24 267 läst ·
150 svar
24k läst
150 svar
Badrumsrenovering på gång - funderingar enligt BBV 15:1 och annat
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
En tanke, där dina små stumpar kommer upp, är det yttervägg bakom? Annars kanske du kan fälla in dom i väggen och göra en inspektionslucka i rummet bakom?nizzehult skrev:
Nu har jag stött på ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Som synes så är rören inte så långa och det är i denna hörna duschen finns så det finns inte en chans att dra om dessa så de kommer ända till våtzon 2.
I Säkra Våtrum står det sen så här:
- I plats för bad och dusch får inga rörgenomföringar finnas förutom:
Direkt anslutning till kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning.
Jag hade ju tänkt dra ut dem en bit under där blandaren ska sitta och sen göra T-kopplingar på det röret upp till blandaren och vidare till handfat och toa. Jag förstår inte riktigt skillnaden i risk med att ha en direktansluten blandare eller att göra T-kopplingar på ett utstickande rör som givetvis går via en godkänd maschett. Hur skulle en firma ha gjort? Att helt dra om dom inkommande rören som finns flera rum bort känns inte som ett alternativ.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Ja förhöja med klotsar är väl det enklaste och det borde räcka med 5 mm. Grannen har också bytt brunn och hade eventuellt några som jag kunde få.J J-O skrev:
En bekant som brukar renovera tyckte att jag kunde lägga in en skiva som var 10-12 mm.
@ekaa88 Ja det är (tyvärr) yttervägg bakom.
Från rummet till vänster däremot skulle man kunna göra en lucka men då sitter det en massa garderober där idag så visst går det men det blir ganska omständligt. Jag är fortfarande inne på att låta rören komma ut på väggen till vänster även fast det är i våtzon 1; jag menar: vad är den stora skillnaden om dom skulle komma ut bakom en blandare på samma vägg? Och det är däremot tillåtet.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Hm. Åkte på ett oväntat problem idag. Har varit och hämtat mina fibergipsskivor och insåg först när jag skulle lyfta dem hur tunga dom faktiskt är! Tur att jag "bara" fick tag på 900x2500 varianten och inte 1200x2500 som jag först tänkte använda, den orkar man inte ens lyfta själv. Å andra sidan är en 15 mm plyfa också rätt stor och tung och svår att hantera om man är själv...
Men detta innebär också att jag måste sätta in några extra reglar för att pricka in skarvarna och då visade det sig att befintliga reglar på ena väggen är någon slags udda variant som inte är 45x70 utan 40x67 och det gör att dom nya reglarna som jag måste sätta in kommer att sticka ut 3 mm mot befintliga reglar och så kan man ju inte ha det. Perkele! Då har man två val: lägga på 3 mm board på dessa eller kapa ner de nya ca 3 mm. Tror jag går på det senare, det rör sig ändå bara om 3 st och det gör inget om det råkar bli 4 mm som man skalar av. Tur att man upptäckte det nu och inte när det är dags att montera väggskivorna...
Har också fått rätt brunn nu och toan och golvvärmekitet (Raychem T10 Blue) kom också i samma sändning.
Men detta innebär också att jag måste sätta in några extra reglar för att pricka in skarvarna och då visade det sig att befintliga reglar på ena väggen är någon slags udda variant som inte är 45x70 utan 40x67 och det gör att dom nya reglarna som jag måste sätta in kommer att sticka ut 3 mm mot befintliga reglar och så kan man ju inte ha det. Perkele! Då har man två val: lägga på 3 mm board på dessa eller kapa ner de nya ca 3 mm. Tror jag går på det senare, det rör sig ändå bara om 3 st och det gör inget om det råkar bli 4 mm som man skalar av. Tur att man upptäckte det nu och inte när det är dags att montera väggskivorna...
Har också fått rätt brunn nu och toan och golvvärmekitet (Raychem T10 Blue) kom också i samma sändning.
Tvärställ 45*70 reglarna istället för att hyvla bort 3mm? Kan ju inte påverka böjstyvheten nämnvärt.nizzehult skrev:
Hm. Åkte på ett oväntat problem idag. Har varit och hämtat mina fibergipsskivor och insåg först när jag skulle lyfta dem hur tunga dom faktiskt är! Tur att jag "bara" fick tag på 900x2500 varianten och inte 1200x2500 som jag först tänkte använda, den orkar man inte ens lyfta själv. Å andra sidan är en 15 mm plyfa också rätt stor och tung och svår att hantera om man är själv...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Är inte så säker på det. En 45x70 kan man faktiskt svikta lite om den är tvärställd om man anstränger sig lite. I andra riktningen rubbar du den däremot inte ett skvatt med samma styrka. Visst, man skulle kanske kunna kortla den på nåt ställe om man tvärställer den och då uppnå bättre styvhet men att sätta upp klyvsågen och skala av några mm är ju ingen övermäktig uppgift.J J-O skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Fick svar från Purus idag att man inte får(!) använda fler klossar än de som medföljer så det blir till att skaffa en förhöjningsring. Finns en som är 13 mm så den funkar nog.J J-O skrev:
Men jag kan inte härleda eller läsa mig till vad det är som säger att man inte kan höja plattan i stället, oavsett om det görs med klossar eller en liten påsadling för resultatet blir ju detsamma.
Har nu kapat bort några mm från de nya reglarna och alla sitter på plats, var ett mer omfattande jobb än jag trott så det är tur att man jobbar åt sig själv!
