A AndersS skrev:
400kr/månad är väl en ganska normalt pris för enskilda villafastigheter 100/100 idag, generellt sett. Inget jag reagerar över i prisnivå.
Från mitt perspektiv är det hutlöst.

Här ägs nätet av Skanova inom ramen för Telias Öppen Fiber. Jag har sedan gjort ett operatörsbyte ut ur detta till BH's stängda nät.

Jag betalar nu 379kr per månad för 1000/1000. Ville jag ha 10 000/10 000 kostar det 499 per månad.

Med det som grund ska inte 100/100 behöva kosta 400spänn i månaden i ens i enskild villa. Skulle jag vara gruppansluten i någon brf skulle ju priset vara en ytterligare lägre.

Men, vi vet ju att konkurrenssituationen är lite skev, därav frågan i vilket nät det kostar på detta vis.

För vår del kollar jag helheten av vad bredband fiber, mobilabonnemangen, TV, mobilt bredband, etc, vad samtliga våra tjänster kostar och om genom att samla dem kan få rabatter, troligtvis blir årlig dialog. Har väl några gånger även inkluderat mobilbyten i samband med det. Är väl också lite lat så får jag "rätt priser" så förlänger jag abonnemang med bindningstider.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag betalar nu 379kr per månad för 1000/1000. Ville jag ha 10 000/10 000 kostar det 499 per månad.

Med det som grund ska inte 100/100 behöva kosta 400spänn i månaden i ens i enskild villa. Skulle jag vara gruppansluten i någon brf skulle ju priset vara en ytterligare lägre.
Jo, men för många räcker 100/100 även om skulle jag få 1000/1000 för samma pris ger det mig och "många" inget mervärde. Jag betalar för en internetuppkoppling som är basen och har nedgraderat från 500/500 till 100/100 utan att det påverkar oss, så för mig är hastighet bara en delmängd av tjänsten. En stabil internetuppkoppling via fiber som klarar de andra tjänsterna jag nyttjar den för i en helhet. Se även mitt inlägg före där jag utgår från en helhet av tjänster.

A AndersS skrev:
Jo, men för många räcker 100/100 även om skulle jag få 1000/1000 för samma pris ger det mig och "många" inget mervärde. Jag betalar för en internetuppkoppling som är basen och har nedgraderat från 500/500 till 100/100 utan att det påverkar oss, så för mig är hastighet bara en delmängd av tjänsten. En stabil internetuppkoppling via fiber som klarar de andra tjänsterna jag nyttjar den för i en helhet. Se även mitt inlägg före där jag utgår från en helhet av tjänster.
Låt oss inte ge oss in i diskussionen om vilken hastighet som räcker, jag motsäger mig inte att 100 räcker för många.

….men baksidan av det myntet är så också att det inte kostar operatören avsevärda summor att erbjuda en högre hastighet eftersom man kan överboka nätet rejält.

Men i grunden handlar det om att detta är en tjänst som bara har två tydliga prisparametrar idag: hastighet upp/ner samt datavolym. Den senare är borta sedan länge och kvar är då fart. Marknaden är då skev om 100 och 1000 kostar lika mycket - det är ett oerhört tydligt tecken på att konkurrensen inte fungerar på bredbandsmarknaden.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För vår del kollar jag helheten av vad bredband fiber, mobilabonnemangen, TV, mobilt bredband, etc, vad samtliga våra tjänster kostar och om genom att samla dem kan få rabatter, troligtvis blir årlig dialog. Har väl några gånger även inkluderat mobilbyten i samband med det. Är väl också lite lat så får jag "rätt priser" så förlänger jag abonnemang med bindningstider.
mängdrabatt verkar inte fungera varken hos försäkringsbolag eller telekomoperatörer. Jag kollar noga regelbundet och det är alltid billigare att inte samla hos en leverantör. I mitt fall (en vanlig familj med hund villa och inte Volvo)

MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det.
Dock tycker jag det är svårast pruta på priset när det gäller fibern.
Dom vet väl att folk är beroende av internet.

[bild]
[bild]

O nej vi behöver inte ta nu nån diskussion här hur bra fiber är vs mobilt.
Då det är olika vad vi har för behov och olika bra beroende var vi bor.

