Produkter som diskuteras: "Bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Min teori är att sågen samt bladet fyller sin funktion men inte den som håller i delarna....
Jag gjorde om en gammal gersåg för list, en som de flesta hade för många år sedan, blå med fyra tennar och ett sågblad som löpte i styrningar, en handdrivna såg.
Den bytte jag ut panelbladet till ett järnsågblad fungerade klockrent när min handkraft inte drog den snett.
Jag tror att det är samma fenomen på en bågsåg, samt att det skiljer sig otroligt vilken kvalite man väljer vid köp, inte alltid den dyra som drar rakast men de är oftast lite bättre.
Mvh P-A
PS
Nu påstår jag inte att det är dig det är fel på, det måste vara sågen.....
Jag gjorde om en gammal gersåg för list, en som de flesta hade för många år sedan, blå med fyra tennar och ett sågblad som löpte i styrningar, en handdrivna såg.
Den bytte jag ut panelbladet till ett järnsågblad fungerade klockrent när min handkraft inte drog den snett.
Jag tror att det är samma fenomen på en bågsåg, samt att det skiljer sig otroligt vilken kvalite man väljer vid köp, inte alltid den dyra som drar rakast men de är oftast lite bättre.
Mvh P-A
PS
Nu påstår jag inte att det är dig det är fel på, det måste vara sågen.....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kan det vara att bågen inte spänner sågbladet tillräckligt,
så det vandrar sin egen väg lite oplanerat?
så det vandrar sin egen väg lite oplanerat?
Gammelgubbarna som hade arbetar på ackord med bågasåg i skogen före motorsågarna kom i bruk var noga med att man inte skall trycka på för hårt när man sågar med bågasåg. Sågen skall äta sig fram mer eller mindre av egen kraft om skäret skall bli någotsånär rakt.
Själv har jag märkt att billigblad altid går snett hur man än gör. Litet dyrare blad som tillexempel Sandvik brukar gå rakare. Billigbågar brukar också gå snett för de är klena och spänner inte bladet tillräckligt hårt.
Sedan räcker det ju med att tänderna på ena sidan blir litet mer ovassa än på andra sidan för att bladet skall gå snett.
Själv har jag märkt att billigblad altid går snett hur man än gör. Litet dyrare blad som tillexempel Sandvik brukar gå rakare. Billigbågar brukar också gå snett för de är klena och spänner inte bladet tillräckligt hårt.
Sedan räcker det ju med att tänderna på ena sidan blir litet mer ovassa än på andra sidan för att bladet skall gå snett.
Jämnvassa tänder och skränkta, som noterats tidigare ska sågen "själv" äta sig genom det som bearbetas. Men du får samma problem med motorsågskedjor om de blir slöa/snedfilade att skäret blir snett.
Har ingen handsåg längre som jag slipar och skränker, men tången har jag kvar för att skränka t.ex. bågsågar.
Har ingen handsåg längre som jag slipar och skränker, men tången har jag kvar för att skränka t.ex. bågsågar.
Tack alla för svaren. Tycker att jag sågat ganska mycket med bågsåg i mina dar, men det här var ett mysterium. Bladet (86 cm?) var ordentligt inspänt i en gammal, men rak båge. Sågade upp ett antal spillbitar 2"x6" och trots att jag vinklade sågen kanske 30 grader, så drev snittet kanske 5-6 cm på sträckan 15 cm ! Såg inget mystiskt med bladet vid en snabb titt, men tänker ändå prova att köpa nytt. Var bara nyfiken på vad den egentliga orsaken var. Gissar nu på att skränkningen är felaktig, för att varannan tand ska vara olika slipad/ nött verkar väl lite långsökt.
Tror inte att skränkningen gör det fenomenet, troligtvis är inte bladet spänt på korrekt sätt, om tandraden är spändare än övre delen av bladhöjden så kan detta fenomen uppstå.
Ramsågar har liknande fenomen om anglarna inte sitter rätt spända, nu är inte ramsåg och bågsåg likadana men fenomenet med " vobblande" blad vid felaktig spänning gäller de flesta sågar som har fler än en förankringspunkt.
Ramsågar har liknande fenomen om anglarna inte sitter rätt spända, nu är inte ramsåg och bågsåg likadana men fenomenet med " vobblande" blad vid felaktig spänning gäller de flesta sågar som har fler än en förankringspunkt.
Har bara svårt att förstå hur det skulle gå till. Bladet är ju bara c:a 1,5 cm högt och sitter ju fast i sprintar genom hålen i bladändarna och bladlängden är ju stor ( 86 cm tror jag ). Ska dock kolla närmare nästa gång jag kommer till stugan och för säkerhets skull köpa med mig ett reservblad ocksåP Pagno skrev:
Tar upp en gammal tråd: I mitt fall var felet att "nosen" inte var riktigt i vinkel med bakre infästningen, vilket fick till följd att sågbladet skevade. Sågen är en Stanley och de tillplattade ändarna alldeles för veka, men med lite riktning i skruvstädet sågar den rakt igen. Värt att kontrollera även på äldre sågar av riktig kvalité.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Bacho såg är inte bättre än min Julasåg. Tror det är samma fabrik som tillverkar då dom känns och ser otroligt lika ut, endast färgen som skiljer. Samma kines som gör båda är min gissning.
Har hitta några äldre i boden, men dom är så väldigt stora och kräver lååånga sågblad. Tror inte jag hittar så långa sågblad längre.
Har hitta några äldre i boden, men dom är så väldigt stora och kräver lååånga sågblad. Tror inte jag hittar så långa sågblad längre.
Sågblad upp till 36 tum altså 912mm säljs av Bahco. Det är den storleken som jag har på mina stora bågar.
G-man har fortfarande 39 och 42 tums blad
https://g-man.se/sv/produkt-kategori/bagsagar-sagblad/sagblad
Har du ärende hit uppåt någon gång så kan du få en kortare kvalitetsbåge av mig för 50 kronor. Annars kan du köpa en G-man
Många kinesbågar duger inte till någonting annat än att stoppa upp där bak på fabriksdirektören som hittade på dem.
G-man har fortfarande 39 och 42 tums blad
https://g-man.se/sv/produkt-kategori/bagsagar-sagblad/sagblad
Har du ärende hit uppåt någon gång så kan du få en kortare kvalitetsbåge av mig för 50 kronor. Annars kan du köpa en G-man
Många kinesbågar duger inte till någonting annat än att stoppa upp där bak på fabriksdirektören som hittade på dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
