38 884 läst ·
47 svar
39k läst
47 svar
BAGA Easy erfarenheter efeterlyses
"Marknadens bästa slamavskiljare" Ha ha ha ha
Välkommen till BAGA Easy !
Snacka om ett missvisande namn på en produkt som helt enkelt INTE fungerar på något sätt och definitivt är allt annat än EASY !
Vi hade ett BAGA Easy i några år och kunde konstatera att det endast är en skrivbordsprodukt som aldrig testats under verkliga förhållande.
Investerar du i ett Baga Easy minireningsverk så kommer du med största sannolikhet att vara sysselsatt 24/7. Räkna med:
1.Regelbundna översvämningar.
2. Extra tömningar från kommunen som kostar cirka 3000 per gång. ( Många tömningar blir det )
3. Sveriges mest otrevliga support.
4. Ockerpriser på förbrukningsmaterial och reservdelar.
5. Saker som lampor som helt enkelt INTE fungerar och som teknikerna från BAGA INTE vet hur man fixar.
Ett tips: Välj något annat än BAGA !
Välkommen till BAGA Easy !
Snacka om ett missvisande namn på en produkt som helt enkelt INTE fungerar på något sätt och definitivt är allt annat än EASY !
Vi hade ett BAGA Easy i några år och kunde konstatera att det endast är en skrivbordsprodukt som aldrig testats under verkliga förhållande.
Investerar du i ett Baga Easy minireningsverk så kommer du med största sannolikhet att vara sysselsatt 24/7. Räkna med:
1.Regelbundna översvämningar.
2. Extra tömningar från kommunen som kostar cirka 3000 per gång. ( Många tömningar blir det )
3. Sveriges mest otrevliga support.
4. Ockerpriser på förbrukningsmaterial och reservdelar.
5. Saker som lampor som helt enkelt INTE fungerar och som teknikerna från BAGA INTE vet hur man fixar.
Ett tips: Välj något annat än BAGA !
Jag har ett Baga minireningsverk med Biomodul och kan instämma i att jag inte heller är imponerad.
Har gjort alla reparationer och den regelbundna driftkontrollen själv eftersom aktuell kommun inte kräver serviceavtal. Och jag gör det minst lika bra (!) som t ex en markentreprenör som gått en kort kurs hos Baga.
Under åtta år kan man sammanfatta läget ungefär såhär:
- Byte av utloppspump (Biomodul till dike).
- Två pumpbyten i biomodulens spolare. Den sista drar lite mindre ström och löser inte ut den elektroniska överströmsskyddet som de första två gjorde ibland (Billighetspumpar RV-32 från HungPump i Taiwan).
- Nästan årligen kärvar tömningspumpen i första trekammarbrunnen ihop. Reningsverket står i ett fritidshus och eftersom pumpen inte motioneras av elektroniken så kärvar impellern fast i gjutgärnshuset. Bara att ta upp på våren öppna pumphuset rengöra och sätta tillbaka. Hade varit enkelt att lösa om styrboxen startade pumpen 3 sek varannan vecka.
- Avbrutna anslutningar till kontrollampa på styrboxen (tunna trådar som oxiderat av).
Ja, man undrar alltid vad som kommer härnäst.
Så att ha reningsverk är varken billigt eller problemfritt.
- Ett fel som inte Baga rör för är att installatören anlitade en elektriker som gjorde en icke vattentät skarv till dom konduktiva nivågivarna. Förrförra året började den ge konstiga larm om hög nivå fastän det inte var det. Får väl ge cred till Baga att felutpekningen faktiskt ledde mig på spåren och jag har nu gjort om skarven till garanterat vattentät.
Har gjort alla reparationer och den regelbundna driftkontrollen själv eftersom aktuell kommun inte kräver serviceavtal. Och jag gör det minst lika bra (!) som t ex en markentreprenör som gått en kort kurs hos Baga.
Under åtta år kan man sammanfatta läget ungefär såhär:
- Byte av utloppspump (Biomodul till dike).
- Två pumpbyten i biomodulens spolare. Den sista drar lite mindre ström och löser inte ut den elektroniska överströmsskyddet som de första två gjorde ibland (Billighetspumpar RV-32 från HungPump i Taiwan).
- Nästan årligen kärvar tömningspumpen i första trekammarbrunnen ihop. Reningsverket står i ett fritidshus och eftersom pumpen inte motioneras av elektroniken så kärvar impellern fast i gjutgärnshuset. Bara att ta upp på våren öppna pumphuset rengöra och sätta tillbaka. Hade varit enkelt att lösa om styrboxen startade pumpen 3 sek varannan vecka.
- Avbrutna anslutningar till kontrollampa på styrboxen (tunna trådar som oxiderat av).
