Hej!
Håller på att renovera mitt badrum i källaren. Huset är byggt 1969 och ingen isolering finns under golvet. Håller just nu på att bila upp golvet för att lägga isolering. vilken isolering ska jag välja och hur tjockt bör det vara? När mitt jobb är färdigt kommer elektrikern och lägger värmeslingorna (el) och sedan golvläggaren och lägger flytspackel och kakel. Ska jag själv lägga betong på isoleringen innan elektrikern kommer?
 
Cellplast är det vanliga under en platta s det tycker jag du ska använda. Eftersom du ska ha elgolvvärme som kan dra ganska mycket el så är det minst 200 mm som gäller, gärna 300 om du går bra att gräva.


Tänk på att om du gjuter med vanlig betong kan du få vänta 1-3 månader innan den är tillräcklig uttorkad för flytspackel. Vill du slippa detta steg så gjuter du med EPS-betong som du kan flytspackla dagen efter. Dock bör du kolla vad din elektriker tycker om att sätta elslinga på EPS betong då det kan vara ett problem.
 
  • Gilla
Henke7803
  • Laddar…
H huggan skrev:
Cellplast är det vanliga under en platta s det tycker jag du ska använda. Eftersom du ska ha elgolvvärme som kan dra ganska mycket el så är det minst 200 mm som gäller, gärna 300 om du går bra att gräva.


Tänk på att om du gjuter med vanlig betong kan du få vänta 1-3 månader innan den är tillräcklig uttorkad för flytspackel. Vill du slippa detta steg så gjuter du med EPS-betong som du kan flytspackla dagen efter. Dock bör du kolla vad din elektriker tycker om att sätta elslinga på EPS betong då det kan vara ett problem.
Tack för hjälpen! Tänkte på om man lägger EPS-betong, hur tjockt bör detta vara i så fall?
 
2-300 mm isolering är onödigt mycket. 50 el 100 räcker. Jag isolerade bara med 15 mm och märker inte av någon ökad kostnad (25m2 area i källare). Det är ju inte speciellt kallt under plattan i en källare, så värmeflödet ut blir det inte mycket av.
200-300 mm isolering är bara försvarbart under en platta på mark. Då har man betydligt mer kyla att isolera mot på vintern.
 
  • Gilla
husbil2015 och 1 till
  • Laddar…
Tjocklek enligt tillverkaren men brukar vara minst 70 mm har jag för mig.
 
Ok! När jag placerat ut isoleringen ska jag lägga EPS betong och sedan el-slingor för värme. Sedan ska det flytspacklas för att sedan lägga kakel. Min fundering är hur tjock behöver EPS betongen vara minst?
 
Ja precis i det förfarandet. Det beror på vilket fabrikat du använder, det står i produktdatabladet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.