8 308 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Balkong dörr lås och ingen vikt
Dörrbromsar tar slut även om vissa klämt ihop dom eller som vissa skrivit på forumet sprejat med remspray för att försöka förlänga livet på dom.T tergo skrev:
Det är inget ovanligt att byta ut dörrbromsar men det stämmer att dom inte får smörjas för då slutar dom att fungera och det kan gå att rengöra dom om man har tur.
Tack så mycket för svaret! Handtagsspärren är det jag kallar för låset precis1 123abc skrev:Dörrbromsar tar slut även om vissa klämt ihop dom eller som vissa skrivit på forumet sprejat med remspray för att försöka förlänga livet på dom.
Det är inget ovanligt att byta ut dörrbromsar men det stämmer att dom inte får smörjas för då slutar dom att fungera och det kan gå att rengöra dom om man har tur.
Bromsen lagar inte låset. Allt som fungerar är bra, trasiga saker lagar man.K kevinh skrev:
Alright så det är dörrhantaget och dörrbromsen som är felet då. Dörrbromsen fixar jag förstImmobil skrev:
Om du inte vill ha "låset" så får du ta bort det, det är endast ett draghantag på utsidan så det fyller ingen större funktion om den inte används som barnspärr (återfjädrande).K kevinh skrev:
Perfekt, tack för svaret! Undrar fortfarande ifall dörren kommer kunna "röra på sig" om jag drar ner handtaget ( vi antar att jag har bytt dörrbroms). Hoppas ni förstår vad jag menar1 123abc skrev:
Bästa svaret
Kontrollera att spanjolettens överföring rör sig så felet inte ligger i spanjoletten, du ser högst upp på spanjoletten där "pinnen" från dörrbromsen sitter.K kevinh skrev:
Den ska röra sig när du öppnar och stänger handtaget.
Om det fungerar lär det bli bättre med en ny dörrbroms.
En dörrbroms hindrar en dörr från att blåsa upp våldsamt men du kan med kraft fortfarande putta eller dra upp dörren när den bromsas av dörrspärren men det är betydligt mer motstånd än utan dörrbroms.
Ska göra det! Skickar en video imorgon tack så mycket!1 123abc skrev:Kontrollera att spanjolettens överföring rör sig så felet inte ligger i spanjoletten, du ser högst upp på spanjoletten där "pinnen" från dörrbromsen sitter.
En dörrbroms hindrar en dörr från att blåsa upp våldsamt men du kan med kraft fortfarande putta eller dra upp dörren när den bromsas av dörrspärren men det är betydligt mer motstånd än utan dörrbroms.
Hej, är det denna du menar att den ska röra på sig när man stänger och öppnar dörren?1 123abc skrev:Kontrollera att spanjolettens överföring rör sig så felet inte ligger i spanjoletten, du ser högst upp på spanjoletten där "pinnen" från dörrbromsen sitter.
allra längst upp på spanjolett är där ett lite runt hål som staget till dörrbromsen syns om du lyfte eller sänker handtaget så skall det röra på sig där uppe
om du tittar på den högre på bilden så förstår du nog vad jag menar
Fönsterbroms för Euronot 760 - Uppställningsbeslag - ASSA ABLOY Opening Solutions, ASSA ABLOY, lås, säkerhetslösningar,
Fönsterbroms för Euronot 760 - Uppställningsbeslag - ASSA ABLOY Opening Solutions, ASSA ABLOY, lås, säkerhetslösningar,
Hmm det är riktigt svårt att se faktiskt, behöver någon video eller något för att förstå. Jag testa kollade på mitt fönster som har en broms ( det är samma typ som min balkongdörr) och den fungerar bra det kanske inte är spanjoletten som är problemet hmmm. Men tycker du att jag borde byta dörrbroms först av allt?T tergo skrev:allra längst upp på spanjolett är där ett lite runt hål som staget till dörrbromsen syns om du lyfte eller sänker handtaget så skall det röra på sig där uppe
Den är från 2005 - 2006. Förväntade mig att allting skulle vara perfekt när jag köpte lägenheten men tyvärr var det inte de. Mitt fel att jag inte kollade igenom allt på visningen. Hur kollar man om någon har smort bromsen? Tack!T tergo skrev:
Tack gud den snurrar när jag stänger och öppnar dörrhandtaget antar att det är det den ska göra. Då måste det vara fel på dörrbromsen bara antar jag1 123abc skrev: