Hej

Jag håller på att planera en badtunna med utjämningstank! Jag har inte fixat/haft pool tidigare så innan alla rördelar köps in tänkte jag kolla om jag gjort någon tankevurpa?? (inte hittat detaljbild på komplett inkoppling med utjämningstank)
  • Varför sitter det en backventil efter värmeväxlaren, jag har tänkt en kulventil (billigare)?
  • Min värmeväxlare har dykrör vid inkommande poolvatten för tempgivare, någon anledning att sätta den före sandfiltret?
  • Jag tänkte använda bordgenomföringar som utlopp och inlopp. Ett utlopp i toppen och botten. Det i toppen för att ta hand om vattnet när någon hoppar i som sen pumpas tillbaka när det blir färre badare. Det kan samlas skit i botten på utjämningstanken men de ska vara lätta att ta loss och spola ur. Enkel plugg i toppenutloppen om man vill stänga den utgången. Något annan nackdel att använda dessa enkla genomföringar?
  • Jag har försökt minimera antalet kopplingar, någon som borde finnas med som saknas? rör till avlopp innan pumpen för att kunna tömma utan pump? förbereda för framtida funktion som man kommer sakna?
  • Någon annan bra input/tips?
Övrig info:
Bilden visa ungefär var alla komponenter kommer placerad i höjdled i förhållande till varandra (ej värmepump :D)
Klor tänkte jag tillföra i tunnan med en doseringsflottör, vatten med vattenslang.
Utrymme vid värmeväxlaren kommer lämnas ifall en saltklorinator ska installeras framöver.
Utjämningstankar, två 200l vita plastfat som ligger under altanen. Badtunna i glasfiber.
Allt inom den gula fyrkanten i ett utrymme som isoleras med 200mm cellplast, badtunnan även med 200mm.
Altanen/trädäcket ligger ca där det övre gula strecket är.
Badtunnan ska alltid vara uppvärmd.
Använda utjämningstankar för att slippa halvligga i tunnan när 4 pers har hoppat ur och för att det är kul med projekt!

Schematisk illustration av ett system för badtunna med komponentplacering, inklusive utjämningstankar och värmeväxlare.

/Pär

Vi har ingen utjämningstank i vår spaapool, 4 kbm vatten, men har aldrig upplevt det som ett problem.
Om barnen lekt så våldsamt att det saknas vatten så fyller jag bara på lite.
I början använde vi doseringsflottör, men upptäckte att det inte blev bra, locket vi har på är i princip lufttätt och det blev ganska hög klorkoncentration i både vattnet och luften under locket.
Undersidan på locket blektes snabbt och det luktade inte bra.
Nu använder vi bara krorgranulat som vi slänger i 1-2 ggr veckan, har locket öppet minst 30 minuter efter klorering.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Kul projekt! Sker nivåreglering passivt genom kommunicerande kärl eller är det bräddavlopp+pumpar?

Tunnan har diametern 1,7m så 80kg=80l vatten ger 3,5cm och det är främst på vintern när 5 pers har suttit och en eller två vill sitta kvar som tankarna kommer till sin rätt, men visst det är häften för nyttan och hälften för att det är kul! Jag lägger tankarna så att jag kan koppla ur dem och sätta upp en vägg i teknikutrymmet om de inte ska användas.

Är brädavlopp som är en enkel genomföring och pump som sköter nivån (som skissen om du kan se den)

/Pär

Bordgenomföringar har väl inget galler som täcker?
Att bara ha ett hål känns lite riskabelt, man kan fastna och olämpliga saker kan sugas in i pumpen.
Jag använder pahlens syrafasta in och utlopp.
Syrafasta bordgenomföringar, en med galler och en utan, för poolpumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det behövs sil tänkte jag likt på båtar.
19273.jpg
Utloppet i botten blir den sådan här
108886-b52f4927c8f1c55902b3b45d1ba02024.jpg

Frågan är väl om det hinner svälja undan allt vatten, går ju rätt fort att hoppa i

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
När vi inte badar seglar vi så det finns lite delar därifrån som bara ligger och skräpar därav valet :D

Jag har testat med 38mm slang och 5l dunk, jag sätter två utlopp högst upp med en slang till varje tunna, vattennivån kommer vara ~5cm ner, om det blir som jag tänkt kan man hoppa i med 20-30s mellanrum, får sätta upp ett rödljus!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag var inne ett tag på att sätta hängrännor runt om (tunnan är 8 kantig), infinity badtunna :D

Är inte det att göra ett superenkelt system extra bökigt.? Sen är det vinter, och kallt, så måste vars inomhus för att inte frysa..

Vi har Spabad på 1100liter, ser inte heller problemet..

Tunnan kommer stå 2m från altandörren in till ett av badrummen där kön kan få stå :D. Vi hyrde ett bad i vintras (då mitt projekt inte var klart än..) med ca samma dimension och jag upplevde det som ett tillräckligt problem för att göra ett kul projekt av det!

Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu använder vi bara krorgranulat som vi slänger i 1-2 ggr veckan, har locket öppet minst 30 minuter efter klorering.
Har jag glömt att säga att jag tar med mig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.