4 436 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Badrum!
Behöver snabbt hjälp!
Har ryckt ner badrumstapeten, men lämnat kvar badrumsmattan som är kanonfin!
Vi har satt fast en fiberremsa mellan badrumsmattan och masoniten.
Alla väggar är spontade med masonit på.
Nu har vi börjat med att skruva upp 13mm´s gipsskivor.
Är det rätt att börja med Kiilto´s OTTO Primer på gipsskivorna?
Och sedan spackla, "remsa" alla hörn och skarvar?
Och till slut pensla på 2 lager Kiilto KeraGreen?
Spelar det någon roll om fix och fog är av annat märke än Kiilto?
Har ryckt ner badrumstapeten, men lämnat kvar badrumsmattan som är kanonfin!
Vi har satt fast en fiberremsa mellan badrumsmattan och masoniten.
Alla väggar är spontade med masonit på.
Nu har vi börjat med att skruva upp 13mm´s gipsskivor.
Är det rätt att börja med Kiilto´s OTTO Primer på gipsskivorna?
Och sedan spackla, "remsa" alla hörn och skarvar?
Och till slut pensla på 2 lager Kiilto KeraGreen?
Spelar det någon roll om fix och fog är av annat märke än Kiilto?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Det bör finnas en skriftlig instruktion från Kilto som beskriver dessa skaer (Har dock för mig att jag valde bort Kilto just för att deras instruktion var otydlig), Den arbetsgång du beskriver låter rimlig, men som sagt det måste vara enligt Kilto's rekomendation. Du skall använda remsa eller tejp (Om kilto rekomenderar tejp) även över all skruvskallar, Däremot så tror jag inte att du skall spackla fogarna, om du spacklar någon yta så måste du ha Primer även på den ytan, annars kommer inte fukspärren att fästa ordentligt på spacklet. I vissa system så vet jag att det brukar stå att man skall späda ut Primern med vatten för första lagret. Sedan så är jag också ganska övertygad om att du skall ha fiberremsa mellan gipsskivan och golvbeläggningen.
Enlig reglerna för godkännande så skall alla komponenter, Primer, fuktspärr, fix fog och ev. fogtejp etc. vara av samma typ, som det som godkänts. I de flesta fall så innebär det att de skall vara av samma fabrikat. Jag har uppfattat att om man använder fogtejp (vissa system rekomenderar det för det "plana skarvarna", inte hörnen) så måste den vara del av systemet, men fiberremsa är tydligen en "generisk produkt" där man inte behöver följa fabrikat.
Jag valde ett system från Optoroc (heter numera Maxit tror jag), för att jag tyckte att deras beskrivning var den mest heltäckande, ändå var där en detalj jag ville fråga dom om per e-mail och fick omedelbart svar.
Jag vet att någon som frågat här tidigare fått svaret just från Kilto att det spelar ingen roll vilket fix man använder, men även om tillverkaren påstår det så får man enligt regelsystemet inte använda något annat än det som ingått i godkännandetesten.
Vissa fabrikat har mer än ett godkänt system, även där får man inte blanda och ta produkter från de olika systemen.
Enlig reglerna för godkännande så skall alla komponenter, Primer, fuktspärr, fix fog och ev. fogtejp etc. vara av samma typ, som det som godkänts. I de flesta fall så innebär det att de skall vara av samma fabrikat. Jag har uppfattat att om man använder fogtejp (vissa system rekomenderar det för det "plana skarvarna", inte hörnen) så måste den vara del av systemet, men fiberremsa är tydligen en "generisk produkt" där man inte behöver följa fabrikat.
Jag valde ett system från Optoroc (heter numera Maxit tror jag), för att jag tyckte att deras beskrivning var den mest heltäckande, ändå var där en detalj jag ville fråga dom om per e-mail och fick omedelbart svar.
Jag vet att någon som frågat här tidigare fått svaret just från Kilto att det spelar ingen roll vilket fix man använder, men även om tillverkaren påstår det så får man enligt regelsystemet inte använda något annat än det som ingått i godkännandetesten.
Vissa fabrikat har mer än ett godkänt system, även där får man inte blanda och ta produkter från de olika systemen.
Klicka här för att svara