129 034 läst ·
706 svar
129k läst
706 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Mobilt är dyrt i mellan Europa då mobiloperatörerna i praktiken har kommit överens om att inte bygga ut näten och ändra jämvikt en de har just nu. De stora (Orange, Telefonica, Deutsche Telecom och Vodafone) har i praktiken kontroll på alla marknader mellaneuropa. Det är också på dessa marknader som näten har dålig kvalitet.M mojjen skrev:
Samtidigt klagar operatörerna på att de inte tjänar pengar och försöker få EU att beskatta Google/Apple/Meta mfl för att bekosta utbyggnaden av mobilnäten.
Om EU vore intresserade av att angripa mobomool/oligopol så är mobiloperatörerna ett lika lämpligt mål.
Nu är ju 3 och Telenor på gång att slås ihop och Telenor och Tele2 delar ju redan nät så vi har inte mycket konkurrens kvar i Sverige heller snart.
i tyskland lägger dom fortfarande koppar kabel till internet berlin är en sån stadpacman42 skrev:
Mobilt är dyrt i mellan Europa då mobiloperatörerna i praktiken har kommit överens om att inte bygga ut näten och ändra jämvikt en de har just nu. De stora (Orange, Telefonica, Deutsche Telecom och Vodafone) har i praktiken kontroll på alla marknader mellaneuropa. Det är också på dessa marknader som näten har dålig kvalitet.
Samtidigt klagar operatörerna på att de inte tjänar pengar och försöker få EU att beskatta Google/Apple/Meta mfl för att bekosta utbyggnaden av mobilnäten.
Om EU vore intresserade av att angripa mobomool/oligopol så är mobiloperatörerna ett lika lämpligt mål.
Nu är ju 3 och Telenor på gång att slås ihop och Telenor och Tele2 delar ju redan nät så vi har inte mycket konkurrens kvar i Sverige heller snart.
Jag hade Ownit med "ny kund pris" i 12 månader, betalade 299 kr/mån för 100/100 vilket jag tyckte var helt ok. Sen höjdes det till 389 kr/mån när det bra priset gick ut nu i februari, och nu precis aviserade dom en ny höjning till 489 kr/mån för 100/100 och skyller på att Telia som äger fibernätet höjt sina avgifter gentemot dom som dom måste föra vidare till kund. Sa upp abonnemanget samma dag som den aviserade prishöjningen och tecknade nytt abonnemang hos Telenor med najs price i 12 månader för 314 kr/mån för 250/250. Antar att jag bara kommer ha det abonnemanget i ett år innan det är dags att byta igen 
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 525 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 525 inlägg
P Prodigys skrev:
Vårat höjdes också vid årsskiftet, så jag kontaktade dom och sa att vi tänkte säga upp och pekade på ett pris hos en konkurrent som var bättre.
De kunde justera mitt abonnemang så vi blev kvar
fick feeling efter det var utfört så jag ringde till Vimla där vi ha dotterns abonnemang och fick dubbla surfen utan kostnad.
Tror att man har väldigt hög chans att förbättra sitt avtal bara genom ett samtal faktiskt
mexitegel skrev:
I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
HADE Telia öppen fiber, men upptäckte att det gick att byta till Bahnhof villafiber, med ny mediakonverter, och då blev det hela andra priser. TÖF har hastigheter från 100/100 och uppåt, men med Bahnhofs egen villafiber finns bara 1000/1000 och 10000/10000 som kostar 379 eller 399 inklusiver router med bindningstiden 24 månader.mexitegel skrev:
Det här var intressant - hur många är det som likt mig har Telia öppen fiber?
Nu är jag inte alls insatt i prismodellerna som Telia debiterar Bahnhof, det kanske är olika kostnader på olika lokala nät som delvis förklarar - annars känns det snart rimligt att starta typ kundkraft för bredband...
EDIT: @AndersS kanske vet?
Vi fick fiber i somras men jag höll mig kvar på Bahnhof via Kabel-TV 50/10 för 309 kr per månad efter senaste höjningen. Under Black Week frågade jag Bahnhof om dom hade något bättre erbjudande än 359 kr per månad för 100/100 på fiber, men det hade dom inte.
Blev kund hos Telia med 500/500 mbps med unicast-box och 8 TV-kanaler för 299 kr per månad. Veckan efter min uppsägning meddelade Bahnhof att dom höjde till 349 kr per månad för 50/10.
Så less på Bahnhofs höjningar och CGNAT så dom kan dra åt helvete.
Återstår att se vad Telia säger till hösten...
Blev kund hos Telia med 500/500 mbps med unicast-box och 8 TV-kanaler för 299 kr per månad. Veckan efter min uppsägning meddelade Bahnhof att dom höjde till 349 kr per månad för 50/10.
Så less på Bahnhofs höjningar och CGNAT så dom kan dra åt helvete.
Återstår att se vad Telia säger till hösten...
Håller till 100% med om att Bahnhof är något man ska undvika om man inte vill bli lurad på pengar.L Lovestedt skrev:
Inte nog med att de lurar upp trogna gamla kunder med förhöjda månadsavgifter, utan deras oseriösa kundtjänst binder också upp abonnemangen trots att de inte fått något medgivande för detta.
Stark varning!!!!!!!!
Samma här ! 1000mb 299kr/månaden först i ett år , nu i två år till ! Helhets kund där , sjukt nöjd !! Vart ännu bättre deals nu när de köpte upp boxer ! 109kr/månaden tv + Viaplay och tele2play !J Jonobe skrev:Vi har comhem/tele2 för bredband och tv. När bindningstiden på respektive abonnemang är på väg att gå ut så skickar jag iväg ett mail och säger att jag vill säga upp abonnemanget, men kan stanna kvar om jag får behålla nuvarande rabatterat pris. Det fungerar alltid, eller så prismatchar de aktuellt nykundserbjudande. Man får bevaka bindningstider, men annars minimalt jobb som spar tusenlappar varje år.
Ingen skulle väl någonsin byta bredbandsleverantör om det inte fanns kampanjpriser?
Men du menar att så fort Bahnhof och alla andra bredbandsbolag har en kampanj så ska dom ut och sänka priserna för alla sina kunder?
Men du menar att så fort Bahnhof och alla andra bredbandsbolag har en kampanj så ska dom ut och sänka priserna för alla sina kunder?
mexitegel skrev:
I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Tro fan att de ger nya kunder lägre priser, det är ju så man lockar nya kunder.