Tobbe.A
Hej!

Jag har en Metabo KGS 216 M kap och-gersåg. Jag har letat efter ett sett att justerar den vertikala vinkeln, utan att hitta något för just denna sågen. Är det någon här som har koll på hur man gör?

Bifogar en bild på hur snittet blir när jag kapar en 45-regel rakt av. Pilen på bilen visar alltså riktningen jag sågade.

Tack på förhand!

• Hand håller vinkelhake mot sågad träbit där pil visar sågrichtning, bild för att visa problem med kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spaken längst bak, den svarta En kapsåg täckt av sågspån med fokus på en svart spak placerad längst bak på verktyget.
Skapa konto

För du menar att pilen pekar neråt? Annars kan du bortse från mitt svar :)

Tobbe.A
Frustrator Frustrator skrev:
För du menar att pilen pekar neråt? Annars kan du bortse från mitt svar :)
Jepp, stämmer. Så här ser det ut på min. Vinkelinställning på verktyg med indikatorn på 0 grader och en röd markering, men användaren upplever snedhet.
Skapa konto

Det står på 0 men ändå blir det snett, ska jag helt enkelt bara testa mig fram då med graderna tills det är rakt?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Finns väl en insexskruv med låsmutter nedanför gradskalan,är den kanske till för att justera ändstoppet i rätt gradläge?(gissning)gradpilen går förstås också att justera in så allt blir rätt.

Ja, det finns säkerligen något sätt att justera vinkeln på, kolla i manualen om du har den, det borde redogöras för i den. Annars leta efter ev. stoppskruv som agerar det mekaniska stoppet för sågen vid 0 grader. Sen får du helt enkelt prova dig fram, mäta med vinkelhake mot klingan/bordet, provkapa och mäta o.s.v tills du är nöjd. När det kapar rätt får du lossa och justera den lilla röda pilen som är på bilden för skalan så att den verkligen visar 0 när det är 0, så att dina övriga vinklar stämmer.

En liten fråga blir också om den alltid kapat snett? Eller har det börjat efter en tid? Inspektera klingan med kanske så att du inte sågat i något som förstört klingan, om du slår i tänderna på enbart ena sidan av klingan kan det mkt väl börja dra/såga snett.

Min skala är lite off, kör med en liten vinkelhake och kollar så sågen är 90° innan jag börjar såga.

Tobbe.A
Har bara hunnit testa en snabbis med olika vinklar, tycker det blir snett ändå. Det är precis som om klingan är sne, men den är nästan helt ny. Får la försöka igen...

• Gilla
ByggJon22
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Har bara hunnit testa en snabbis med olika vinklar, tycker det blir snett ändå. Det är precis som om klingan är sne, men den är nästan helt ny. Får la försöka igen...
Lättast om man är två, en står bakom och lossar, den andra riktar klingan rakt och håller den där när den andra drar åt.

• Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Hej, lånar tråden lite.

lånade ut min KGS 254 M till farsan och fick tillbaka den enligt bilden (rolig överraskning). Så nu går inte justeringsspaken att låsa och det går inte att låsa gervinkeln.

Hur kan man fixa det?

• Kap- och geringssågens röda justeringsspak för vinkelinställning som inte låser ordentligt.
    Skapa konto
P
Går det inte att ta lös den röda spaken från skruven, skruva tillbaka skruven och sen spaken i rätt läge?

Den sitter tyvärr löst inne i huset mot en mutter, kan inte förstå hur man ska få mothåll när den ska skruvas in utan att öppna upp hela huset.

N nilsrunepersson skrev:
KGS 254
N nilsrunepersson skrev:
Hej, lånar tråden lite.

lånade ut min KGS 254 M till farsan och fick tillbaka den enligt bilden (rolig överraskning). Så nu går inte justeringsspaken att låsa och det går inte att låsa gervinkeln.

Hur kan man fixa det?
Hej!

Här är en sprängskiss på delarna och en länk att beställa reservdelar.
Kanske kan det hjälpa dig.

Dag

https://www.ersatzteileonline.de/metabo/kgs-254-m/v2

Sprängskiss med numrerade komponenter för sammanställning av en Metabo KGS 254 M.
Skapa konto

• Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
Tack för all hjälp, vi har nu öppnat upp huset och kunnat konstatera att det var en del av den gjutna foten som spruckit och innergängan har då släppt helt. Bara att köpa ny såg.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Tobbe.A
Får du ett bidrag från farsan? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.