Byggahus.se

dominojigg i nya kläder

1. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Hallå ja,

För nåt år sen byggde jag en dominojigg och som jag skrev i det inlägget kom jag på mycket under byggets gång som jag skulle gjort annorlunda.

https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/250889-vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag-5.html?perpage=15#post2198142

Edit. La till länk men den verkar inte va klickbar...

...också från andra inlägget, jiggen är tänkt för smala bitar och/eller bitar som kräver bra styrning och där styrpinnarna gör att fogen hamnar på fel ställe. Ska det dominoas tunna bitar lägger jag plexi av lagom tjocklek under ämnet.

Så, nu är annorlundajiggen klar. Dominobasen skruvas fast med vingskruv underifrån. Den refereras i längsled så den är kant i kant med anhållen.

Märker ut, dominoar hålet i ena biten, flyttar anhållet (förutsatt att fogen inte är centrerad) kör testbit för hål i andra biten, mäter med skjutmått hur mycket off jag är (mäter hål till ytterkant på båda bitarna) och flyttar anhållet denna sträcka, i detta fallet exakt 1mm. Kör gärna ganska mycket off på testbiten för att jag inte ska bli osäker på vilket håll jag ska flytta anhållet.

Det här med digital klocka är något jag uppskattar mycket på ex fräsbordet, gör att det bara krävs en testkörning istället för oändligt antal.

R står för riktig och T står för test. :)

Riktigt bra blir det, inte några tiondelar fel hit eller dit utan spot on på direkten. Funkar utmärkt även på 45 graders hörn, vilket egentligen är primära användningsområdet för jiggen.

Lite bilder som förhoppningsvis beskriver det hela ganska bra, fråga om ni undrar nåt.

Edit. Varför jag flytta anhållet från ena sidan till andra mellan körningen i längsträ och ändträ vet jag inte riktigt.. :|

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170110_174037.jpg

IMG_20170110_174022.jpg

IMG_20170110_174640.jpg

IMG_20170110_174650.jpg

IMG_20170110_174818.jpg

IMG_20170110_175241.jpg

IMG_20170110_175250.jpg

IMG_20170110_175621.jpg

IMG_20170110_180029.jpg

IMG_20170110_180057.jpg

IMG_20170110_180235.jpg

IMG_20170110_180333.jpg

IMG_20170110_181534.jpg

IMG_20170110_181618.jpg

IMG_20170110_182032.jpg

Redigerat 10 jan 2017 21:57
  2. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 15
    Smart och snyggt som vanligt Ola!

3. P
    Medlem · Nivå 13
    Men herregud, Ola, såndär überpräzision!!! Är du ute efter att inspirera eller bara knäcka oss?

Nu när jag sopat ihop resterna av mitt snickarego är jag knäckt, imponerad och inspirerad — i den ordningen. Stort tack för att du delar med dig!

//Ronnie

• Laddar…
  4. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Jag är ute efter Überspitzenklassesuperpräzision!:wow:

...Eller...jag är oftast ute efter att snickra mer exakt, repeterbart och snabbare. Med Dominon blir det ibland "sådär" med den saken, speciellt på smala bitar (vilket sammanträffande är där jag använder maskinen mest, förutom skivmaterial).

Får man fogarna riktigt bra och exakt på en sån där gerad hörna som i sista bilden hjälper det mycket vid hoplimningen. Man vill absolut inte göra ett brett spår med justermån för då glider bitarna runt i limningen.

..edit...och man vill absolut inte att hörnorna blir mismatchade. Ytterkanterna kan man fixa med en hyvel (fast man tappar rätvinkligheten) men innerkanterna är svårfixade.

Redigerat 11 jan 2017 09:24
    • Laddar…
  5. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Väldigt imponerande och lika snyggt och prydligt som vanligt.

Funderar lite över hur du säkerställer att anhållet är i rät respektive 45 graders vinkel mot dominon? Fast det spelar kanske ingen roll när jag tänker efter?

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Jaha, kändes som att man hade mycket att göra redan, och så producerar Ola ytterligare en finurlig tingest man skamlöst måste kopiera...

:)

7. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    edit. Svar till Vectrex alltså.

Tack!

Jo det spelar väldigt stor roll att det är rätt på vinklarna. Till att börja med så refereras dominon mot en rätskiva när den skruvas fast (se bild nedan), då sitter den i linje med de svarta anhållen. Rätskivan hålls mot svarta anhållen och dominon trycks mot rätskivan.

Sen refereras triangelanhållet mot svarta anhållen. Triangelanhållet är exakt 90 och 45.

IMG_20170110_201236.jpg

8. K
    Medlem · Nivå 10
    Snyggt! Vad heter "mutterinsatserna" du använder?

9. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Sorry:surprised: Ska du massproducera så kan det vara en idé att göra tjockare platta och därmed ha möjlighet att köra med snabbspännare (dom skulle böja denna 15mm plywood), det som tar längst tid är att spänna fast nytt ämne.

@Kane. Dom heter lite olika, rampamuff är väl ett namn, gänginsats eller engelskans threaded insert ett annat, på Biltema där dessa inhandlades heter de möbelplugg. Nu verkar de "helgängade på utsidan" utgått och kvar finns de med taggar som inte är lika bra. F_n vad jag skulle köpt fler:(

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ola C - the JIGMASTER! (y)

På samma sätt som jag hoppas få mer tid framöver i takt med att barnen växer och blir mer självgående, hoppas jag Ola får tid över att skriva en "How to" om sina jiggar.

Hatten av, än en gång! Vackert. :surprised:

11. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    :). Jag har ju redan skrivit ihop en "mini how to" (där även en tidigare variant av dominojiggen syns) https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/283610-den-halvstora-jiggbyggestraden.html, vad är det nu som ska skrivas, instruktionsbok till varje jigg?:x

• Laddar…
  12. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Kan bara ansluta mig till hyllningskören, imponerande som alltid(y)

13. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
  14. K
    Medlem · Nivå 10
    Hittat på Hornbach! M6 och M8 på bilden.

20170111_164223.jpg

15. S
    Medlem · Nivå 15
    Vackert vackert Ola C