Ja, man undrar alltid vad som kommer härnäst.
Så att ha reningsverk är varken billigt eller problemfritt.
- Ett fel som inte Baga rör för är att installatören anlitade en elektriker som gjorde en icke vattentät skarv till dom konduktiva nivågivarna. Förrförra året började den ge konstiga larm om hög nivå fastän det inte var det. Får väl ge cred till Baga att felutpekningen faktiskt ledde mig på spåren och jag har nu gjort om skarven till garanterat vattentät.
Exakt detta gjorde en av BAGAs tekniker med följd att flockningsmedelsförbrukningen gick i taket !M MagHam skrev:
Det tog tid innan vi hittade felet och kostade !
Inkompetens ala BAGA i ett nötskal !
Som sagt inte BAGAs fel hos mig just detta!
Men den här skarven hade elektrikern gjort så att den låg i en vattenfylld svacka i ett gult kabelrör i marken. Pressade och sedan bara en (här uppskuren) krympslang runt.
Dom konduktiva nivågivarna trodde ju att det var kontakt mellan alla spröt till sist.
Tog lite tid att hitta ska medges.
Men den här skarven hade elektrikern gjort så att den låg i en vattenfylld svacka i ett gult kabelrör i marken. Pressade och sedan bara en (här uppskuren) krympslang runt.
Dom konduktiva nivågivarna trodde ju att det var kontakt mellan alla spröt till sist.
Tog lite tid att hitta ska medges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I Biotanken sprids som sagt vatten över en modul där bakterier ska bryta ner det som lämnat trekammarbrunnen.
Den dåliga spridarpumpen RV-32 till vänster utgick för några år sedan och ersattes av BAV-150 (som faktiskt fungerat bra - peppar peppar).
MEN utloppet var i olika höjd som synes, så man fick skaffa PVC rör och göra en förhöjning på ca 20 cm innan dom var kompatibla. Inget som Baga meddelade utan det var en liten överraskning.
Den dåliga spridarpumpen RV-32 till vänster utgick för några år sedan och ersattes av BAV-150 (som faktiskt fungerat bra - peppar peppar).
MEN utloppet var i olika höjd som synes, så man fick skaffa PVC rör och göra en förhöjning på ca 20 cm innan dom var kompatibla. Inget som Baga meddelade utan det var en liten överraskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För den tekniskt intresserade så är det alltså ett "batteri" med spiralslang som sprinklas med vatten i den andra brunnen. Den pumpen går ganska ofta och långa tider när verket används. På slangen växer det en bio-film med bakterier som är duktiga på att bryta ner organiskt material som finns kvar efter att det pumpats från trekammarbrunnen.
Pumpfacket syns i nederkant. Där är:
- Sprinklerpumpen
- Utloppspumpen (av renat vatten till dike)
- Returpump tillbaka till första kammaren i första brunnen (om styrningen tycker det behöver återföras dit)
Pumpfacket syns i nederkant. Där är:
- Sprinklerpumpen
- Utloppspumpen (av renat vatten till dike)
- Returpump tillbaka till första kammaren i första brunnen (om styrningen tycker det behöver återföras dit)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Droppfilter är effektiva när BOD ska reduceras så inget fel på principen!M MagHam skrev:För den tekniskt intresserade så är det alltså ett "batteri" med spiralslang som sprinklas med vatten i den andra brunnen. Den pumpen går ganska ofta och långa tider när verket används. På slangen växer det en bio-film med bakterier som är duktiga på att bryta ner organiskt material som finns kvar efter att det pumpats från trekammarbrunnen.
Pumpfacket syns i nederkant. Där är:
- Sprinklerpumpen
- Utloppspumpen (av renat vatten till dike)
- Returpump tillbaka till första kammaren i första brunnen (om styrningen tycker det behöver återföras dit)
[bild]
Dom hade sandfilter i första generationen, men tog bort det sen. Exakta orsaken till att det utgick vet jag inte. Gissar att reningsnivån räckte och man slapp en felkälla (att det sätter igen sig).
Jag har en senare generation utan sandfiltret på bild. Men tillstånd att släppa i öppet dike.
(Ser att på denna gamla bild saknas returpumpen till slamavskiljaren och att luftröret är flyttat.)
Jag har en senare generation utan sandfiltret på bild. Men tillstånd att släppa i öppet dike.
(Ser att på denna gamla bild saknas returpumpen till slamavskiljaren och att luftröret är flyttat.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har samma problem med mitt g4. Har lossat flödesvakten och rengjort och även tagit upp p2 och rengjort. När man kör igång det igen går pumpen några minuter, sen kommer samma felmeddelande 1.5.7 igen.D Drburr skrev:

