Den har ju inget upplag alls vad det verkar och i så fall tar den rimligtvis ingen last. Min gissning blir då att den är uppsatt bara för syns skull.

Eller ja, är den urjackad som du säger har den förstås ett uppsag. Hmm, en planritning/skiss kan nog ge fler ledtrådar.

Har löst det hela... tog en inspektionskamera och skickade in i hålet. en bit upp såg man hur det var urtaget ur balken och övre delen försvann in i väggen/hammarbandet

• Gilla
Surly
  • Laddar…
Nissens
N NorthernLiving skrev:
Har löst det hela... tog en inspektionskamera och skickade in i hålet. en bit upp såg man hur det var urtaget ur balken och övre delen försvann in i väggen/hammarbandet
Rätt märkligt, varför har man en så kraftig balk då?

Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt, varför har man en så kraftig balk då?
Nu är jag ingen expert alls på konsktruktion men jag tror att även om inte "hela" balken vilar på upplaget, så hjälper det om den är kraftigare i övriga delar.

Jämför med en fackverksbalk där inte "hela" balken har upplag;
Principbild av takstol med numrerade delar, träkonstruktion, ingenjörsskiss, strukturella komponenter, takramverk, byggdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skulle kunna vara hängslad, alltså upphängd i korsande bjälkar.

Mikael_L
Balken kan ju även vila på andra/fler stöd, i form av stolpar här och var.
Det finns ju inget tvång att upplaget måste vara längst ut.

S Styrman_jansson skrev:
Nu är jag ingen expert alls på konsktruktion men jag tror att även om inte "hela" balken vilar på upplaget, så hjälper det om den är kraftigare i övriga delar.
Japp, så är det.
Men samtidigt finns det ökad risk att balken spjälkar ifall det är gjort så.
Skjuvspänningen är högst ute i ändarna.
Diagram som visar skjuvspänning i balkar med olika upplagspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.