Vi har totalrenoverat vårat knappt 3kvm stora 50-talsbadrum. Resultatet har inte blivit bra och jag behöver ha hjälp/stöd för att komma vidare åt rätt håll. Efter byggstart har vi betalat 40% av totalkostnaden.

Arbetet är reklamerat och byggledaren har hela tiden varit villig att åtgärda problemen. Vi har dock aldrig varit överens om vad som är fel och ur det ska åtgärdas. En besiktningsman anlitades och kom med följande utlåtande.

Utlåtande över slutbesiktning

Markering i vänsterkolumn med E anger att besiktningsmannen anser entreprenören ansvarig för felet.

- Dusch/Wc
E.1 Fogförskjutningar förekommer på vägg mellan dusch och tvättmaskins-avlopp. Samt på vägg bakom wc-stol och handduksstork.
E.2 Varierande fogbredd förekommer på kakelplattor.
E.3 Otillåtna fogsprång förekommer på kakelplattor. 1 st platta till höger om handdukstork samt 2 st plattor till vänster vid väggvinkel i dusch.
E.4 Kantskada på kakelplatta till vänster om bård i duschzonen samt under tvättställ.
E.5 Otillåten buktighet på vägg till höger om dörr vid tvättmaskins-avlopp samt till höger om bård i duschzonen.
E.6 Kakelplattor är snett kapade vid väggvinkel till höger ovan badrumsskåp samt nedtill till höger om wc-stol.
E.7 Väggvinklar är bristfälligt fogade. Synliga kapytor på kakel samt ojämnheter i fog.
E.8 Tegeldamm i klinkerfogar vid golvvinkel samt nedtill i väggvinklar.
E.9 Svart golvfog dippar ut i ljus kakelfog i duschzonen.
E.10 Bristfälligt utfört runt rörgenomföring handdukstork.
E.11 2 st kakelplattor i duschzonen till vänster om bård linjerar inte med övriga.
E.12 Ojämn fog till höger om bård i duschzonen.
E.13 Otillåtna fogsprång på 4 st klinkerplattor.
E.14 Fogmista i golvvinkel bakom tvättställs-avlopp samt i golvvinkel till vänster i duschzonen.
E.15 Glipor runt rörgenomföring för vatten till tvättställ och tvättmaskin.
E.16 Bristfälligt fall på golv med mindre mängd kvarstående vatten mellan dusch och tvättmaskins-avlopp samt kvarstående vatten vid klinkerramen.
E.17 Ej mjukfogat mot tröskel.
E.18 Passbitar på golv mot tröskel ligger inte plant.
E.19 Kladd på tröskel. Slipas och lackas enligt överenskommelse med entreprenören.
E.20 Synlig tätskiktsfolie vid tröskel/karm till vänster.
E.21 Ojämnheter och friställen på karm och foder mot golv.
E.22 Glipa upptill på bakkant dörrfoder till höger.
E.23 Glipa i silikon mot duschväggfäste till vänster om wc-stol.
E.24 Lamparmatur är inte centrerad över badrumsskåpet.
E.25 Elkabel till lamparmatur klämmer bakom badrumsskåp.
E.26 Lös gammal hylsa vid rörgenomföring handdukstork samt rör ej målade.
E.27 Huv till tvättmaskins-avlopp går inte att lyfta.
E.28 Kvalitetsdokument-BBV ej överlämnat till beställaren.

- Kök
E.29 Efterlagning vid genomborrning i vägg från dusch är inte målnigsbättrad.
E.30 Ej tätat runt rörgenomföring i nedre köksskåp till vänster.
Byggledaren skulle återkomma med en åtgärdsplan och den blev i stil med: ”Vi byter vissa plattor och skapar ur fog och gör det bättre”. Alltså är vi tillbaka på ruta ett: Vi är inte överens om hur felen ska åtgärdas. Bristfälligt fall vill man åtgärda genom att lyfta ett par plattor.

Om jag förstår lagen rätt så har jag ingen möjlighet att lägga mig i hur bristerna ska åtgärdas. Det jag är orolig för nu är att vissa fel ska åtgärdas så att det blir lite bättre och att helhetsintrycket fortfarande kommer vara illa.

Vilka möjligheter har jag? Jag vill att hela plattsättningen görs om. Ska jag låta byggledaren fortsätta enligt deras åtgärdsplan och sedan reklamera arbetet igen om det inte blir bra?

Efter besiktningen har jag hittat fler fel. T.ex. är en till vägg inte rak. Den lutar inåt och om man mäter bredden på plattorna i hörnet skiljer det ca. 12mm mellan den understa och översta.

Jag är även orolig över att det blir blött i fogen på golvet en bit ut när man duschar, utan att det är blött hela vägen och det tar några timmar längre tid innan det blir torrt. Två bilder som visar detta är bifogade:
golv1.jpg visar det som beskrivs som blir en ”mindre mängd kvarstående vatten” i besiktningsutlåtandet.
golv2.jpg visar fukt som blir mellan duschen och toalettstolen när man duschar. Fogen i detta område blir aldrig lika ljus som fogen på resten av golvet.

Jag har bifogat en pdf-fil med bilder som jag skickade med i reklamationen:
PDF-fil:
Visa bilaga kopia-av-brev_endast-bilder.pdf

Bilder:
golv1.jpg
golv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

golv2.jpg
golv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag tror att 12mm ärinom toleransen för lutning på en vägg, iallafall i vanliga rum (tror att 20mm är gränsen) kan vara annat i badrum.

Bilderna är nog lite otydliga, man ser fläckvis blöta fogar men inget bakfall.

har firman reglat upp hela badrummet eller är det bara bytt skivor på väggar?

rent spontant så ser fogarna ut att vara väldigt jämna på golvet, ser även ut att vara ganska raka kanter på golvplattorna (sågade) då är det lite svårare att få till ett golv som känns jämnt
skulle gärna vilja se fler bilder gärna en så att man ser hela eller stora delar av badrummet

att det blir blött utanför duschdörrarna är vanligt, sånna dörrar är egentligen bara dyrare än ett draperi, vatten rinner på fogarna och ut, vatten rinner inte på klinker på samma sätt som på plastmatta

kollade på pdf filen nu och där såg det inte så bra ut...

men endel saker är ju lätt fixade, som där det saknas fog osv

att håltagningar sticker utanför brickor och tex. strömbrytare är nog rätt vanligt, även om det inte ska göra det

långa smala stavar som är sågade och med minimal fog på ark är nog bland det värsta att sätta så jag är inte direkt förvånad att det misslyckades, såg inte bra ut

väggen som lutar är den ny eller är det en bef.?

T
Ser inte bra ut enligt bilderna, dålig finish.

Men att en vägg inte är hundra rak kan ju kvitta i min värld, det är ju inte så att man går runt med ett en rätskiva och kollar buktigheten på väggar. Inte ofta väggar är helt lodräta i hörn, i så fall får alla reglar bytas och byggas upp från grunden och då med plåtreglar för med trä så kommer man aldrig att få det spikrakt.

Att det skall vara så svårt?

Thomas59
Oj! Här har en klåpare varit i farten. Att dom inte skäms.

Svårt att se på bilderna av rörgomförinngarna (pdf:en) men var är manschetterna?

nino skrev:
väggen som lutar är den ny eller är det en bef.?
Man har tagit bort putsen på alla väggar (förutom på en halv vägg där man sa att man behövde lägga på mer puts för att få den rak) och lagt på ny.

I besiktningsutlåtandet nämns två väggar med buktningar. Den som lutar (som inte är med i besiktningsutlåtandet) är alltså en befintlig vägg med ny puts. Jag har gjort en ny oprofessionell mätning och får lutningen till minst 16mm.

”Vi byter vissa plattor och skapar ur fog och gör det bättre”

Finns det inte risk att man skadar tätskiktet om man börjar knacka bort plattor?
Eller är jag ute och cyklar?

OMLAJA skrev:
”Vi byter vissa plattor och skapar ur fog och gör det bättre”

Finns det inte risk att man skadar tätskiktet om man börjar knacka bort plattor?
Eller är jag ute och cyklar?
Jo. Personligen skulle jag vara mycket missnöjd om man gör detta i våtzon ett. Jag skulle acceptera det långt bort från duschen möjligtvis. Man kan ju altid kolla med sitt försäkringsbolag vad de anser ( om de nu kan svara, troligtvis inte). Men alternativet för företaget blir väl bygg om bygg rätt - kanske konkurs? Kräv ordentlig rabatt om åtgärderna blir " dåliga".

Byggledaren slutade att svara mig när jag ställde krav på vad en åtgärdsplan ska innehålla.

Nu, ett par månader senare, har jag via en advokat fått följande åtgärdsplan från byggledaren:
Åtgärdsplan gällande besiktningspunkter badrumrenovering.

- Generellt gäller bättring av fogar, skrapa ur bristfälliga eller "fula" fogar och foga om på nytt.
- Mjukfogning mot tröskel och runt foder vid dörr.
- Fogning av lister runt dörr.
- Slipning och lackning av tröskel vid dörr mot hall.
- Borttagning och byte av plattor där fogsprång ej uppfyller krav, platta som är för kort skuren.
- Generell översikt av samtliga genomföringav och täckbrickor och ev. fogning av dessa.
- Efterlagning av vägg i kök och tätning i köksskåp.
- Justering av belysning ovan handfat samt elkabel i kläm bakom skåp.
- Justering av svacka i golv, omfogning alt. byte av platta.

Nämna punkter kommer att åtgärdas på ett sätt så att gällande branchregler och krav fortfarande uppfylls, och kvalitetsdokument kommer att lämnas i samband med detta.
Man kan ju tro att en åtgärdsplan ska stämma väl överens med punkterna/bristerna i ett besiktningsprotokoll (t.ex. buktning på vägg). Finns det någon som har erfarenhet av det?

BKR har godkänt byggfirman och besiktningsmannen. Jag tycker att BKR ska ta ett större ansvar gällande diffen mellan besiktningsprotokoll och åtgärdsplan. Intresset från BKR är svalt, men dom ska få chansen att yttra sig igen.

nino skrev:
långa smala stavar som är sågade och med minimal fog på ark är nog bland det värsta att sätta så jag är inte direkt förvånad att det misslyckades, såg inte bra ut
Är det medvetet gjort så ser det superhäftigt ut, är det ej avsiktligt så är det helt bedrövligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.