Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag tror många uppskattar hög "teoretisk anslutningshastighet" utan att reflektera om det egentligen ger något mervärde.

Jag har 250/250 i stan och bara 100/100 på landet. Märker absolut ingen skillnad i praktiken. Netflix kan inte mer än streama perfekt och Aftonbladet laggar lika på båda ställena. Att nattlig "dataskyffling" går fortare i stan har liksom inget direkt praktiskt nytta för mig.

Sen kan naturligtvis andra ha andra behov men för mig räcker i dagsläget 100/100 långt.
Jag kör 100/10 och kan verkligen inte motivera att skaffa mer. Då jobbar jag ändå med IT, sitter i teamsmöten hela dagarna, streamar för fullt, jobbar mot molntjänster för jämnan. Allt fungerar fint.

Enda gångerna jag hade önskat lite mer kräm är när jag behöver dra ner några stora gigabitfiler, men det är faktiskt så sällan och jag kan lika gärna gå och hämta en espresso medan filen laddar ner. Eller göra några armhävningar och sträcka på mig.

Det är ju knappast så man får bättre svarstid med högre bandbredd, så det kan vara värt att faktiskt titta på hur mycket man nyttjar och dimensionera därefter.

• Gilla
Kasken och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sen kan naturligtvis andra ha andra behov men för mig räcker i dagsläget 100/100 långt.
Ja, men de chockhöjde nu priset på 100/100 från 250 till 500 kr och 500/500 ligger på 530... Lite snabbare går det ju för stora filer från jobbet, men dyrt är det oavsett när man har Telia Öppen Fiber...

S sjoelund skrev:
Ja, men de chockhöjde nu priset på 100/100 från 250 till 500 kr och 500/500 ligger på 530... Lite snabbare går det ju för stora filer från jobbet, men dyrt är det oavsett när man har Telia Öppen Fiber...
Alla de stora operatörerna kommer att vara på den nivån framöver för egen villafiber, gruppavtal och flerbostadshus kan ha annat avtalat.
Det enda som troligvis händet är att lägstanivå för hastighet kommer att höjas i takt med att gammal teknik blir utbytt, är också enkelt då så få nyttjar den kapacitet man har dvs inget förändras för oss användare.
Så 500 kr kommer vara ett normalpris, sett till "telepriser" historiskt och pengavärden inte dyrare. Fasttelefon + uppringt Internet på 90-talet hamnade väl här för de som hade tjänsterna då;)
Men ser man ingen nytta med en fast Internetförbindelse är varje krona "dyr/onödig".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det verkar vara svårt att hitta något billigare än runt 500 kr/mån för 250/250 för Telia Öppen fiber...

Verkar också som de flesta har ganska samma, eller t.o.m. samma, pris för 100/100 och 250/250... Lite som att 250/250 är det nya lägsta som standard...

Visst, man kan hoppa på Telenor för 329 kr under ett år (om man inte haft det under de senaste 2 åren) och sen byta igen...

anders07 anders07 skrev:
Jag trodde jag hade en bindningstid och har betalat 429 kr/mån men från 1 juli vill de ha 519 kr så en ökning med 90 kr... :surprised:
Oj, tillåter deras avtal prishöjning under bindningstid?

A AndersS skrev:
Men ska vi vara ärliga om du får 10 Gbit/s eller 1 Gbit/s, så blir det ingen skillnad mera än att din fiberanslutning "klockar ut" i bitarna lite snabbare till första fiberswitchen.:cool: Mera av att vi kan ge den hastigheten om någon efterfrågar. Jag rannsakade ju mig själv vad vi verkligen hade behov av och nedgraderade från 500/500 till 100/100 mbit/s.;)
Ja, att prisskillnaden på 1 Gbit/s och 10 Gbit/s är ~16% säger en hel del om hur mycket de tror den extra bandbredden faktiskt används. Att ha 10 Gbit/s hade mer varit en rolig ursäkt att uppgradera nätverket här hemma. Kör 500/500, och kostar nästan lika mycket i ip-only's nät som 10gb/s hade gjort hos bahnhof. (sen kanske 100/100 hade räckt gott och väl, men jobbet står för det så ser ingen anledning att snåla.. och ibland sparar man väl någon minut när man drar hem stora filer)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Oj, tillåter deras avtal prishöjning under bindningstid?
Nej, men när jag tecknade det skulle jag få ett pris för 12 månader, men mitt avtal är ändå "rörligt" och då har de rätt att justera priset.

