Hej! Vi håller på att renovera vårt badrum. Efter de fogat alla plattor så körde de silikonfog i hörnen. Vi var inte riktigt beredda på det. Trodde det skulle vara samma fog som övrigt. Den är dessutom ljusare och glansig. Är det vanligt att de sätter mjukfog i hörnen?

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Incinerate81 Incinerate81 skrev:
Hej! Vi håller på att renovera vårt badrum. Efter de fogat alla plattor så körde de silikonfog i hörnen. Vi var inte riktigt beredda på det. Trodde det skulle vara samma fog som övrigt. Den är dessutom ljusare och glansig. Är det vanligt att de sätter mjukfog i hörnen?
Ja de är standard i inner hörn att köra mjukfog

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Ja de är standard i inner hörn att köra mjukfog
Okey! Tack för snabb återkoppling. Hade dock önskat de kunde frågan om nyansen.

Hur ser de ut ? Bild, de borde köra samma cement fog å silikon med samma färg ?

Paul-Staffanstorp
Det är ju två helt olika material så än om hårdfog och mjukfog heter samma så blir det aldrig samma nyans till 100% och mjukfog blir naturligtvis glansigare då det är ett helt annat material.

Dock är det normalt med mjukfog där rörelser kan uppkomma eftersom hårdfog riskerar spricka.

Hos mig med svart kakel och grå klinler hade man fogat med vitt ... klumpigt dessutom. De fick göra om hörn/kantfogningen i svart tre gånger ... till slut blev det snyggt ...

• Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tycker också dessa silikonfogar är förfärligt fula. Måste finnas nåt sätt att kakla utan den där synliga fogen...

Allt går men lär ta betydligt mycket längre tid om man inte ska mjukfoga hörnen.

Fick precis mitt badrum renoverat och de använde silicon från samma leverantör som fogen med samma färgnummer.
Visst är det lite blankare men det smälter in riktigt bra och skiljer sig inget färgmässigt från fogen.

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker också dessa silikonfogar är förfärligt fula. Måste finnas nåt sätt att kakla utan den där synliga fogen...
Eller så syns de knappt som här:
Vita kakelplattor med svagt synliga fogar, cirka 2-3 mm, i ett hörn med horisontella hårdfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2-3 mm precis som de horisontella hårdfogarna.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Absolut finns det sätt att undvika det om man är villig att betala för mertiden det tar att kapa plattor mer exakt och även skriva på en avvikelse att man själv ansvarar för att eventuell sprickbildning på plattor kan uppstå av rörelser i konstruktionen. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.