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jag fattar inte heller detta. Nån som är mera insatt och kan berätta varför?
Det börjar närma sig när flytspacklet ska på och den delen tänker jag inte göra själv så jag ska fråga denne vad han anser om brunnen; förhöljningsring vs. höja plattan och det får bli avgörande.
Men där är jag inte riktigt ännu, först ska väggskivorna upp - så snart elektrikern varit förbi.
Det börjar närma sig när flytspacklet ska på och den delen tänker jag inte göra själv så jag ska fråga denne vad han anser om brunnen; förhöljningsring vs. höja plattan och det får bli avgörande.
Men där är jag inte riktigt ännu, först ska väggskivorna upp - så snart elektrikern varit förbi.
du borde kunna höja med att bygga upp med reglarna. anledningen att du inte skall klossa högre är nog för att punktbelastningen på plasten blir för hög utan att få tillräckligt med stöd under. jag kör samma brunn i mitt badrum som jag bygger nu.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Ja, det låter iofs logiskt. Synd bara att man inte kan skriva detta i sina anvisningar och påtala detta - gärna också med en förklaring om varför det är så. Hur svårt kan det vara?T TommyNe skrev:
Första svaret jag fick från Purus var av typen "vänd dig till en auktoriserad VVS-firma" och den inställningen tycker jag är väldigt trist, vill man inte att vanligt folk och gör-det-självare ska befatta sig med deras produkter?
Jo det vill de garanterat för de tjänar bra mycket mer på sånna som oss som knåpar själva. skillnaden är nog att auktoriserade firmor och hantverkar har lite "ess i rockärmen".
men tråkig attityd helt klart
men tråkig attityd helt klart
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nu har jag satt upp nästan alla väggskivor och det var en del jobb med det kan jag säga. Nu funderar jag på två saker.
Hur ska man göra med ventilationsuttaget på bilden? Det kommer ju även kakel på detta som bygger ut lite till så ska man vänta med att sätta fast stosen innan detta eller smackar man fast den redan nu och då direkt i skivan? Har en skiva lös som synes så det går ännu att arrangera andra lösningar.
På bilden ser man också röret för termostaten och till själva golvvärmen.
Det andra gäller runt fönstret. Jag hoppas att jag tänkt rätt där då jag har gipsat in fönsterfodret?
Att det blir en kant går ju inte att undvika och det är väl tänkt att tätskiktet ska vikas in, kompletteras och läggas ända fram till fönstret? Sen får man väl använda fixet till att utjämna vissa smärre skillnader på nån mm eller så.
Hur ska man göra med ventilationsuttaget på bilden? Det kommer ju även kakel på detta som bygger ut lite till så ska man vänta med att sätta fast stosen innan detta eller smackar man fast den redan nu och då direkt i skivan? Har en skiva lös som synes så det går ännu att arrangera andra lösningar.
På bilden ser man också röret för termostaten och till själva golvvärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det andra gäller runt fönstret. Jag hoppas att jag tänkt rätt där då jag har gipsat in fönsterfodret?
Att det blir en kant går ju inte att undvika och det är väl tänkt att tätskiktet ska vikas in, kompletteras och läggas ända fram till fönstret? Sen får man väl använda fixet till att utjämna vissa smärre skillnader på nån mm eller så.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Hmm...inget svar. Försöker med fler bilder då.
Det jag nu har gjort är att skruva fast skivorna i fönsterfodret som dom sitter på bilden. Det ska funka säger man. En plattsättare skulle nog sen gärna ha sett att springan spacklades innan det var dags att sätta tätskikt och sen kakla men det är inte nödvändigt.
Gällande ventilationen är jag mer osäker och där har jag inte fått något bra svar. Måste även tänka på tätskiktet. När jag plockade bort frånluftsdonet från gamla väggen så satt avslutningsdonet (det som syns på förra bilden och som här står på golvet nedanför öppningen) direkt i väggskivan men små spikar. Men...nu kommer det ju ett tätskikt på väggen och sen kakel på det så jag har då tänkt att jag flyttar ut såväl röret som donet så att detta kommer att gå jäms med kaklet när det är på plats. Tänker jag rätt nu?
Har alltså säkrat spiroröret från sidan med en skruv genom regeln och det bör räcka. Syns på högra bilden.
Det jag nu har gjort är att skruva fast skivorna i fönsterfodret som dom sitter på bilden. Det ska funka säger man. En plattsättare skulle nog sen gärna ha sett att springan spacklades innan det var dags att sätta tätskikt och sen kakla men det är inte nödvändigt.
Gällande ventilationen är jag mer osäker och där har jag inte fått något bra svar. Måste även tänka på tätskiktet. När jag plockade bort frånluftsdonet från gamla väggen så satt avslutningsdonet (det som syns på förra bilden och som här står på golvet nedanför öppningen) direkt i väggskivan men små spikar. Men...nu kommer det ju ett tätskikt på väggen och sen kakel på det så jag har då tänkt att jag flyttar ut såväl röret som donet så att detta kommer att gå jäms med kaklet när det är på plats. Tänker jag rätt nu?
Har alltså säkrat spiroröret från sidan med en skruv genom regeln och det bör räcka. Syns på högra bilden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Därför att huset är byggt med den typen av ventilationssystem, kallades ibland slarvigt för "takvärme". Fast det där är tilluften. Frånluften sitter i taket.
Men nu var det inte det jag frågade om.
Men nu var det inte det jag frågade om.