var det inte de. Mitt fel att jag inte kollade igenom allt på visningen. Hur kollar man om någon har smort bromsen? Tack!

• Öppet fönster med fokus på övre delen av fönsterdörrens metallmekanism mot en betongvägg.
    Skapa konto
1 123abc skrev:
Nej det är ett beslag som håller dörrens aluminiumbeklädnad på plats.

Här är en bild som visar spanjolettens överföring till dörrbromsen.
[bild]
Tack gud den snurrar när jag stänger och öppnar dörrhandtaget antar att det är det den ska göra. Då måste det vara fel på dörrbromsen bara antar jag

• Övre delen av en dörrkarm med synlig dörrbromsmekanism och delvis öppen dörr på en balkong.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.