Nyfniken Nyfniken skrev:
Du betalar för ett namn. Typ mathiass.dyndns.com.

Sen kör du en mjukvara på ditt nätverk som ser till att hålla det namnet uppdaterat med din nuvarande IP-adress. Antingen kör du mjukvaran i en dator, eller direkt i routern.

På din beskrivning låter det som att du kanske inte nödvändigtvis behöver en fast adress. Vad är de tekniska kraven egentligen?

Japp jag har fattat hela dyndns-upplägget nu, poletten var inte hela vägen ner tidigare idag.

Dyn-dns gratisvariant verkar inte ha några begränsningar för mig, noip kräver bekräftelse varje månad, båda har stöd i edgeos.

MathiasS MathiasS skrev:
Dyn-dns gratisvariant verkar inte ha några begränsningar för mig, noip kräver bekräftelse varje månad, båda har stöd i edgeos.
Har dyn.com fortfarande en användbar gratistjänst?
Jag använde dem tidigare, men när det kom mail att de köpts upp av Oracle och att gratistjänsten (som redan hade stympats rejält) skulle upphöra så flyttade jag både domänen (registrar) och DYNDNS-funktionen till Cloudflare. Min registrar var tidigare Dotster.

Jag var en av dem som för länge sedan för en engångssumma köpte "livstids" DNS hos dyn.com (de hette då dyn-dns.com eller liknande) för min domän. Man ska tydligen inte lita på löften.

B b_hasse skrev:
Man ska tydligen inte lita på löften.
De där livstids-licenserna verkar ha en helt egen livstid.

B b_hasse skrev:
Har dyn.com fortfarande en användbar gratistjänst?
Jag använde dem tidigare, men när det kom mail att de köpts upp av Oracle och att gratistjänsten (som redan hade stympats rejält) skulle upphöra så flyttade jag både domänen (registrar) och DYNDNS-funktionen till Cloudflare. Min registrar var tidigare Dotster.

Jag var en av dem som för länge sedan för en engångssumma köpte "livstids" DNS hos dyn.com (de hette då dyn-dns.com eller liknande) för min domän. Man ska tydligen inte lita på löften.
Nej jag trodde jag var där men hade surfat in till en tjänst som hette nästan samma sak.

Om ni är ute efter en gratisvariant som inte går ut eller behöver valideras varje månad så kan ni prova duckdns.org

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tjena, bahnhof ger dig 1 publik (routningsbar eller vafan man ska säga) ipaddress.

https://dhcp.bahnhof.se/

Gå in där så får du en, de har börjat sätta folk bakom NAT. Hände mig nyligen.

Den är inte "fast" utan du borde skaffa en domän. Gandi.net är bra och har API man kan komma åt för att uppdatera dns-records automatiskt.

J Jensa86 skrev:
Om ni är ute efter en gratisvariant som inte går ut eller behöver valideras varje månad så kan ni prova duckdns.org
Vad jag kan se så gäller det inte valfri domän, utan det måste vara en subdomän till duckdns.org

B b_hasse skrev:
Vad jag kan se så gäller det inte valfri domän, utan det måste vara en subdomän till duckdns.org
Fast det gäller ju alla gratis varianter. Men det är ju inget som hindrar dig att köpa din egen domän som du sedan pekar till din duckdns.org adress.

G
noip.com har gratis sub-domän som gamla dyndns.
På gratisnivån behöver man göra en captcha en gång i månaden.

J Jensa86 skrev:
Fast det gäller ju alla gratis varianter. Men det är ju inget som hindrar dig att köpa din egen domän som du sedan pekar till din duckdns.org adress.
Det har funnits gratistjänster som fixat dynamisk DNS för valfri domän.
Jag hade en sådan hos "gamla" Dyndns, som sedan blev dyn.com
Nu har Oracle köpt upp dem och gratistjänsten är borta. Om det just nu finns andra med den typen av separat gratistjänst vet jag inte. Jag har nu flyttat domänen till Cloudflare där dynamisk DNS ingår i den årliga domänavgiften på $9.95
Eftersom dynamisk DNS ingår i domänavgiften kan man väl säga att dynamisk DNS är gratis hos Cloudflare (dvs om man har dem som Registrar). Hos min tidigare Registrar Dotster ingick inte dynamisk DNS i domänkostnaden, och jag minns inte om de ens hade det som betaltjänst.

Det jag skrivit handlar inte om en .se-domän. Jag vet inte om Cloudflare kan hantera sådana.

Redigerat:
Som tidigare skrivits, har man en domän så ingår dynamisk DNS hos många registratorer, jag har valt att parkera min domän hos Loopia (men det finns andra bra leverantörer - i sann anda från SR/SVT).

MathiasS MathiasS skrev:
Tillfälligt förvirrad....

Ska köra en GPS-tracking server på hemmanätet och behöver då en fast IP. Trodde att jag hade en dynamisk tilldelad adress som ändrade sig men när jag kontaktat operatören så säger man att jag "redan har en publik ipv4 adress".

Ok, men att den är publik betyder inte att den också är fast/permanent..... i den meningen att min router tilldelas samma adress varje gång den startas om och att adressen inte har en begränsad leas-tid.

Känner att viss språkförbistring råder. Är Bahnhofs publika adresser också fasta?
Nej, Bahnhofs normala adresser är inte statiskt tilldelade och de är inte heller globalt nåbara eftersom man använder CGNAT (typiskt får abonnenten då en adress som börjar med 100.... )

bahnhofs globala adresser beställs igenom ett besök hos dhcp.bahnhof.net . DHCP används dock även i fortsättningen.

Det andra är att adressen kan ändras även i fortsättningen om exv IP-only, (eller OpenConnect) eller Bahnhof självt får för sig att ändra i kundens tjänst.

Den "påtvingade" uppgraderingen i hastighet (de tog bort den gamla 10 Mbit tjänsten) tvingade även igenom en IPv4-adressändring för mig.

Och nej, eftersom jag använder IPv6 via Hurricane så fungerar inte någon dyndns liknande funktion för mig....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.