Skall gjuta en 2*2m2 platta, 10cm, i ett nybyggt blivande pann/teknik-rum som jag skall lägga klinker på (ej tätskikt med undantag för manschett runt brun, uppstickande rör etc). Jag gjuter själv med tombola och vill få tag i den bästa kvalitén i avseende på torktid/vct på säck, helst färdigblandad då jag vill kunna klicka efter Iaf en månad.
Vilken/vilka tillverkare har låg/lägst vct på färdigblandad för vanlig betong?
 
Då är det ROTbruk du ska använda
Ardex har tex A34 A35mix och A38mix

A38mix är beläggningsbar efter 4h, dom andra 24h (tror jag)

Har du isolering eller kan man misstänka att det är tillskjutande fukt?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tror inte du hittar någon säckbetong som är beläggningsbar på 1mån, ja du kan iof använda ett fix som är godkänt för så snabb beläggning
 
nino nino skrev:
Tror inte du hittar någon säckbetong som är beläggningsbar på 1mån, ja du kan iof använda ett fix som är godkänt för så snabb beläggning
Tack.
Har kollad en del på snabbbetong och ROT, men det handlar ändå om närmare en halv kubik som skall in och det blir minst sagt stressigt med ROT i de mängderna med en vanlig tombola.
Jag tänkte mer på standardbetong, om det finns ngn som har < vct 0.40? Då skall den vara beläggningsbar på 28 dagar enligt beräkningar med 10 cm lager, iaf så som jag har läst det :)

Det är en krypgrund av leca med makadam i botten och som jag sedan fyller upp med 50 cm kompakterat skumglas, sen vill jag gjuta på det, så det är isolering men ingenting som är fuktkänsligt eller "tätt".
Jag skall som sagt ej belägga med tätskikt utan endast klinker.
 
Men behöver du verkligen en 10cm betongplatta?
Duger det inte med eps-cement och flytspackel.
Det är beläggningsbart på ett par dygn.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men behöver du verkligen en 10cm betongplatta?
Duger det inte med eps-cement och flytspackel.
Det är beläggningsbart på ett par dygn.
Jag har funderat i banorna kring Eps också som sista utväg. Men samtidigt isolerar redan skumglaset motsvarande 20cm cellplast och 400l Eps kostar nog lite. En annan anledning till plattan är att jag åtminstone kommer ha tank därinne, så minst kanske 700kg på en yta mindre än 1m2 i ena hörnet. Men det kanske är ok med Eps också då underliggande material kan ta rätt mkt last? Har aldrig gjutit med Eps, om man armera det ordentligt, hur blir hållfastheten? Skall man armera en extra gång i flytet också kanske?
 
Om du inte ska ha något tätskikt så behöver du inte gå upp så mycket i btg kvalitet. Du kan lägga klinkers i stort sett direkt i ett flexibelt fix. Den största risken du har är krympningen.
Betongen kommer att torka ut ändå eftersom du inte har något tätt skikt bara långsammare
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du inte ska ha något tätskikt så behöver du inte gå upp så mycket i btg kvalitet. Du kan lägga klinkers i stort sett direkt i ett flexibelt fix. Den största risken du har är krympningen.
Betongen kommer att torka ut ändå eftersom du inte har något tätt skikt bara långsammare
Tack.
Så om jag gjuter med minimalt med vatten och kör tex Weber grov betong på säck, som verkar vara ett av de bättre, så bör det kanske funka. 4v är nog inga problem, jag vill ju att det skall ha brunnit så mkt som möjligt också, jag har rätt mkt annat o fixa med i detta projekt, men sen vill jag nog gärna göra klart och fixa allt i rummet.
Ngn som har en rekommendation på ett suveränt flexibelt fix?
 

Bästa svaret

Ardex s48
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för alla svar. Eps har inte mkt till bärighet för ett pannrum med mkt höga punktlaster, så der får bli vanlig betong av bättre kvalitet och minimalt med vatten vid blandning, torka ut 1 månad sen klinker med ardex s48.
 
Då får man väl återkoppla.
Det blev en 10cm platta av Weber grovbetong.
Jag gjorde fall direkt i betongen.
Efter ca 6 veckor satte jag klinker med ardex s48, lite knepigt/gräddigt plattsättningslim om man inte är van men det blev ok.
Nu efter snart 4 mån ser det lika bra ut som när det gjordes.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.