Hej

Jag har planer på att renovera ett litet badrum från 50-talet. Idag sitter kakel och klinker på golv och väggar. Jag har läst om Ardex metod att med s-48 limma gips på både väggar och golv ovanpå bef. ytskikt och därefter nytt tätskikt och ytskikt. Detta låter ju som en väldigt snabb metod att renovera badrum, men hur blir det och vad säger försäkringsbolagen ?

Efter vad som tidigare diskuterats här på forumet så verkar det som om man bör bila ur den gamla golvbrunnen, eller kan man använda metoden renotät?
Den skall vara typgodkänd men det behöver ju inte betyda att försäkringsbolagen gillar den.

Vad är det för material i golv & vägg ?

Golvet är slipsats ovanpå spontat trägolv på träbjälklag.
Väggarna i badrummet har jag inte kollat än men mest troligt är det plankväggar med någon puts eller skiva innan kaklet.

Jag är inne på liknande metod och skulle inte tveka en sekund, men i vårt fall är badrummet i källaren och det kan ju komma fukt utifrån, och då är inte gipset bra tydligen. Jag vill kunna sätta skivor över allting och slippa riva o putsa o spackla så mycket Det finns några andra skivor tydligen:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3

Vi använder S-48 på jobbet.
Det kan vara lite olika från badrum till badrum.
Så ibland kommer ardex killarna ut och tittar.
Om Du har utrymme kan Du låta kaklet sitta kvar
och köra målar tvätt på kaklet och sen gipsa med rotgips
och utförande med ardex system.
Man använder en fixkam för att dra ut s-48 och special
kammen göra att det blir ränder så luften bakom gipsen kan
ventileras uppåt.
För Du har säkert ett tätskikt bakom ditt gamla kakel och
det ställer till problem om man inte gör på rätt sätt.
Alltid bra att kontakta ardex.
Golvet bilar vi alltid bort för att byta brunnen.
Så riv ner till trägolvet byt brunn och flyt upp nytt.
Glöm inte att flyta in kabel om Du ska ha värmegolv.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.