Hej! Är det någon som har koll på om denna modell av kallrasskydd är lämpat för den låga mängd luft en badrumsfläkt flyttar? Jag har nämligen en sådan mellan badrummet och taket då avloppet delar takhuv med badrummets ventilation. Tycker de suger halvdåligt men vet inte heller hur mycket en badrumsfläkt ska suga. Om jag håller kvar en toapappersbit mot gallret så sitter den kvar. Jag har inte upplevt några bekymmer ennu, är mestadels nyfiken bara. Röret med backventilen sitter vertikalt.

Metalliskt kallrasskydd, cylindrisk form, används i ventilation mellan badrum och tak för att hindra kall luft från att tränga in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Eftersom du frågar om hur mycket luft som ska blåsas ut från badrum så är normen 15 l/s. Med det flödet är det nog rätt osannolikt att luft går bakvägen.

Okej de blir halva kapaciteten av vad fläkten flyttar lös, en anledning till varför jag gjorde denna tråden var för att jag började fundera på om jag va ute och cykla med denna kallrasventil då jag börjar misstänka att denna är tänkt till köksfläkt.. men de kanske funkar lika bra till en paxfläkt, flärparna öppnar såpass lite så att den ser stängd ut ovanifrån när fläkten går men man hör luften. Ville mest se om någon vet liksom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.