A
Jag har lite funderingar på hur man ska lösa regling för vägg bakom kyl och frys som står i en köksudde.
Idag finns där en 10 mm spånskiva som vägg för ett kylskåp och en smal hylla (nu borttagen). Sedan är det en öppning före en yttervägg. Sedan tidigare finns täcksidor som är 60 cm breda. Jag tänkte ta bort den smala hyllan och sätta ny kyl och en frys i tomrummet bredvid. Kylen och frysen tänkte jag ställa bredvid varandra utan täcksida mellan. Jag tänkte montera två överskåp i reglar i taket. Reglingen av väggen är dock besvärlig. Jag vill ju inte ha en regel på cc60 när de nya kyl- och frysskåpen kommer vara 60 cm breda och redan är 70 cm djupa. Om jag skulle låta skåpen stå på var sida om regeln så tror jag att termostaten på elementet är i farozonen.
Hur kan jag lösa detta? Kan jag regla på 120 cm bredd, eller på 138 cm (där ytterväggen är)? Och ska man ha 10 mm spånskiva som vägg?

Kökshörna med öppning för kyl/frys, spånskivevägg och synlig regelstomme, tomma hyllutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp och tom nisch med spånskiva samt träreglar för planerad kyl och frys installation.
Skapa konto
Kökshörna med befintlig 10 mm spånskiva och reglar för planerad installation av kyl och frys.
Skapa konto

Det är rätt svårt (eller omöjligt) att förstå det du skriver.
Kanske en planskiss ovanifrån med mått osv skulle göra det lättare för oss.
Med beskrivning av före och efter osv.

• Gilla
16386
  • Laddar…
A
Inte så lätt att förklara ett så svårt projekt...
Men här har jag försökt att rita.
Med 10 mm spånskiva blir det förstås inte någon bärande vägg, det är ju mest för att slippa se baksidorna av kyl och frys från matplatsen.

Handritad skiss av kökslayout med markeringar för hur 10 mm spånskiva ska dölja vitvaror.
Skapa konto

A
Jag tror att jag kommit på en lösning. Reglar inuti ”skåpet”, som kyl och frys ska stå i, bygger bara och gör att kyl och frys sticker ut ännu mer.

Lösningen är förstås att se ”utanför lådan”. Jag kan sätta utanpåliggande reglar och få en bärande vägg som baksida för kyl och frys.

Fick idén på McDonalds. Så här skulle det se ut från matplatsen (fast med masonitskiva bakom så att man slipper se baksidan av kyl och frys).

Träreglar monterade på höjden, bildande en ram runt en vit vägg med en planteringslåda och hängande växter.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.