FredrikR FredrikR skrev:
Är det typ inte 5% påslag, iaf när jag kollar på enbart Dominon?!

Tar dom höjd för Svensk moms, den tyska ser väl ut att hamna runt 18%.
Jo, kanske var bara 5%. Noterade bara att priset gick från 942 till en bit över 1000 euro när jag bytte land.
Tyskland är ju inom EU så då är det väl tyska momsen som skall betalas?

Microkatten
Säljer ett företag inom EU mer än 300-400000 (kommer ej ihåg exakt siffra) till ett annat EU-land så skall de redovisningsmässigt inkludera mottagarlandets moms. Så 934 euro inkl 19% tysk moms (exkl frakt) blir då bli 981 euro inkl svensk moms (exkl frakt). Dessutom ökar fraktkostnaden.

Edit: exakta siffror

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Säljer ett företag inom EU mer än 300-400000 (kommer ej ihåg exakt siffra) till ett annat EU-land så skall de redovisningsmässigt inkludera mottagarlandets moms. Så 942 euro inkl tysk moms borde då bli uppåt 1000 euro inkl svensk moms.
Möjligt att det är därför då. Dock redovisades det i så fall helt felaktigt då det var priset före VAT som höjdes.
Jag skrev till dem förut och frågade, får se om jag får något svar.

Microkatten
Jag får korrekt redovisning när jag går till kassan. Här har jag valt Sverige som mottagarland, utan transport:

Skärmdump av en online-shoppingkassa med byggverktyg och totalpriser i euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Microkatten Microkatten skrev:
Jag får korrekt redovisning när jag går till kassan. Här har jag valt Sverige som mottagarland, utan transport:

[bild]
Ja, jag ser det nu. Det är alltså svensk moms. Får kanske bli en annan handlare för att spara några kronor,

Det blev köp från mytoolstore.de nu istället. Sparade på så vis 56 euro. Hoppas dom levererar nu bara!
Skärmdump av beställning från mytoolstore.de med Festool verktyg och priser.

Hur ställer sig Festool till att man köper i Tyskland vad gäller försäkringarna? När jag beställde från Toolab så skickade de infon till Festool automatiskt så verktyget blev registrerat på mig.

L Lovan83 skrev:
Hur ställer sig Festool till att man köper i Tyskland vad gäller försäkringarna? När jag beställde från Toolab så skickade de infon till Festool automatiskt så verktyget blev registrerat på mig.
Antar att du menar garantierna? Jag vet faktiskt inte. Jag bryr mig inte så mycket om dem ändå. Har aldrig nyttjat en garanti och hoppas slippa det med. Är saken bara hel när man får den så ska det nog mycket till om den ska hinna gå sönder innan garantin gått ut, åtminstone med mitt användarmönster.

L Lovan83 skrev:
Så fungerade det när jag handlade från Tyskland, infon dök upp direkt på Festools hemsida.

V vectrex skrev:
Antar att du menar garantierna? Jag vet faktiskt inte. Jag bryr mig inte så mycket om dem ändå. Har aldrig nyttjat en garanti och hoppas slippa det med. Är saken bara hel när man får den så ska det nog mycket till om den ska hinna gå sönder innan garantin gått ut, åtminstone med mitt användarmönster.
Jag tänkte framförallt på försäkringen då det ingår 3 års stöldförsäkring

L Lovan83 skrev:
Jag tänkte framförallt på försäkringen då det ingår 3 års stöldförsäkring
Försäkringen gäller för mitt köp iaf, beror väl på om försäljaren är en officiell Festtool-försäljare antar jag.

Dominon är nu skickad och de har registrerat den åt mig automatiskt. Syns på mitt konto på Festool nu! Så det verkar fungera bra!
Skärmbild från Festool hemsida med användarens registrerade verktyg DF 500 Q och garantidetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.