1 364 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Badrumsgolv i källare
Hej!
Håller på att renovera mitt badrum i källaren. Huset är byggt 1969 och ingen isolering finns under golvet. Håller just nu på att bila upp golvet för att lägga isolering. vilken isolering ska jag välja och hur tjockt bör det vara? När mitt jobb är färdigt kommer elektrikern och lägger värmeslingorna (el) och sedan golvläggaren och lägger flytspackel och kakel. Ska jag själv lägga betong på isoleringen innan elektrikern kommer?
Håller på att renovera mitt badrum i källaren. Huset är byggt 1969 och ingen isolering finns under golvet. Håller just nu på att bila upp golvet för att lägga isolering. vilken isolering ska jag välja och hur tjockt bör det vara? När mitt jobb är färdigt kommer elektrikern och lägger värmeslingorna (el) och sedan golvläggaren och lägger flytspackel och kakel. Ska jag själv lägga betong på isoleringen innan elektrikern kommer?
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Cellplast är det vanliga under en platta s det tycker jag du ska använda. Eftersom du ska ha elgolvvärme som kan dra ganska mycket el så är det minst 200 mm som gäller, gärna 300 om du går bra att gräva.
Tänk på att om du gjuter med vanlig betong kan du få vänta 1-3 månader innan den är tillräcklig uttorkad för flytspackel. Vill du slippa detta steg så gjuter du med EPS-betong som du kan flytspackla dagen efter. Dock bör du kolla vad din elektriker tycker om att sätta elslinga på EPS betong då det kan vara ett problem.
Tänk på att om du gjuter med vanlig betong kan du få vänta 1-3 månader innan den är tillräcklig uttorkad för flytspackel. Vill du slippa detta steg så gjuter du med EPS-betong som du kan flytspackla dagen efter. Dock bör du kolla vad din elektriker tycker om att sätta elslinga på EPS betong då det kan vara ett problem.
Tack för hjälpen! Tänkte på om man lägger EPS-betong, hur tjockt bör detta vara i så fall?H huggan skrev:Cellplast är det vanliga under en platta s det tycker jag du ska använda. Eftersom du ska ha elgolvvärme som kan dra ganska mycket el så är det minst 200 mm som gäller, gärna 300 om du går bra att gräva.
Tänk på att om du gjuter med vanlig betong kan du få vänta 1-3 månader innan den är tillräcklig uttorkad för flytspackel. Vill du slippa detta steg så gjuter du med EPS-betong som du kan flytspackla dagen efter. Dock bör du kolla vad din elektriker tycker om att sätta elslinga på EPS betong då det kan vara ett problem.
2-300 mm isolering är onödigt mycket. 50 el 100 räcker. Jag isolerade bara med 15 mm och märker inte av någon ökad kostnad (25m2 area i källare). Det är ju inte speciellt kallt under plattan i en källare, så värmeflödet ut blir det inte mycket av.
200-300 mm isolering är bara försvarbart under en platta på mark. Då har man betydligt mer kyla att isolera mot på vintern.
200-300 mm isolering är bara försvarbart under en platta på mark. Då har man betydligt mer kyla att isolera mot på vintern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden