@ivigtut hur har det gått för dig, har du valt typ av rening/reningsverk?
 
"Marknadens bästa slamavskiljare" Ha ha ha ha

Välkommen till BAGA Easy !

Snacka om ett missvisande namn på en produkt som helt enkelt INTE fungerar på något sätt och definitivt är allt annat än EASY !

Vi hade ett BAGA Easy i några år och kunde konstatera att det endast är en skrivbordsprodukt som aldrig testats under verkliga förhållande.

Investerar du i ett Baga Easy minireningsverk så kommer du med största sannolikhet att vara sysselsatt 24/7. Räkna med:

1.Regelbundna översvämningar.

2. Extra tömningar från kommunen som kostar cirka 3000 per gång. ( Många tömningar blir det )

3. Sveriges mest otrevliga support.

4. Ockerpriser på förbrukningsmaterial och reservdelar.

5. Saker som lampor som helt enkelt INTE fungerar och som teknikerna från BAGA INTE vet hur man fixar.

Ett tips: Välj något annat än BAGA !
 
Jag har ett Baga minireningsverk med Biomodul och kan instämma i att jag inte heller är imponerad.
Har gjort alla reparationer och den regelbundna driftkontrollen själv eftersom aktuell kommun inte kräver serviceavtal. Och jag gör det minst lika bra (!) som t ex en markentreprenör som gått en kort kurs hos Baga.
Under åtta år kan man sammanfatta läget ungefär såhär:

- Byte av utloppspump (Biomodul till dike).
- Två pumpbyten i biomodulens spolare. Den sista drar lite mindre ström och löser inte ut den elektroniska överströmsskyddet som de första två gjorde ibland (Billighetspumpar RV-32 från HungPump i Taiwan).
- Nästan årligen kärvar tömningspumpen i första trekammarbrunnen ihop. Reningsverket står i ett fritidshus och eftersom pumpen inte motioneras av elektroniken så kärvar impellern fast i gjutgärnshuset. Bara att ta upp på våren öppna pumphuset rengöra och sätta tillbaka. Hade varit enkelt att lösa om styrboxen startade pumpen 3 sek varannan vecka.
- Avbrutna anslutningar till kontrollampa på styrboxen (tunna trådar som oxiderat av).
Ja, man undrar alltid vad som kommer härnäst.

Så att ha reningsverk är varken billigt eller problemfritt.

- Ett fel som inte Baga rör för är att installatören anlitade en elektriker som gjorde en icke vattentät skarv till dom konduktiva nivågivarna. Förrförra året började den ge konstiga larm om hög nivå fastän det inte var det. Får väl ge cred till Baga att felutpekningen faktiskt ledde mig på spåren och jag har nu gjort om skarven till garanterat vattentät.
 
M MagHam skrev:
- Ett fel som inte Baga rör för är att installatören anlitade en elektriker som gjorde en icke vattentät skarv till dom konduktiva nivågivarna. Förrförra året började den ge konstiga larm om hög nivå fastän det inte var det. .
Exakt detta gjorde en av BAGAs tekniker med följd att flockningsmedelsförbrukningen gick i taket !
Det tog tid innan vi hittade felet och kostade !

Inkompetens ala BAGA i ett nötskal !
 
Som sagt inte BAGAs fel hos mig just detta!
Men den här skarven hade elektrikern gjort så att den låg i en vattenfylld svacka i ett gult kabelrör i marken. Pressade och sedan bara en (här uppskuren) krympslang runt.
Dom konduktiva nivågivarna trodde ju att det var kontakt mellan alla spröt till sist.
Tog lite tid att hitta ska medges.

upload_2021-1-21_16-53-53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här kommer en bild på trekammarbrunnens utloppspump. Den måste gå ofta. Annars går man ta upp den och öppna den :confused: Har hänt nästan varje vår.
Det är en BAGA-svaghet. Dålig styrning. Sådana pumpar bör "motioneras"

Uttagen och smutsig trekammarbrunnspump från BAGA ligger på kartong med synliga slamrester och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Biotanken sprids som sagt vatten över en modul där bakterier ska bryta ner det som lämnat trekammarbrunnen.
Den dåliga spridarpumpen RV-32 till vänster utgick för några år sedan och ersattes av BAV-150 (som faktiskt fungerat bra - peppar peppar).
MEN utloppet var i olika höjd som synes, så man fick skaffa PVC rör och göra en förhöjning på ca 20 cm innan dom var kompatibla. Inget som Baga meddelade utan det var en liten överraskning.

Två pumpar på marken, en äldre och en nyare, med PVC rörförhöjning bredvid öppen tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För den tekniskt intresserade så är det alltså ett "batteri" med spiralslang som sprinklas med vatten i den andra brunnen. Den pumpen går ganska ofta och långa tider när verket används. På slangen växer det en bio-film med bakterier som är duktiga på att bryta ner organiskt material som finns kvar efter att det pumpats från trekammarbrunnen.
Pumpfacket syns i nederkant. Där är:
- Sprinklerpumpen
- Utloppspumpen (av renat vatten till dike)
- Returpump tillbaka till första kammaren i första brunnen (om styrningen tycker det behöver återföras dit)
Spiralslang i en brunnsinstallation sprinklas med vatten, omgiven av svarta pump- och slangkomponenter i ett pumpfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
För den tekniskt intresserade så är det alltså ett "batteri" med spiralslang som sprinklas med vatten i den andra brunnen. Den pumpen går ganska ofta och långa tider när verket används. På slangen växer det en bio-film med bakterier som är duktiga på att bryta ner organiskt material som finns kvar efter att det pumpats från trekammarbrunnen.
Pumpfacket syns i nederkant. Där är:
- Sprinklerpumpen
- Utloppspumpen (av renat vatten till dike)
- Returpump tillbaka till första kammaren i första brunnen (om styrningen tycker det behöver återföras dit)
[bild]
Droppfilter är effektiva när BOD ska reduceras så inget fel på principen!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Glömde lista ett fel till som hänt. Den inringade flödesgivaren har också kärvat. Men det räckte med att lirka upp den och det felet har aldrig återkommit.

Inringad flödesgivare på ett rörsystem med lite fuktighet, visar en fixerad problematisk del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Droppfilter är effektiva när BOD ska reduceras så inget fel på principen!
Är benägen att hålla med. Det som kommer ut ur reningsverket (när allt funkar) är faktiskt ganska rent. Sen kanske jag inte skulle vilja dricka det i o f sig ;)
 
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Är benägen att hålla med. Det som kommer ut ur reningsverket (när allt funkar) är faktiskt ganska rent. Sen kanske jag inte skulle vilja dricka det i o f sig ;)
Anses smittan också reduceras till hög nivå med detta reningsverk eller krävs sandfilter/infiltration efter filtret?
 
Dom hade sandfilter i första generationen, men tog bort det sen. Exakta orsaken till att det utgick vet jag inte. Gissar att reningsnivån räckte och man slapp en felkälla (att det sätter igen sig).
Jag har en senare generation utan sandfiltret på bild. Men tillstånd att släppa i öppet dike.
(Ser att på denna gamla bild saknas returpumpen till slamavskiljaren och att luftröret är flyttat.)
Illustration av en äldre generation av BioTank reningsverk med luftningsrör och sandfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D
M MagHam skrev:
Glömde lista ett fel till som hänt. Den inringade flödesgivaren har också kärvat. Men det räckte med att lirka upp den och det felet har aldrig återkommit.

[bild]
har krångel med att spridarpumpen larmar, pumpen funkar men den givaren kan nog vara felet hos mig, hur lossar man den?
 
D Drburr skrev:
har krångel med att spridarpumpen larmar, pumpen funkar men den givaren kan nog vara felet hos mig, hur lossar man den?
Har samma problem med mitt g4. Har lossat flödesvakten och rengjort och även tagit upp p2 och rengjort. När man kör igång det igen går pumpen några minuter, sen kommer samma felmeddelande 1.5.7 igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.