Hej!
Jag har en Metabo KGS 216 M kap och-gersåg. Jag har letat efter ett sett att justerar den vertikala vinkeln, utan att hitta något för just denna sågen. Är det någon här som har koll på hur man gör?
Bifogar en bild på hur snittet blir när jag kapar en 45-regel rakt av. Pilen på bilen visar alltså riktningen jag sågade.
Tack på förhand!
Jag har en Metabo KGS 216 M kap och-gersåg. Jag har letat efter ett sett att justerar den vertikala vinkeln, utan att hitta något för just denna sågen. Är det någon här som har koll på hur man gör?
Bifogar en bild på hur snittet blir när jag kapar en 45-regel rakt av. Pilen på bilen visar alltså riktningen jag sågade.
Tack på förhand!
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
För du menar att pilen pekar neråt? Annars kan du bortse från mitt svar 
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Ja, det finns säkerligen något sätt att justera vinkeln på, kolla i manualen om du har den, det borde redogöras för i den. Annars leta efter ev. stoppskruv som agerar det mekaniska stoppet för sågen vid 0 grader. Sen får du helt enkelt prova dig fram, mäta med vinkelhake mot klingan/bordet, provkapa och mäta o.s.v tills du är nöjd. När det kapar rätt får du lossa och justera den lilla röda pilen som är på bilden för skalan så att den verkligen visar 0 när det är 0, så att dina övriga vinklar stämmer.
En liten fråga blir också om den alltid kapat snett? Eller har det börjat efter en tid? Inspektera klingan med kanske så att du inte sågat i något som förstört klingan, om du slår i tänderna på enbart ena sidan av klingan kan det mkt väl börja dra/såga snett.
En liten fråga blir också om den alltid kapat snett? Eller har det börjat efter en tid? Inspektera klingan med kanske så att du inte sågat i något som förstört klingan, om du slår i tänderna på enbart ena sidan av klingan kan det mkt väl börja dra/såga snett.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Min skala är lite off, kör med en liten vinkelhake och kollar så sågen är 90° innan jag börjar såga.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Lättast om man är två, en står bakom och lossar, den andra riktar klingan rakt och håller den där när den andra drar åt.Tobbe.A skrev:
Hej, lånar tråden lite.
lånade ut min KGS 254 M till farsan och fick tillbaka den enligt bilden (rolig överraskning). Så nu går inte justeringsspaken att låsa och det går inte att låsa gervinkeln.
Hur kan man fixa det?
lånade ut min KGS 254 M till farsan och fick tillbaka den enligt bilden (rolig överraskning). Så nu går inte justeringsspaken att låsa och det går inte att låsa gervinkeln.
Hur kan man fixa det?
Den sitter tyvärr löst inne i huset mot en mutter, kan inte förstå hur man ska få mothåll när den ska skruvas in utan att öppna upp hela huset.
N nilsrunepersson skrev:
Hej!N nilsrunepersson skrev:
Här är en sprängskiss på delarna och en länk att beställa reservdelar.
Kanske kan det hjälpa dig.
Dag
https://www.ersatzteileonline.de/metabo/kgs-254-m/v2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för all hjälp, vi har nu öppnat upp huset och kunnat konstatera att det var en del av den gjutna foten som spruckit och innergängan har då släppt helt. Bara att köpa ny såg.