Hej,

Har gått och sugit på att köpa en Festool Domino i 5 år och nu börjar det verkligen bli dags. Priserna har ju bara gått uppåt men nu undrar jag lite över vart man ska köpa?

I Sverige finns Domino DF-500 Q-Set på Toolab för 9995kr, det är mig veterligen billigast i Sverige just nu.

I Tyskland finns samma, Domino DF-500 Q-Set hos rubart för €793 vilket är ca 1500kr billigare än Toolab. Går att hitta hos andra handlare i Tyskland för som lägst €780 men eftersom jag bara har goda erfarenheter av rubart sen tidigare så föredrar jag att handla där igen om skillnaden är så liten.

Förutom detta så behöver man ju även köpa de andra storlekarna på frässtål. De kan man antingen köpa en och en men man sparar en del pengar på att köpa en hel systainer med alla storlekar på frässtål samt rätt många dominos (dessa tänkte jag nog tillverka själv så småningom).
Denna systainer finns hos rubart för €182 eller hos toolab för 2395kr


Tror ni det kommer komma supererbjudanden igen under black friday? Vet att festool hade någon kampanj i somras men vet inte vad priset var då?

Någon som har någon input?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Andra dominoanvändare får fylla på med erfarenheter, men iaf jag har aldrig använt listanslaget eller parallellanslaget efter sisådär 5-6 år. Skippar man dom är man nere på 733€. På Toolab får man dock betala 4:- mer (!) för att slippa dom:rolleyes:
 
  • Gilla
eliasoxdhc
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Andra dominoanvändare får fylla på med erfarenheter, men iaf jag har aldrig använt listanslaget eller parallellanslaget efter sisådär 5-6 år. Skippar man dom är man nere på 733€. På Toolab får man dock betala 4:- mer (!) för att slippa dom:rolleyes:
Frågan är om du inte använder dem därför att du tillverkat listiga jiggar eller andra sätt att ersätta dem eller för att de helt enkelt inte behövs?
 
V vectrex skrev:
Frågan är om du inte använder dem därför att du tillverkat listiga jiggar eller andra sätt att ersätta dem eller för att de helt enkelt inte behövs?
Ja det undrar jag också det var därför jag bad om andras input;) Hade dom fungerat optimalt hade jag väl inte byggt min dominojigg tänker jag...Nu är det ju ganska liten merkostnad att få dom med så är man osäker kanske man ska slå till på hela paketet.
 
Jag köpte det lilla kitet, utan anslagen med tanken att köpa den efterhand som behovet uppstår. Blir kanske dyrare i längden, men svider inte lika mycket på gång. Brukar göra på det viset då jag har en känsla av att mycket av det man får med i kiten behövs aldrig/väldigt lite. Då jag inte jobbar professionellt så kostar det inte pengar för mig att vänta på grejor om behovet skulle uppstå. Efter snart tre år med dominon har jag inte saknat något anhåll. Men det beror förmodligen en hel del på vad man använder den till. Jag har mest använt den i skrivmaterial och då kommer man långt med att linjerna bitarna och markera över båda var man vill ha mitten på brickan. Sen kör man bara efter strecket. Vill man ha det riktigt exakt använder man de inbyggda indexeringspinnarna på en och kör de andra hålen lite större.
 
Microkatten
Om du inte vill ha en flashig systainer så är det betydligt billigare att köpa 4-5 olika paket av de domino-storlekar du tror du kommer att använda istället för ett domino-set.

Parallell-anslaget har jag använt, utökar räckvidden. Listanslaget har jag inte (eller så har jag glömt att jag har det?) och har inte känt något behov.

Du har säkert koll på detta, men vill ändå nämna DF 700 i kombination med 3de-parts adapter för att kunna köra alla domino-storlekar, inkl ev. problem.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Om du inte vill ha en flashig systainer så är det betydligt billigare att köpa 4-5 olika paket av de domino-storlekar du tror du kommer att använda istället för ett domino-set.
Ja, fast tanken med det setet är ju att man får med alla frässtålen också, de kostar ju 400-500kr st på toolab. Annars håller jag med dig.
 
Microkatten
Det har du ju helt rätt i!
 
Jag använder listanslaget relativt ofta när jag tillverkar trappräcken men jobbar man med olika typer av spjälor så är dom bra att ha.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det undrar jag också det var därför jag bad om andras input;) Hade dom fungerat optimalt hade jag väl inte byggt min dominojigg tänker jag...Nu är det ju ganska liten merkostnad att få dom med så är man osäker kanske man ska slå till på hela paketet.
Vad är din dominojigg? Har du länk till den? Försökte söka men hittar bara någon sorts gruppköp av en stålplatta.
 
P
Ola C Ola C skrev:
[länk]

Gör väl ungefär samma som listanslaget men med ett par tiopotenser bättre noggrannhet och sen funkar den till gerade hörn vilket jag inte tror listanslaget gör.
Du har aldrig funderat på att börja sälja jiggar? Jag skulle köpt direkt.
 
P pleqtiz skrev:
Du har aldrig funderat på att börja sälja jiggar? Jag skulle köpt direkt.
Nope. Tycker det är väldigt kul att uppfinna och bygga 1 av saker o ting, möbler, jiggar o annat. Att bygga nåt igen som jag redan byggt tycker jag är rätt trist.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
För att dämpa tristessen kan du ju bygga en jigg för att bygga jiggen. Tredje jiggen blir däremot rätt tråkig att bygga såvida du inte ger den en oljigg ytbehandling med Osmo hårdvaxolja tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
hakjar och 4 till
  • Laddar…
Dominon står mot en pantorouter som jag också varit sugen på väldigt länge. Dom kan göra lite samma saker men en pantorouter är ju betydligt mer mångsidig. Å andra sidan är en domino smidigare, har mycket bättre spånuppsamling och tar mycket mindre plats. Pantoroutern kostar ju rätt mycket mer också. Svårt detta, även om det nog mest lutar åt en domino.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.