A AndersS skrev:
Alla de stora operatörerna kommer att vara på den nivån framöver för egen villafiber, gruppavtal och flerbostadshus kan ha annat avtalat.
Det enda som troligvis händet är att lägstanivå för hastighet kommer att höjas i takt med att gammal teknik blir utbytt, är också enkelt då så få nyttjar den kapacitet man har dvs inget förändras för oss användare.
Så 500 kr kommer vara ett normalpris, sett till "telepriser" historiskt och pengavärden inte dyrare. Fasttelefon + uppringt Internet på 90-talet hamnade väl här för de som hade tjänsterna då;)
Men ser man ingen nytta med en fast Internetförbindelse är varje krona "dyr/onödig".
Nätägarna väljer ju själva ifall de vill bli framtidens kopparnät när de trådlösa alternativen blir allt bättre, eller om de vill vara ett konkurrenskraftigt alternativ

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Nätägarna väljer ju själva ifall de vill bli framtidens kopparnät när de trådlösa alternativen blir allt bättre, eller om de vill vara ett konkurrenskraftigt alternativ
Vi får se, och priserna på mobilt blir intressant att se när operatörerna ska hämta hem pågående 5G uppgradering.
Vi börjar se det nu att nyheten Internet som för 20 år sedan var "gratislösningen" är helt mogen marknad vill även leverantör av gratistjänster ta betalt, finns inte utrymme att finansiera enbart med att sälja reklam. Se hur de leverantörerna avskedar personal och i stora mängder.

Så, nää det blir definitivt inte lägre kostnad generellt med mobilt, men det kommer att passa en del användare.
Ska vi använda min gamla tes om 80-20%, vi kommer att ha minst 80% av hushållen med aktiv fiberanslutning (är nog idag inom 70-80%) och 20% som enbart använder mobil uppkoppling.;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nej, men när jag tecknade det skulle jag få ett pris för 12 månader, men mitt avtal är ändå "rörligt" och då har de rätt att justera priset.
Aha, jag missförstod dig. Du trodde att det var ett "vanligt" bundet abonnemang, men så var det alltså inte,

engs
Skulle tvingande redovisning på fakturan om hur stor del som går till nätägare vara nån idé? Dvs i de fall det inte är samma bolag.

Så man kan jämföra tydligare.

Kanske nått förbud mot ev. kickback etc också så man inte får en situation där nätägaren kan agera mer anonym slagpåse som bredbandssäljarna kan skylla på.

Dvs för att försöka förbättra konkurrensen.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
engs engs skrev:
Skulle tvingande redovisning på fakturan om hur stor del som går till nätägare vara nån idé?
Jag får en faktura från nätägaren och en från den tjänsteleverantör jag valt. Är det ovanligt att det är så?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inte så ovanligt, men det vanligaste är att det är ihopbakat.

För övrigt sa jag upp mitt abonnemang hos Bahnhof idag efter att dom annonserat ytterligare en prishöjning med motiveringen att nätägaren, Open Infra, har höjt sin avgift.
I vintras höjde man med 30:- i månaden med samma motivering. Då var det någon med insiderinformation som hävdade att Open Infras höjning var i storleksordningen 9:-.

Redan nu vill Bahnhof ha 479:- för 250 Mbit. Flera konkurrenter har priser en bit under 400 om man binder sig 12 månader. Bahnhof kunde tänka sig att sänka till 439 om jag band ett år.

• Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får en faktura från nätägaren och en från den tjänsteleverantör jag valt. Är det ovanligt att det är så?
Så är det ofta, men du ser inte vilken avgift den som driver nätet tar av operatören.
Zitius t.ex. betalar nätägare för att bli "kommunikationsoperatör" som de kallar det. De tar sedan en avgift från operatörerna.

useless useless skrev:
Det är inte så ovanligt, men det vanligaste är att det är ihopbakat.

För övrigt sa jag upp mitt abonnemang hos Bahnhof idag efter att dom annonserat ytterligare en prishöjning med motiveringen att nätägaren, Open Infra, har höjt sin avgift.
I vintras höjde man med 30:- i månaden med samma motivering. Då var det någon med insiderinformation som hävdade att Open Infras höjning var i storleksordningen 9:-.

Redan nu vill Bahnhof ha 479:- för 250 Mbit. Flera konkurrenter har priser en bit under 400 om man binder sig 12 månader. Bahnhof kunde tänka sig att sänka till 439 om jag band ett år.
Men trots allt ett normalpris framöver, de flesta kommer att lägga sig här för villaabonnemang.

C
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Risken är att de börjar vilja ha betalt per månad även för en "död" fiber, som vissa aktörer redan försökt sig på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.