T
Nu under Black week börjar ju bla garagedomkrafterna reas ut. Vill gärna köpa en Bahco då dom har en lyftbalk som jag tänkte köpa för att lyfta hela sidan samtidigt.

Vilken av deras garagedomkrafter skulle ni rekommendera?

Lyftbalken verkar bara ta 1000 kg så en BH12000 hade jag valt till (lågprofilvariant).

Edit: Den var tung den där BH12000 så en BH1A1500 kanske är en bättre tanke om man klarar sig med dess lägsta höjd och maxhöjd. Lyftbalken måste ju ställa till det med lägsta höjd rejält.....;(

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Nu under Black week börjar ju bla garagedomkrafterna reas ut. Vill gärna köpa en Bahco då dom har en lyftbalk som jag tänkte köpa för att lyfta hela sidan samtidigt.

Vad ska du lyfta?

/Höghus

• Haha
1
  • Laddar…
P
Höghus Höghus skrev:
Vad ska du lyfta?

/Höghus
Den var rolig :crysmile::crysmile:

Düsseldorff
Maskintok skrev:
Den var rolig :crysmile::crysmile:
Vilken jävla gubbe du är ibland.

• Haha
1
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vilken jävla gubbe du är ibland.
Jo jo... Men lite roligt var det...

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo jo... Men lite roligt var det...
Ännu roligare att du tyckte det var roligt. :rofl:

/Höghus

• Haha
1
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

Ok, du kanske också trodde att jag käckade mig, men så var det inte.
Själv har jag använt domkraften för att både lyfta kökstaket när jag bytte skåp och lyfta vedboden när snön knäckte den. Och så förstås bilen.
Det enkla svaret är väl så stor som möjligt som du orkar bära, får plats med och vill betala för.
För mig räcker en 1,5t för att byta hjulen,
Typ sån här https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-011851/
Den funkar för att få två hjul i luften om man lyfter högt på främre lyftpunkten.
Skall du lyfta för att meka underifrån är en mer höglyftande bättre, har du en sportvagn behöver du en lågprofilslyft.
Den lilla kan vara väl kort om lyftpunkten är långt in under bilen. Min funkar dåligt för att komma in under kardanklumpen baktill.

/Höghus

P
Höghus Höghus skrev:
Ok, du kanske också trodde att jag käckade mig, men så var det inte.
Själv har jag använt domkraften för att både lyfta kökstaket när jag bytte skåp och lyfta vedboden när snön knäckte den. Och så förstås bilen.
Det enkla svaret är väl så stor som möjligt som du orkar bära, får plats med och vill betala för.
För mig räcker en 1,5t för att byta hjulen,
Typ sån här [länk]
Den funkar för att få två hjul i luften om man lyfter högt på främre lyftpunkten.
Skall du lyfta för att meka underifrån är en mer höglyftande bättre, har du en sportvagn behöver du en lågprofilslyft.
Den lilla kan vara väl kort om lyftpunkten är långt in under bilen. Min funkar dåligt för att komma in under kardanklumpen baktill.

/Höghus
Köp gärna en domkraft med högre tålighet..
Då vikten på spaken blir mindre vid lyft..
Så om man inte är så stark så är en 2.5 ton bättre än en 1.5 ton..

T
Har tittat på bla Bacho BH13000. Den ligger strax under 2.300kr nu. Har inte hängt med i priserna under så lång tid. Är det ett bra pris eller brukar den sjunkna ännu mer?

C
Maskintok skrev:
Så om man inte är så stark så är en 2.5 ton bättre än en 1.5 ton..
Såvida man inte skall flytta på den av någon anledning då (utöver att rulla runt den på garagegolvet).
De väger mer än vad man tror, vilket också kan vara en faktor i valet av modell.
Har själv en BH13000 och när den får följa med på "fältet" ibland önskar jag att jag haft en betydligt smidigare variant.

T Ejmelie skrev:
Har tittat på bla Bacho BH13000. Den ligger strax under 2.300kr nu. Har inte hängt med i priserna under så lång tid. Är det ett bra pris eller brukar den sjunkna ännu mer?
Har du kollat som jag skrev tidigare vad minimihöjden blir med lyftbalk på? Kommer du in under bilen?

• Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
T
Min kommer främst stå i garaget. Kan inte se att jag kommer ha många anledningar till att byta däck på andra ställen.

T
K Kane skrev:
Har du kollat som jag skrev tidigare vad minimihöjden blir med lyftbalk på? Kommer du in under bilen?
Får kolla (y)

C cpalm skrev:
Såvida man inte skall flytta på den av någon anledning då (utöver att rulla runt den på garagegolvet).
De väger mer än vad man tror, vilket också kan vara en faktor i valet av modell.
Har själv en BH13000 och när den får följa med på "fältet" ibland önskar jag att jag haft en betydligt smidigare variant.
Håller med. Själv har jag en sådan här "Racingdomkraft aluminium" som jag var tvungen att skaffa för låg minimihöjd. Den funkar alldeles utmärkt också på normala bilar och är smidig att ta med vid behov.
Röd och silverfärgad racingdomkraft i aluminium för garage, kapacitet 1,5 ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.