MathiasS MathiasS skrev:
Från mitt perspektiv är det hutlöst.

Här ägs nätet av Skanova inom ramen för Telias Öppen Fiber. Jag har sedan gjort ett operatörsbyte ut ur detta till BH's stängda nät.

Jag betalar nu 379kr per månad för 1000/1000. Ville jag ha 10 000/10 000 kostar det 499 per månad.

Med det som grund ska inte 100/100 behöva kosta 400spänn i månaden i ens i enskild villa. Skulle jag vara gruppansluten i någon brf skulle ju priset vara en ytterligare lägre.

Men, vi vet ju att konkurrenssituationen är lite skev, därav frågan i vilket nät det kostar på detta vis.
Riktigt bra priser!
Detta får jag:

• Bild av jämförande fiberbredbandsabonnemang med olika hastigheter, bindningstider och rabatterade månadskostnader från olika leverantörer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte att någon bredbandstjänst till konsument har någon garanterad hastighet. Det är alltid "upp till".

I praktiken så ligger ju aldrig begränsningen i uppkopplingens hastighet, det finns andra flaskhalsar.

Det som är på g är ett generellt krav på att operatörsbyten ska tillåtas, dvs det är tvingande. Det tror jag kommer vara förlösande. Idag gäller det bara Telia och möjligeh någon till.

Idag fungerar konkurrensen för dåligt.
Nä, precis, konsument fiber är "upp till" hastigheter och leverantörerna gör en beräkning hur mycket kapacitet de lägger på ett område.
Om du kör en kontroll av hastigheten exakt samtidigt som alla din grannar kommer du att få en ganska dålig fart...

För företag är det "dedikerad" hastighet, men då kostar det 5-6 gånger mer än en konsument anslutning...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nä, precis, konsument fiber är "upp till" hastigheter och leverantörerna gör en beräkning hur mycket kapacitet de lägger på ett område.
Om du kör en kontroll av hastigheten exakt samtidigt som alla din grannar kommer du att få en ganska dålig fart...

För företag är det "dedikerad" hastighet, men då kostar det 5-6 gånger mer än en konsument anslutning...
Men det är i regel inga problem för merparten av oss privatpersoner.
Överbokning av nät utifrån accessförbindelser har alltid gjorts, t.o.m. när det var kretskopplat, även gällande företaget. Idag har jag ingen koll men förr, närtid, kunde sådant hanteras med olika trafikprioriteringar. Men allt sådant tog prestanda i "burkarna", så jag vet inte hur det är idag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man har alltid överallokerat med principen att man bygger ut när topparna når 50% av kapaciteten som finns tillgänglig, eller numera allt oftare när topparna når 70% av tillgänglig kapacitet.

Flaskhalsarna på nätet är oftast inte i accessnäten, de är allt som oftast i peeringpunkterna mot Internet. Därmed inte sagt att det inte händer att det är problem i accessnäten då jag hjälpt min fiberoperatör med felsökning några gånger iom att jag kontinuerligt har pingar gående som moniteorerar packetloss och latency till några grannar, några siter i Sverige och några siter utomlands...

Jag kan oftast tala om för fiberoperatören om felet finns hos dem, hos min Internet-provider eller på nätet genom att jag har denna statistik.

Hannuse Hannuse skrev:
Ok, men någon måste väl ändå stå för nätet, och äga det?
Ja det ändras inte. Men påslagen minskar med färre kockar i soppan. Tittar jag på vad jag skulle betalat för samma tjänst från BH via Öppenfiber så var det många hundralappar dyrare än vad betalar när jag gjort ett operatörsbyte. Det blir långsamt lite dyrare pga ökade nätkostnader (man skyller på det iaf och det verkar väl stämma också) men fortfarande är ju priserna ok.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det ändras inte. Men påslagen minskar med färre kockar i soppan. Tittar jag på vad jag skulle betalat för samma tjänst från BH via Öppenfiber så var det många hundralappar dyrare än vad betalar när jag gjort ett operatörsbyte. Det blir långsamt lite dyrare pga ökade nätkostnader (man skyller på det iaf och det verkar väl stämma också) men fortfarande är ju priserna ok.
Ok, men jag förstår inte riktigt ändå?
Nätet är ju en monopolprodukt, och den kostnaden finns ju alltid, och det måste ju underhållas och avskrivas.
Och sedan har du någon som ska leverera en tjänst i nätet, så det är ju bara två aktörer inblandade.

kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Visar detta att du behöver betala 400kr per månad för 100/100? I vilket nät är det?
https://globalconnect.se/

Har Ownit i deras öppna nät
409kr betalar jag per månad för 100/100.

Ändå har kag prutat ner priset 50kr.

Telenors 399kr gäller i 12 mån därefter 549kr

Telenor går heller inte med att pruta ner priset nåt mer. Man måste säga upp abbet och vänta 1 månad innan man blir "ny kund". Faktura från Ownit, betalningsdeadline 28 december 2024, belopp 409,00 SEK. Knapp för att öppna fakturan samt länk för fakturaåtkomst.
Skapa konto
Kampanjblad för Ownit internetabonnemang 100/100 Mbit/s, månadskostnad 259 kr i tre månader, därefter 519 kr, ingen bindningstid, en månads uppsägningstid.
Skapa konto

Tydligen har Ownit höjt också ännu en gång 519kr

• Bahnhof bredbandserbjudande med 100/100 Mbit/s hastighet, 529 kr/mån, ingen bindningstid.
    Skapa konto
Redigerat:
MultiMan
Bahnhof är mycket billigare i mitt stadsnät. Ordinariepris är 339kr för 100/100 och just nu får man 6 månader med 299.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[länk]

Har Ownit i deras öppna nät
409kr betalar jag per månad för 100/100.

Ändå har kag prutat ner priset 50kr.

Telenors 399kr gäller i 12 mån därefter 549kr

Telenor går heller inte med att pruta ner priset nåt mer. Man måste säga upp abbet och vänta 1 månad innan man blir "ny kund".[bild][bild]
Tydligen har Ownit höjt också ännu en gång 519kr
Helt klart måste man ut ur dessa öppna nät och staten måste reglera nätavgiften.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Helt klart måste man ut ur dessa öppna nät och staten måste reglera nätavgiften.
Håller med!

Men så många tycker ju om att det skall råda fri prissättning. Då blir det såhär....

Även om jag nu haft fiber några år känns det surt när man har betalat dyra pengar för att få fiber som sen är dyrt att använda.

Smyghöjning här, smyghöjning där osv sen ett tag skyllde man på elpriser nu när priset på el sjunkit har abbonemang på fiber sjuknit, nå nä!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Från mitt perspektiv är det hutlöst.

Här ägs nätet av Skanova inom ramen för Telias Öppen Fiber. Jag har sedan gjort ett operatörsbyte ut ur detta till BH's stängda nät.

Jag betalar nu 379kr per månad för 1000/1000. Ville jag ha 10 000/10 000 kostar det 499 per månad.

Med det som grund ska inte 100/100 behöva kosta 400spänn i månaden i ens i enskild villa. Skulle jag vara gruppansluten i någon brf skulle ju priset vara en ytterligare lägre.

Men, vi vet ju att konkurrenssituationen är lite skev, därav frågan i vilket nät det kostar på detta vis.
Och från mitt perspektiv är dina priser hutlösa. Och jämfört med mitt förra abonnemang i lägenhet är detta hutlöst, där kostade 1000/1000 ca 100kr/mån. Dvs det säger ingenting annat än att förutsättningarna är olika. Man får se till vad "normala priser" är för de flesta istället. Där är snarare 399/mån för 100/100 eller 250/250 som grundpris det normala. Sen kan man tycka vad man vill om det.

• Bredbandspris och information från Bahnhof för 10000/10000 Mbit/s, med månadspris på 349 kr, bindningstid till 2026-03-12 och aktiveringsdatum 2022-03-08.
    Skapa konto
Redigerat:
T TobiasStockholm skrev:
Och från mitt perspektiv är dina priser hutlösa. Och jämfört med mitt förra abonnemang i lägenhet är detta hutlöst, där kostade 1000/1000 ca 100kr/mån. Dvs det säger ingenting annat än att förutsättningarna är olika. Man får se till vad "normala priser" är för de flesta istället. Där är snarare 399/mån för 100/100 eller 250/250 som grundpris det normala. Sen kan man tycka vad man vill om det.
Jag tror du missar poängen här.

Förutsättningarna är inte olika. Eller rättare sagt, inte så olika att det borde vara så stor skillnad i pris. Skillnaderna beror på de inlåsningar som finns kvar, inte på att den ena fastigheten är gruppansluten och den andra en fristående villa. Orsakerna till skillnaderna är redan redovisade.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror du missar poängen här.

Förutsättningarna är inte olika. Eller rättare sagt, inte så olika att det borde vara så stor skillnad i pris. Skillnaderna beror på de inlåsningar som finns kvar, inte på att den ena fastigheten är gruppansluten och den andra en fristående villa. Orsakerna till skillnaderna är redan redovisade.
Men du hävdar ändå att normalpris inte ligger runt 400kr/mån som verkligheten ser ut idag?

Jo förutsättningarna är olika. Jag vet t.ex varför mitt 10Gbit är billigare än ditt 1Gbit, trots att det är "samma nät".

T TobiasStockholm skrev:
Men du hävdar ändå att normalpris inte ligger runt 400kr/mån som verkligheten ser ut idag?
Jag har inte hävdad något om normalpris. Det skulle underlätta om du läser inläggen i tråden innan du börjar posta.

T TobiasStockholm skrev:
Jo förutsättningarna är olika.
Här jämförs priser för anslutna villor, ena fallet ett öppet nät där konkurrensen härjar fritt, andra fallet ett stängt nät utan konkurrens. Jag påstår att prisskillnaden är orimlig och jag har visat vad myndigheten behöver göra för att få ordning på problemet. Man ska inte kunna plocka ut bredbandsstöd i miljardklassen och sedan hissa nätavgifter enligt eget tycke, ej heller låsa in kunder i bredbandsstödda nät.

Du diskuterar sedan gruppanslutna fastigheter vilket inte är relevant i sammanhanget.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så kan det säkert vara, men för oss fungerar det utmärkt, men gör det enbart för Internet/bredbandstjänster/mobilt/TV/etc. Sedan är jag kanske inte så priskänslig att någon hundralapp "hit eller dit" gör det värt att byta.
Kollade idag ihopklumpat fiberanslutning , TV/Play-20 kanaler, två mobilabonnemang utan begränsning, Mobilt bredband, etc, betalar 1050/mån vilket är ok för oss och inte värt jaga runt för någon hundralapp lägre.
Detär knappast så jag står och faller med nån hund månaden heller, men det känns mycket onödigt att betala det i onödan, nu sänkte jag priset med 111kr/mån på ett 15min telefonsamtal, det är iaf ~1300 spänn om året jag kan göra nåt roligare för.. Eller dryga 5000 spänn i tinlön för det samtalet :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.