Skall renovera badrummet i ett hus med självdrag. Från badrummet går det en fyrkantig kanal till skorstenen och jag gissar det är eternit. Det finns ett visst självdrag (papperstestet), men inte tillräckligt för att snabbt dra ur fukt efter dush. Vågar man koppla på en PAX fläkt till denna kanal? Jag få känslan att dessa kanaler kanske inte är 100% täta i skarvar etc och undrar således om fuktig luft kan ta sig ut pga att jag skapar ett litet övertryck i kanalen. Eller är det marginellt? Jag är rätt säker på att det är en "egen" kanal.

Känns ju lite fel att ta en hål i väggen sätta den där med risk för att man reverserar luften i självdraget?

Jag satte en fläkt i vårat gamla badrum, det var nog inte så tätt runtom röret men det var i drift i 3-4 år innan jag sen rev badrummet och byggde nytt.
Det var en eternitkanal, 4-kantig, som bara låg mot spontade brädväggen i badrumsväggen. Trots detta så var det inget som skadats eller så.
Så jag tror inte det ska vara någon vara.

Till råga på allt så har denna kanal pluggats i topp av tidigare ägare, luften mynnar ut på sidan av kanalen genom ett ventilationsgaller som är väldigt mycket mindre yta än en öppen kanal i murstocken.

Ändå så har detta inte gett några skador.

Hej,

Tack för svar. Jag pratade även med pax-leverantören och dom bekräftade att detta var vanligt att sätt att installera och hade aldrig hört om några problem till följd av det. Hur löste du själva övergången mellan fläkt/ kanal? Jag tänkte kanske man kunde trycka in ett 10cm långt 100mm rör och täta med fogskum runt om?

Hej

Jag skruvade bara fast fläkten, tätade inget, hade inget rör extra.

Jocke

Tror inte det blir några större problem. Jag valde att hiva eterniten men då byggde jag om också. De rör som satt där var väldigt fina och troligen helt täta. Man ser om det är bruk i skarvarna då är det troligen väldigt tätt.

Eternit är för övrigt inte alls så pjåkigt som ventilationskanaler iaf sålänge det inte är tilluft ;)

Precis, eternit är ett skitbra material, så länge man inte pillar så mkt. med det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.