Jag spelar inte, jobbar ej hemifrån och har inga onlinemöten. Däremot är jag mycket annars på språng dvs inte hemma.

Så har på allvar börjat fundera på att gå mobilt.
Jag sa upp min Teliafiber eftersom de vägrade gå ner tillräckligt i pris. Bytte till en lokal leverantör som är i stort sett halva priset. Men mitt stadsnät har nu runt 10 olika leverantörer, så det finns iaf viss konkurrens.

Jo, jag fick publik IP också. Skrev att jag haft det med Telia: "Inga problem, det fixar vi!".

MathiasS MathiasS skrev:
Visar detta att du behöver betala 400kr per månad för 100/100? I vilket nät är det?
Telia ska ha hutlösa 549kr för 100/100 som normalpris. 399 som du såg var bara första året nykundserbjudande med bundet abb. Jag ringde och försökte få bättre pris som kund sedan 1980-talet. De bad mig suga min tumme, eller nåt åt det hållet, så jag sa tack för mig. Lämnar även deras mobilabb när det löper ut till våren.

Redigerat:
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
mängdrabatt verkar inte fungera varken hos försäkringsbolag eller telekomoperatörer. Jag kollar noga regelbundet och det är alltid billigare att inte samla hos en leverantör. I mitt fall (en vanlig familj med hund villa och inte Volvo)
Så kan det säkert vara, men för oss fungerar det utmärkt, men gör det enbart för Internet/bredbandstjänster/mobilt/TV/etc. Sedan är jag kanske inte så priskänslig att någon hundralapp "hit eller dit" gör det värt att byta.
Kollade idag ihopklumpat fiberanslutning , TV/Play-20 kanaler, två mobilabonnemang utan begränsning, Mobilt bredband, etc, betalar 1050/mån vilket är ok för oss och inte värt jaga runt för någon hundralapp lägre.

Ett tips till er som tar en dialog med tjänsteleverantörer kring priser är att samma bindningsdatum, men det är ju inget nytt utan gäller alla områden framför allt när man hade banklån. Och här är vi olika i att hantera det, även vana av det från arbetet i olika former. Man är trevlig, håller sig till fakta, letar efter att båda parter ska ha fördel av en "förhandling" som kan ge ett avslut, etc.
Så jag kan acceptera normalpris som är högre för en tjänst om det sedan kan kompenseras av några andra tjänster, tittar bara på sista raden där totalen finns.

Redigerat:
MultiMan
A AndersS skrev:
Ett tips till er som tar en dialog med tjänsteleverantörer kring priser är att samma bindningsdatum, men det är ju inget nytt utan gäller alla områden framför allt när man hade banklån. Och här är vi olika i att hantera det, även vana av det från arbetet i olika former. Man är trevlig, håller sig till fakta, letar efter att båda parter ska ha fördel av en "förhandling" som kan ge ett avslut, etc.
Så jag kan acceptera normalpris som är högre för en tjänst om det sedan kan kompenseras av några andra tjänster, tittar bara på sista raden där totalen finns.
Det jag använder skiljer betydligt mer än "någon hundralapp". Bara på fiberbytet sparar jag 300 kr per månad, det är 3600 kr på ett år, för samma hastighet. Peeringen till utlandet är normalt bäst på Telia, men det återstår att se hur mycket det skiljer i dagsläget.

Gör gärna en lista på dina 1050/månad som inte är tillfällig kampanj där fiber, TV, 2 mobilabb obegränsat och "etc" ingår. Mobila bredbandet ingår som extra premie när man har flera abb (Telia Life?), så det har den förutsättningen. Kan ju hjälpa andra som vill fynda hos Telia.

Edit: Något har hänt hos Telia senaste åren då de inte är alls lika intresserade av att förhandla pris. Jag har fått ner det till något rimligt flera gånger tidigare år, men det har blivit succesivt svårare och i år var det som sagt tvärstopp. Dubbla priset eller inget!

