1 180 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Bästa byggnadsställningen försommar och vinterbruk?
Jag skall byta tak på en lite mindre 1,5 plans hus med källare och sedan göra en del fasadjobb också.
Jag funderar på att köpa en modulställning men det finns rätt många fabrikat att välja på.
Är någon bättre när det gäller snö så man inte halkar tex?
Jag funderar på att köpa en modulställning men det finns rätt många fabrikat att välja på.
Är någon bättre när det gäller snö så man inte halkar tex?
Rent allmänt är det något av fabrikaten som har någon fördel?
Skall man komplettera eller sälja vidare så har kanske storleken på företaget eller marknaden en fördel?
Bra om en man kan resa den på en person.
Såg att Altrad Assco, Scafom och Monzon även hade dubbelräcke (så man slipper strävor).
S mest behöver jag en arbetshöjd på drygt 13 meter.
Jag har hört talas om:
Monzon
Altrad Assco
Layher
Scafom
Skall man komplettera eller sälja vidare så har kanske storleken på företaget eller marknaden en fördel?
Bra om en man kan resa den på en person.
Såg att Altrad Assco, Scafom och Monzon även hade dubbelräcke (så man slipper strävor).
S mest behöver jag en arbetshöjd på drygt 13 meter.
Jag har hört talas om:
Monzon
Altrad Assco
Layher
Scafom
Ala uppräknande är stora och har funnets längre, inga problem att kompletera.
De har också 3part och piratdelar tillgängligt, i viss mån kompatibla mellan varandra.
Layher, Monzon, +8 och Haki är väl de som är störst på hyrfirmorna.
Inga problem bygga någon av dem ensam, iaf upp till 4m sen behöver man en hjälpreda för lyft.
13m är dock på nivån att du behöver räkna på det, beroende på stöd från byggnad och vindlast/snözon etc.
Jag har byggt 9m, då var det rätt svajigt med fristående ställning innan kryss och ballast var på plats. Har för mig att 9m är gränsen på olika utbildningar om man bygger på arbetstid. Privat finns den ingen gräns, men firmor gör inte gärna jobb på fastigheter om de inte har tillgång till papper och besiktning av ställningen.
De har också 3part och piratdelar tillgängligt, i viss mån kompatibla mellan varandra.
Layher, Monzon, +8 och Haki är väl de som är störst på hyrfirmorna.
Inga problem bygga någon av dem ensam, iaf upp till 4m sen behöver man en hjälpreda för lyft.
13m är dock på nivån att du behöver räkna på det, beroende på stöd från byggnad och vindlast/snözon etc.
Jag har byggt 9m, då var det rätt svajigt med fristående ställning innan kryss och ballast var på plats. Har för mig att 9m är gränsen på olika utbildningar om man bygger på arbetstid. Privat finns den ingen gräns, men firmor gör inte gärna jobb på fastigheter om de inte har tillgång till papper och besiktning av ställningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Övrigt Off Topic -
Hur täcker jag glipan på bästa sätt
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur blir jag arkitekt? Utbildning, krav och bästa vägen dit
Frågor och svar om arkitektur -
Dämpa ljudet med akustikpaneler - priser, montering och bästa valen för ditt hem
Artikelkommentarer -
Hur kapa isär 20L plastdunkar på bästa sätt?
Verktyg, Maskiner & Fordon