Byggahus.se

Balk i vardagsrum

1. P
    Medlem · 93 inlägg

pajen

Medlem
    Håller på att bygga ett lösvirkeshus.
    De har satt upp innerväggar och skall snart sätta innertaket. Jag har upptäckt att en stålbalk går rakt igenom vardagsrummet ca 200mm under inner-taksnivån.
    Jag förstår att det måste finnas en balk på denna plats men att den skall vara synlig har jag inte blivit informerad om. Vi har t o m betalat extra för att få 2,60m i takhöjd. När vi då ser denna balk rakt igenom rummet så blev vi minst sagt förvånade.

På ritningen ser man en punktstreckad linje som vi nu ifått förklarat för oss betyder "synlig" balk.
    Skall man som säljare på en husfirma underlåta sig att informera om detta och förutsätta att vi som konsumenter förstår att balken kommer att synas?

Vi är väldigt besvikna på hur rummet kommer att se ut. Vi fick inte ens möjligheten att diskutera en ev annan konstruktion för att dölja balken. Jag vill hävda att vi blivit förda bakom ljuset och därigenom gått miste om möjligheten att påverka utformningen. Vi vill att husfirman står till svars för sitt agerande.
    Är detta en rimlig begäran och i så fall hur skall jag agera gentemot husfirman?

/Pajen

2. K
    Medlem · 265 inlägg

Ken

Medlem

Re: Balk i vardagsrum

Jag har också en synlig balk i vardagsrummet, på min ritning stog det utskrivet "synlig balk" så det tydligt framgick. Däremot så fick jag en till synlig balk på utsidan av huset, under ett utskjutande tak, den balken fanns ej med på ritningen, och den gick inte att bygga in utan mycket krångel. För den fick jag kompensation av husfirman.

3. O
    Medlem · 107 inlägg

ok

Medlem

Här blir det en fråga om ritteknik.

Är linjen punkstreckad så betyder de att balken inte är synlig utan infälld i valvet. Man kan säga att andemeningen med punktstreckade linjer är att de ska redovisa sådant som är osynligt.
    Om det ritas med en streckad linje eller helst 2st parallella streckade linjer så är balken synlig.

Så stå på dig

/OK

4. F
    Medlem · 335 inlägg

fiddeli

Medlem

Njä ...
    en planritning är som ett snitt av huset. Man kan säga att man sågat av huset ca 1,2 - 1,4 m(kan vara lite olika) ovanför golvet. Om det finns något ovanför snittet som kan anses vara viktig information så kan man rita in det också, då streckprickar man det. Om man vill visa något som finns bortanför golvet som anses som viktig information streckar man det. T ex var en trappa börjar om det finns golv ovanför.
    Att det var streckprickat på er ritning betyder att det hände något ovanför snittet, något avvikande, inte bara tak.
    Men hur står det i er rums, eller bygg,-beskrivning? Byggbeskrivningen har högre prioritet än ritningen, dvs om det är olika i dessa ska man rätta síg efter byggbeskrivningen ....
    Har ni anlitat husfirman även som arkitekter? Konstruktörer? Vem har ritat dit balken?
    MVH Fiddeli

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.