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Gör gärna en lista på dina 1050/månad som inte är tillfällig kampanj där fiber, TV, 2 mobilabb obegränsat och "etc" ingår. Mobila bredbandet ingår som extra premie när man har flera abb (Telia Life?), så det har den förutsättningen. Kan ju hjälpa andra som vill fynda hos Telia.
Mobila bredbandet är ett val man kan göra "kostnadsfritt" vid flera abonnemang. Övriga är unika vid varje tillfälle man förnyar så jag bryr mig aldrig om kampanjer (kollar inte ens) utan vad som gäller vid det tillfället som ev. bindningstid går ut i dialog, det skiljer år från år. För mig är det inte att fynda utan en affär jag gör av tjänster. Så vi tänker nog lite olika i hur vi köper tjänster. Jag kan mycket väl betala 500kr/mån för 100/100 eller om man vill "ge" mig 10G/10G om det kan kompenseras av andra tjänster med funktioner vi behöver.
Ungefär som "ingående" mobil vid låsning x-mån och vi behöver en ny, en ny har ett pris för mig och kan omvandlas till xxx/mån och en annan kostnad för tjänsteleverantören. För mig är det bara intressant vad månadskostnad för abonnemang och vad eget köp av mobil skulle blivit under t.ex. en 24 månadsperiod, håller sedan mobilen i 1-2 år ytterligare är det bara positivt.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Jag kan mycket väl betala 500kr/mån för 100/100 eller om man vill "ge" mig 10G/10G om det kan kompenseras av andra tjänster med funktioner vi behöver.
Jag tror det är ovanligt att det lönar sig med paket, ärligt talat. Det som möjligen förvånar är också att man inte behöver byta leverantör varje år bara för att man inte tar ett paket. Jag har haft Tre på mobiler, BH på bredband och CanalDigital/Allente på TV väldigt länge nu och jag hittar inga paket som slår det. Tele2 var nära när de knackade dörr senast, men det krävde specialtrixande och hot om uppsägning redan vid tecknandet för att få rätt pris (på inrådan av säljaren).

När det gäller försäkringar är det lite annorlunda, där varierar priset väldigt, så där måste man byta för att hitta lägsta priset, nästan varje år. Tyvärr är det inte hundralappar det skiljer utan mycket större belopp.

Men, som du säger Anders, sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad det är värt att vara lite mer aktiv.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är ovanligt att det lönar sig med paket, ärligt talat. Det som möjligen förvånar är också att man inte behöver byta leverantör varje år bara för att man inte tar ett paket.
Bara för att unvika missförstånd så är det inget paket. Det är olika tjänster med både bunden tid och helt "öppen".
Det som däremot har stor påverkan för oss, säkert hos flera, är mobil täckning som också måste värderas.
Eller om man har TV, vilka kanaler man önskar och hur det paketeras.
Eller vilka tjänsteleverantörer som finns i fibernätet.

Ja, det blir inte lätt, lite som "hur långt är ett snöre" utifrån så många olika förutsättningar och behov.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ligger man i Telia Öppen Fiber (som jag) utan möjlighet att byta till Bahnhofs nät så finns det väldigt begränsade möjligheter att diskutera pris med Bahnhof eftersom en stor del av kostnaden skyfflas över till Telia Öppen fiber.

Det kom precis en ny höjning på 129kr/mån baserat på att Telia Öppen fiber hade ökat priserna. När jag då tittade runt och funderade på att byta från Bahnhof såg jag att alla leverantörer hade höjt mellan 89-159kr/mån jämfört med min föregående sökning på Bredbandsval.

De expanderar sitt nät, Bahnhof, men bor man, som jag, lite utanför tätort är man inte prioriterad så jag är fast med Telia Öppen fiber... Alternativet är ju 5G, men som sagt, ute på vischan är ju inte mobilnätet så prioriterat heller...

Man behöver hålla isär priserna om man är i Bahnhofs eget nät, eller kör via någon annan nätoperatör!

Det börjar ju närma sig punkten att Starlink är prisvärt... Trist att jag betalade alla de där tusenlapparna för att få fibern indragen för 5 år sen.

något man ska ha ögonen på när det gäller fast bredband är att nätägaren tar ibland hutlöst betalt. Telia hade black week erbjudande häromveckan för ca 249:- (tror jag det var) för nya kunder men när jag skrev in min adress så blev det plötsligt nästan dubbelt så dyrt. När jag kollade med Telia skyllde dom på nätägaren (global connect fd IP only).
Så efter samtal med Global connect hittade dom lite billigare abonnemang via dom som jag inte kunde se via tex "bredbandsval" etc.
När det gäller fibernät är man bunden på samma sätt som elnätet tyvärr

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.