D
Låter misstänkt likt mitt problem. Mina larm har inte återkommit på några timmar. Var rejält med klägg i sensorn, den ska kunna fjädra tillbaka. Fick ta en tandpetare och försiktigt rensa runt sensorvippan och skölja i en hink med vatten. Håller tummarna att det funkar nu.
 
D Drburr skrev:
Låter misstänkt likt mitt problem. Mina larm har inte återkommit på några timmar. Var rejält med klägg i sensorn, den ska kunna fjädra tillbaka. Fick ta en tandpetare och försiktigt rensa runt sensorvippan och skölja i en hink med vatten. Håller tummarna att det funkar nu.
Ja jag kanske var för oförsiktig. Sköljde av sensorgrejen och tog med händerna på. Är den känslig?
 
D
Ingen aning, bör vara rätt rigid. Var mer att jag inte ville förstöra något när jag petade ur den. Du kan testa om den fjädrar tillbaka, och att den sitter åt rätt håll, pilen i flödesriktningen
 
D Drburr skrev:
Ingen aning, bör vara rätt rigid. Var mer att jag inte ville förstöra något när jag petade ur den. Du kan testa om den fjädrar tillbaka, och att den sitter åt rätt håll, pilen i flödesriktningen
Ja det var åt fel håll. Tack för tipset. För övrigt det som utlöste att jag började felsöka var att det satt fast en död råtta i slamreturpumpen som täppte igen hålet
 
D
Markus Källström Markus Källström skrev:
Ja det var åt fel håll. Tack för tipset. För övrigt det som utlöste att jag började felsöka var att det satt fast en död råtta i slamreturpumpen som täppte igen hålet
Gott bottennapp där=)
Glad att jag kunde hjälpa till.
 
Ja, det är alltid "spännande" att ha ett BAGA reningsverk.
Igår satte jag dit en Grundfos KPA250 t.v. istället för Bagas taiwanesiska: Hung BAH550 (för utloppet från slamavskiljaren till biomodulen).
Den har inte riktigt samma höga tryck-karaktäristika som original, men den är rostfri, har en semiöppen impeller, och kärvar förhoppningsvis inte fast stup i kvarten.
Tömmer fort och effektivt, i varje fall nu när filterstrumpan är ren.
Två pumpar (en Grundfos och en gammal BAGA-pump) bredvid en slamavskiljare ute på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Fruktar för den dan pumpen ger sig, som extra spänning har jag både pump från septitank till biotand, o sedan pump från biotank till efterpolering. Har haft som projekt att sätta nivålarm i septitanken i snart två år nu. Så lagom till dagen det svämmar över lär jag skaffa ett.
 
Markus Källström Markus Källström skrev:
Har samma problem med mitt g4. Har lossat flödesvakten och rengjort och även tagit upp p2 och rengjort. När man kör igång det igen går pumpen några minuter, sen kommer samma felmeddelande 1.5.7 igen.

Så G4 är lika mycket en skrivbordsprodukt som tidigare !
Tack för infon !

När ett företags servicepersonal INTE kan fixa problem då vet man att man har med inkompetens att göra !

Live & Learn !
 
D
Låter som lite varierande kvalite på teknikerna från Baga, den som finns här i Ulricehamns trakten kan sitt jobb, och har kommit och fixat o svarat på frågor i princip direkt när något krånglat innan.
 
Redigerat:
Hej

Är på jakt efter Filterstrumpa till min Baga Easy G4. Vet någon om en leverantör?

Mvh
 
S smedbror skrev:
Hej

Är på jakt efter Filterstrumpa till min Baga Easy G4. Vet någon om en leverantör?

Mvh
Jag har hittat dessa: https://www.vattenfilterbutik.se/filterstrumpor/filterstrumpor-nw-32

Är dock inte säker men tror att det är 150 mikron som är original. Det är Cintropur som tillverkar dessa filtersystem. Sen får du kolla ifall du har NW32 filtersystem, då längden på filterstrumpan varierar.

Någon annan kanske har beställt hem dessa och kan säga ifall de är korrekt?
 
Zlp Zlp skrev:
Jag har hittat dessa: [länk]

Är dock inte säker men tror att det är 150 mikron som är original. Det är Cintropur som tillverkar dessa filtersystem. Sen får du kolla ifall du har NW32 filtersystem, då längden på filterstrumpan varierar.

Någon annan kanske har beställt hem dessa och kan säga ifall de är korrekt?
Tack

Jag hittade strumpor på samma sida, beställde vad dom brukar skicka med som standard, vilket är 25mikro. (Hos Baga hittar man ju ingen information)
Men efter mycket felsökning då jag ändå fick fellarm på pumptid etc. (2.6.4) har jag beställt 100mikro nu (desto högre mikro ju högre genomsläpp) nu i helgen.

Jag har felsökt det här problemet ett bra jäkla tag nu. Gjort rent pump, filter, sett över infiltration. Det var först när jag kopplade förbi filtret och körde rätt ut för att se över kapaciteten på pumpen som jag märkte att filtret var den stora boven, även med ren strumpa så var det dåligt flöde. Förhoppningsvis blir det bättre nu.
 
Om strumpan är hel så återfår den sin genomsläpplighet om man spolar den med högtryckstvätt.
 
Yes, har gjort detta i 3 år. Sen började larmen komma. Det lätta var att börja med att byta ut strumpan.
 
smedbror : Kan din pump vara sliten? Även om den levererade mycket flöde i fritt utlopp så är det ju inte säkert att det finns tryck bakom flödet om det bromsas.
Vad händer om du öppnar efter filterhållaren (monterad strumpa) med fritt utlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.