1 783 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Badrum
Jag vill kakel/klinkerssätta vårt gamla badrum. Vi har idag plastmatta på golvet och fult kakel på väggarna. Golvet består av träregler och golvspånskivor, och väggarna har också spånskivor. Eftersm vi har badkar finns det en golvbrunn men det finns ingen lutning till brunnen.
Nu har jag kommit över ett parti Tebo byggelement 12 mm, men jag hittar ingen arbetsbeskrivning.
Ska de limmas? Vilket lim?
Jag antar att jag måste foga mellan skivorna? Med vad?
Sedan ska jag väl ha golvspackel för lutningen, men därefter måste jag väl ha någon form av tätskikt? Vilket? Hur gör jag i skarvarna och hörnen?
Med Tebo 12 mm + golvspackel + tätskikt + fästmatta + klinkers så är jag rädd att jag kommer i jämnhöjd med tröskeln.
Många frågor blev det men om någon kan ge mig svar på något så är jag tacksam
Nu har jag kommit över ett parti Tebo byggelement 12 mm, men jag hittar ingen arbetsbeskrivning.
Ska de limmas? Vilket lim?
Jag antar att jag måste foga mellan skivorna? Med vad?
Sedan ska jag väl ha golvspackel för lutningen, men därefter måste jag väl ha någon form av tätskikt? Vilket? Hur gör jag i skarvarna och hörnen?
Med Tebo 12 mm + golvspackel + tätskikt + fästmatta + klinkers så är jag rädd att jag kommer i jämnhöjd med tröskeln.
Många frågor blev det men om någon kan ge mig svar på något så är jag tacksam
Hej. Du måste börja med att förstärka golvet. Du har nog bara cc60 cm mellan bjälkarna. Du ska ha cc30 cm mellan bjälkarna. MVH
Hej
Det stämmer, det är cc 60 mellan bjälkarna. Någonstans har jag för mig att jag läst att ett så litet badrum som vårt, bara 5 kvadratmeter. så skulle det räcka med 60. Vad tror du?
Det stämmer, det är cc 60 mellan bjälkarna. Någonstans har jag för mig att jag läst att ett så litet badrum som vårt, bara 5 kvadratmeter. så skulle det räcka med 60. Vad tror du?
Det räcker med 60 cc, minst 12mm flytspackel med armering styvar upp golvet till 30cc!
Angående byggelementen så skruvas dom upp. Beroende på tjocklek på byggelementen så behövs väggarna reglas upp till 30cc eller 45 cc.
Besök en kakelaffär så hjälper dom dig med instruktioner för tätskikt.
Angående byggelementen så skruvas dom upp. Beroende på tjocklek på byggelementen så behövs väggarna reglas upp till 30cc eller 45 cc.
Besök en kakelaffär så hjälper dom dig med instruktioner för tätskikt.
Oj då, betyder det att jag först måste ha flytspackel 12 mm, därefter byggelementskivorna 12 mm (som är vattentäta) , sedan flytspackel för lutningens skull, sedan tätskikt, sättlim och till sist klinkers? Då kommer jag att hamna över tröskeln.
Som sagt ingen byggelementskiva på golvet utan golvspån och sedan flyt. Brunnen ska sitta fast i en purusplatta som ska vara väl förankrad i ett regelverk. Kanten på plattan är 12mm, alltså flytet ska gå emot kanten. Blir lättast om du flyter ett lager på 12mm över hela golvet, sedan andra omgången flyter du fallet.
Purusplatta:

Runt brunnen ska det vara ett fall på 7mm/20mm och övriga golvet ska ha ett fall på 5mm/10mm. Nu kan du räkna ut hur hög tröskeln blir på ett ungefär.
Purusplatta:

Runt brunnen ska det vara ett fall på 7mm/20mm och övriga golvet ska ha ett fall på 5mm/10mm. Nu kan du räkna ut hur hög tröskeln blir på ett ungefär.
Då klarar vi nog tröskeln. Jag trodde att byggelementskivorna kunde ersätta det första lagret flytspackel, eftersom det står angivet att de är avsedda för både vägg och golv, och dessutom är vattentäta.
Höjden på tröskeln är nog det enklaste momentet i mina 2 badrumsrenoveringar
den är ju bara att byta mot en högre eller bygga på den lite. Du ska ha tröskelns övre kant minst 20 mm högre än avloppsbrunnen, tätskiktet ska gå upp mot tröskeln så att ev vatten stannar i rummet.
Men hur blir det med själva dörren då? Om man renoverar ett badrum med befintlig tröskel och dörr och höjer golvet så måste man byta dörr eller?
Där brukar jag stanna i mina egna renoveringsplaner, måste man höja dörren och hur röknar man i såfall ut hur mycket eller kan man såga av den eller.... Svårt när man inte gjort det förr. :blushing:
Där brukar jag stanna i mina egna renoveringsplaner, måste man höja dörren och hur röknar man i såfall ut hur mycket eller kan man såga av den eller.... Svårt när man inte gjort det förr. :blushing:
Badrumsdörrar har gått utåt i mitt liv men annars så sågar jag av dörrarna när jag lagt golvvärme och klinkers vilket brukar höja golvet över nederkant på dörren.
Man sågar jäms med regeln som ligger i nederkant på dörren, då får man ett tomrum där som man efter att ha skalat av dörr-resterna på regeln kan sätta tillbaka regeln i.
En cirkelsåg är allt som behövs.
Min erfarenhet är att det inte syns men jag har bara haft släta dörrar, blir det fult är det ju bara att byta dörren då. Att byta dörr och dörrkarm är fortfarande precis som tröskeln ett litet enkelt jobb jmf med att renovera ett badrum med bilning, flytning, tätskikt, kakel och klinkers förutom allt vvs och el som ska göras.
Man sågar jäms med regeln som ligger i nederkant på dörren, då får man ett tomrum där som man efter att ha skalat av dörr-resterna på regeln kan sätta tillbaka regeln i.
En cirkelsåg är allt som behövs.
Min erfarenhet är att det inte syns men jag har bara haft släta dörrar, blir det fult är det ju bara att byta dörren då. Att byta dörr och dörrkarm är fortfarande precis som tröskeln ett litet enkelt jobb jmf med att renovera ett badrum med bilning, flytning, tätskikt, kakel och klinkers förutom allt vvs och el som ska göras.
Klicka här för att svara