Byggahus.se

Bakellit, porslin eller duroplast i ett hus från 1927?

1. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Vi ska göra om elen i vårt hus från 1927 och min man vill ha Renovas uttag och strömbrytare, jag vill ha mer tidstypiska uttag men vet inte vad som är mest rätt backelit, porslin eller duroplast. Har insett att dessa detaljer är väldigt dyra dock. Har någon handlat från ett annat land till ett bättre pris?

2. nisse123
    Medlem · stockholm · 764 inlägg

nisse123

Medlem
  3. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
  4. B
    Medlem · Stockholms län · 19 434 inlägg

BirgitS

Medlem
    Byggfabriken har en genomgång av när olika material har använts till strömbrytare etc. i en artikel: https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/strombrytare-och-uttag/
    Eventuellt att det finns ytterligare info i frågebanken: https://forum.byggfabriken.com/org/byggfabriken/d/strombrytare-for-lagenhet-1929/

Man kan ju välja att ha tidstypiskt när det gäller elen i de mest synliga rummen men sätta in något billigt modernt i sovrummen. När det är dags att fräscha upp sovrummen igen efter 15-20 år så kan man ju då se om man vill lägga lite extra på att få en äldre stil.

5. Carro_D
    Byggnadsvårdare · 233 inlägg

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Tycker strömbrytarna i bakelit och porslin är så fina, de svarta i bakelit är helt klart mest tidstypiska. Vi har valt att gå den lite dyrare vägen med bakelit på strömbrytare. Men vi har Renova dubbeluttag för vägguttagen. Vi har utanpåliggande el och det fanns inga bra alternativ i bakelit när vi ville ha dubbla uttag istället för bara ett. De går jättebra att matcha med varandra, tycker vi!

De i bakelit och porslin ska gå att köpa lite billigare i Tyskland från Manufactum men vet inte hur det är med fraktpriserna.

6. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Tack snälla du, vilket bra tips! Då får ju min man och jag båda igenom vår vilja *kompromiss :)

• Laddar…
  7. Carro_D
    Byggnadsvårdare · 233 inlägg

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Perfekt!

8. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Tack igen Birgits för bra råd. Vi har alla sovrummen på övervåningen så absolut skulle vi kunna snåla in där :)

9. A
    Medlem · Skåne · 594 inlägg

AskeHolst

Medlem
    Vi köpte porslinsuttag och strömställare från THPG i Tyskland, vi är mycket nöjda. Frakten var försumbar i sammanhanget då priset var mycket lägre än i Sverige. Vi köpte typ 20 uttag och 10 strömställare då det endast var ett par rum som behövde nytt.

• Laddar…
  10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 422 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    1927 lär vara i slutet på porslinseran och en bit in i bakelitåldern, så både och kan nog vara rätt. Då som nu fanns det apparater i olika prislägen, jag kan tänka mig att ebonit användes när det inte fick kosta så mycket och glas i dyrare apparatserier. Förekom handmålat porslin också.

Redigerat 27 jun 2018 18:24
    • Laddar…
  11. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 422 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Sök på "Per Wendt elhistoria" eller "John Eklund elhistoria" för mer info och bilder.

• Laddar…
  12. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Vilken härlig bild! Såg ditt tips nedan och ska genast kolla in...gillar ju detaljer :)

13. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Bra tips, ska kolla in dem direkt!

14. R
    Medlem · 206 inlägg

Ragnar_AT

Medlem
    THPG är billigare än Manufactum eftersom de är tillverkaren.

Jag vet inte hur det var i Sverige men jag har en prislista från Österrike daterad 1931 och vit porslin var det billigaste, svart bakelit dyrare och infälld med glasplatta det dyraste.

15. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 802 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Hej!

Lyfter den här tråden lite då jag är på jakt efter kvalitetsströmbrytare och uttag i bakelit till bästa pris.
    Tex de från THPG .
    Har ni några tips på var man köper de? Har försökt att hitta den Tyska sidan utan resultat.

Finns det kanske en nyare tråd i ämnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.