Hej

En vän till mig har nyligen fått sitt badrum totalrenoverat. Hen upptäckte efter montering av duschhörnan (90x90 svängdörrar) att ena duschdörrkarmen är plan mot golvet medans andra dörren är monterad ca 1.3cm över golvet. Nu är duschdörrarna jämna mot varandra när de är utsvängda. Men han (och jag) förstår inte varför det är så. Om man ändå hade flytspacklat golvet för golvvärme, varför såg man inte till att höjden där duschhörnan skall placeras är i samma höjd. Detta medför även att man får ha en bredare släplist på ena duschdörren för att gapet mot golvet är större.


Värt att nämna är att dörren till badrummet är placerad exakt till vänster om duschhörnan. Det är ca 20 cm till badrumsdörren från duschhörnan.


Vi skulle gärna vilja förstå ifall detta var det enda sättet att göra kanske pga golvfallet, badrumsdörren som är nära placerad (tröskel) eller något annat som ni kan komma på. Är detta ur en besiktningsaspekt godkänt, dvs med olika höjdskillnader på duschdörrarna.

Annars ser badrummet väldigt fint ut. Hantverkaren säger att det behövdes göras på detta sätt pga badrumsdörrens placering. Men vi förstår inte varför man inte kunde lösa detta med flytspackel, problem mot tröskel till dörren eller.


Hälsningar
 
BirgitS
Det är så att vid tröskeln måste tätskiktets yta vara minst 2 cm högre än vid golvbrunnen. Om då dörren (tröskeln) är nära duschen så kan det leda till att det måste bli ett större fall på golvet åt det hållet än åt andra hållet (sett från golvbrunnen). Det finns begränsningar på hur stort fallet får vara på ytor som man går på (alltså inte närmast en vägg). Jag antar att hantverkaren har gjort det bästa av situationen och då valt att dörrarna ska mötas på samma höjd.
 
T
Bild?

Givetvis ska golvet vara i våg under duschdörrarna så att eventuella lister är lika långa. Själv skippar jag gummilisterna då dom inte gör någon nytta om man har bra fall istället är dom då bara en smutssamlare.
 
EddieHansson
T tank77 skrev:
Bild?

Givetvis ska golvet vara i våg under duschdörrarna så att eventuella lister är lika långa. Själv skippar jag gummilisterna då dom inte gör någon nytta om man har bra fall istället är dom då bara en smutssamlare.
'Fall' och 'i våg' är motsatser.
 
Här ser ni hur ena duschdörren är upphöjd.
 
  • Ena sidan av en duschdörr är upphöjd från golvet, synlig avvikelse i passformen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om något så måste väl det viktiga vara att dörrarna är känt i kant i överkant.
Hur det är i nederkant beror ju på hur golvets fall är. Kan ju skilja flera mm, kanske till och med centimeter.

Glöm det där och gå vidare i livet.
 
T tank77 skrev:
Bild?

Givetvis ska golvet vara i våg under duschdörrarna så att eventuella lister är lika långa. Själv skippar jag gummilisterna då dom inte gör någon nytta om man har bra fall istället är dom då bara en smutssamlare.
Det stämmer, men med tanke på att dörren är så nära duschen så skippar jag inte de. Fallet inuti duschområdet är väldigt bra.
 
S StevieGee skrev:
Om något så måste väl det viktiga vara att dörrarna är känt i kant i överkant.
Hur det är i nederkant beror ju på hur golvets fall är. Kan ju skilja flera mm, kanske till och med centimeter.

Glöm det där och gå vidare i livet.
Duschdörrarna är perfekta i överkant.
 
T
EddieHansson EddieHansson skrev:
'Fall' och 'i våg' är motsatser.
Suck, det är inte lätt att förstå ibland märker jag:thinking:

Det är ju en självklarhet att där duschdörrarna sitter ska respektive höjd på golvet var densamma annars blir det svårt att få det snyggt när man monterar dörrarna och i så fall blir det som i TS fall.

Tänk er att man lägger ut en ram i duschhörnan som är 90x90cm så ska varje ytterkant på ramen vara i samma höjd, i våg alltså och från dessa punkter ska det falla inåt/neråt mot brunnen.
 
T tank77 skrev:
Suck, det är inte lätt att förstå ibland märker jag:thinking:

Det är ju en självklarhet att där duschdörrarna sitter ska respektive höjd på golvet var densamma annars blir det svårt att få det snyggt när man monterar dörrarna och i så fall blir det som i TS fall.

Tänk er att man lägger ut en ram i duschhörnan som är 90x90cm så ska varje ytterkant på ramen vara i samma höjd, i våg alltså och från dessa punkter ska det falla inåt/neråt mot brunnen.
Har TS sagt att hans kompis har en centralt placerad golvbrunn?
Han kan ju lika gärna ha en väggnära i hörnet, eller en väggnära skena.
I alla de tre fallen är ju fallet olika.
 
T
S StevieGee skrev:
Har TS sagt att hans kompis har en centralt placerad golvbrunn?
Han kan ju lika gärna ha en väggnära i hörnet, eller en väggnära skena.
I alla de tre fallen är ju fallet olika.
Nej, men det kvittar ju var brunnen är, ska fortfarande vara i våg under eventuella duschdörrar eller en fast duschvägg.

Ska det vara så svårt att förstå?
 
Brunnen är placerad i mitten av duschhörnan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.