Vänder mig till forumet i hopp om hjälp med en vedklyv Bala Agri från 1998 (EP60 eller EP67 tror jag)

Har ärvt klyven efter min farbror som använde den sedan den var ny.
Fungerar bra, stabil och känns väldigt gedigen, klyvde 100 m3 med den nu i vinter - inga problem.

Men… när kolven går tillbaka så saknas antagligen någon form av ändlägesstopp.
Dvs kolven går tillbaka till ändläget men försöker sedan fortsätta att gå tillbaka ännu längre. Jag tror inte det är bra för pumpen, den får ju slita i onödan samt att klyven väsnas mera då den får stå och jobba.

Jag kan se på klyven att plåten kring manöverhandtag och ändlägesstopp har fått sig en rejäl törn, skyddsplåten har bockats ut etc. Jag vet att klyven var frekvent utlånad också och tror att det saknas någon del som skulle fungera som ändlägesstopp. Går och grunnar på hur det är tänkt att fungera.

Är det någon som har motsvarande klyv (eller snarlik modell) som kan förklara hur klyven ska "veta" att den nått ändläget eller lägga upp en bild på hur det ska se ut när alla delar är på plats?

Gårdsnissen

Här har du instruktionsböcker på några av modellerna, det kanske går att se på sprängskissen vad som fattas.
På min Faxe är det en stång som trycker på ventilspaken undertill, ganska enkel konstruktion

Tackar, jag har en stång, men efter att ha studerat manualerna (de är för nyare modeller men onstruktionen är snarlik) så tror jag det saknas en "slaglängdsstopp". Misstänkte att det saknades något och nu har jag något att gå på. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.