Byggahus.se

Bakellit, porslin eller duroplast i ett hus från 1927?

1. R
    Medlem · Nivå 5
    • Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 1
    Du sparar inte mycket på att köpa från Tyskland, med usel växelkurs på euron och frakten behöver du köpa rejäla mängder innan det förslår. Exempelvis kostar ett enkelt vägguttag i bakelit (utan petskydd) med ring 14.50+7.50eur på THPG - 234 spänn + frakt. Byggfabriken tar 270 kr (har bara den dyrare med petskydd) och har 10% rabatt om man är medlem i Byggnadsvårdsföreningen (kostar ungefär som en tysk frakt...) - alltså 243 kr. Fraktfritt från 750kr, vilket man når rätt snabbt när man köper elprylar. Jag kom fram till att det inte var värt besväret, även om jag köper en hel del.

• Laddar…
  3. Papperskatt
    Byggnadsvårdare Nivå 2
    Om du ska ha mycket så kan det vara värt att beställa direkt från Colshine i Kina, vilka är de som tillverkar åt både THPG och Fontini.

https://www.colshine.com/

EDIT: Jag planerar att göra en större beställning av porslinsuttag, förhoppningsvis någon gång nästa år. Jag kommer att beställa mer än vad jag själv behöver så jag kommer att sälja av överskottet till ett förmånligt pris.

Redigerat 7 nov 08:12
  4. Carro_D
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle definitivt vara intresserad att köpa om du säljer vidare! Har du fått några prisuppgifter vad coleshine tar för strömbrytarna och uttagen?

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 22
    Ska det vara tidstypiskt så blir det inte så dyrt, 1 brytare och max 1 uttag per rum landar ju på rätt rimliga nivåer.

6. Papperskatt
    Byggnadsvårdare Nivå 2
    Jag har fått en prislista. Jag återkommer med det senare.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 8
    Man kan ju se det här med tidstypiskt på olika sätt också.
    Många hus från 20-talet fick inte el från början utan först 10-20år senare

• Laddar…