4 405 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Badrum + WC - Frågor om våtrumssäkring & kakel \ klinker
Sida 1 av 3
Jag har satt igång att inreda ett duschrum och en toalett \ WC.
Det är två olika rum.
Jag satte upp våtrumsfolien med hidroflex som jag använde som tapetlim och även tog utanpå skarvar och hörnmanschetter \ remsor. So far, so good gissar jag?
Är det någon som har några generella varningar \ fallgropar?
Nu till frågor om kakel och klinker.
Kakelfix är rätt så dyrt. Cement är billigt.
Min hantverkare påpekade att i hans hemland så använder dom inte något särskilt material. Dom kör på ren cement. Hantverkaren har bett mig om motargument så därför vänder jag mig till er.
Innan så vände jag mig till min lokala byggfirma. Dom tittade på varandra och sa "cement är mycket starkt. Du lär ha svårt att knacka bort kakel och klinkerplattorna om du vill lägga nya".
Detta svar kände jag snarare som något positivt. Det låter ju härligt om cement som dessutom är billigare är mer hållbart på längre sikt. Jag lär inte vilja byta golvbeläggning under min livstid. Jag är snarare mer rädd att en kakelplatta ramlar av och träffar någon i huvudet eftersom jag planerar att sätta kakel i taket. Är det en bra eller dålig idé?
Det är två olika rum.
Jag satte upp våtrumsfolien med hidroflex som jag använde som tapetlim och även tog utanpå skarvar och hörnmanschetter \ remsor. So far, so good gissar jag?
Är det någon som har några generella varningar \ fallgropar?
Nu till frågor om kakel och klinker.
Kakelfix är rätt så dyrt. Cement är billigt.
Min hantverkare påpekade att i hans hemland så använder dom inte något särskilt material. Dom kör på ren cement. Hantverkaren har bett mig om motargument så därför vänder jag mig till er.
Innan så vände jag mig till min lokala byggfirma. Dom tittade på varandra och sa "cement är mycket starkt. Du lär ha svårt att knacka bort kakel och klinkerplattorna om du vill lägga nya".
Detta svar kände jag snarare som något positivt. Det låter ju härligt om cement som dessutom är billigare är mer hållbart på längre sikt. Jag lär inte vilja byta golvbeläggning under min livstid. Jag är snarare mer rädd att en kakelplatta ramlar av och träffar någon i huvudet eftersom jag planerar att sätta kakel i taket. Är det en bra eller dålig idé?
Vad yrar du om? Fix till ett badrum kostar runt 700-800 kr om du köper det på Byggmax, var inte dumsnål nu för att spara några hundra kronor som är en piss i Nilen när det gäller kostnaden på ett badrum.
Kakel i taket är fruktansvärt fult så lägg ner den iden........
Kakel i taket är fruktansvärt fult så lägg ner den iden........
Du har en bestämd åsikt men den hjälper mig inte eftersom du inte säger varförtank77 skrev:
Byggmax har för tillfället inte fix. Bara kakel lim
Jag har redan spenderat 4000 på fix från Biltema. Halva köket är lagt. Jag kommer att få spendera kanske 8000-10000 till i samma takt för att göra färdigt badrum. Hall. Korridor. Toalett och kök
Hantverkaren slösar något enormt eftersom han har för sig att han ska rätta till en lutning i betonggolvet genom att använda fix så lagret är flera centimeter tjockt i ena änden.
Jag har inte råd helt enkelt. Fixet blir dyrare än plattorna
Det är inte svar på din egentliga fråga, men om du har skralt med pengar, så kicka hantverkaren, flytspackla nivåskillnaden och sätt sen kakel och klinker själv. I därför avsett fix. Så hade jag gjort.
Redigerat:
Fix och cement är inte samma sak på långa vägar, det är så fel att man häpnar att nån ens föreslår det.
Och har din hantverkare använt fix för 10 000-tals kronor borde han nog inte kalla sig hantverkare ens i sitt hemland.
Gör jag ett badrum använder man fix för max 1000:- om man köper dyrt kvalitetsfix.
Och har din hantverkare använt fix för 10 000-tals kronor borde han nog inte kalla sig hantverkare ens i sitt hemland.
Gör jag ett badrum använder man fix för max 1000:- om man köper dyrt kvalitetsfix.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
OM du skall ha ett godkänt badrum, som förs. bolaget går med på att betala ev. vattenskador för. Då måste du följa monteringsanvisningen från någon av de godkända leverantörerna. Och det gäller att FÖLJA. Det betyder att du skall använda exakt de limmer de föreskriver för just den våtr. matta som ingår i det systemet. Det skall inte bara vara lim med det namnet. Det skall ha samma artikelnummer som anges i anvisningen.
Du skall använda exakt det fix de anger, du skall använda exakt de manschetter runt rör som anges osv.
Att då komma med en egenuppfunnen metod med cement, skaderegleraren från förs. bolaget skulle skratta ut dig.
Du skall använda exakt det fix de anger, du skall använda exakt de manschetter runt rör som anges osv.
Att då komma med en egenuppfunnen metod med cement, skaderegleraren från förs. bolaget skulle skratta ut dig.
Känner igen detta beteende från andra trådstarter, det TS vill är bara att få medhåll och om denne inte får det kommer man ändå köra på den dumsnåla iden:banghead:
Edit: Och ja, kicka den snubben du har nu för det är verkligen ingen hantverkare:x
Edit: Och ja, kicka den snubben du har nu för det är verkligen ingen hantverkare:x
Vad svamlar du om? Ifall du läser min trådstart igen så inser du att jag är här för att samla konkreta bevis EMOT denna idé. Inte att skaffa stöd för dentank77 skrev:
Dock känns det som att de flesta mest säger "fix är fix och cement är cement" men inga hållbara motargument
Till dig och andra som säger "badrum kostar". Jag tänker inte i första hand på badrummet. Där ska det ju vara lutning. Läs igen. Jag tänker på kök. Hall. Korridorer. Toaletter.hempularen skrev:OM du skall ha ett godkänt badrum, som förs. bolaget går med på att betala ev. vattenskador för. Då måste du följa monteringsanvisningen från någon av de godkända leverantörerna. Och det gäller att FÖLJA. Det betyder att du skall använda exakt de limmer de föreskriver för just den våtr. matta som ingår i det systemet. Det skall inte bara vara lim med det namnet. Det skall ha samma artikelnummer som anges i anvisningen.
Du skall använda exakt det fix de anger, du skall använda exakt de manschetter runt rör som anges osv.
Att då komma med en egenuppfunnen metod med cement, skaderegleraren från förs. bolaget skulle skratta ut dig.
b8q skrev:
Jag har inte tid. Jag har en deadline. Dessutom har jag mina arbetsuppgifter. Jag reglar väggar och sköter inköp av byggvaror (ja. Det tar flera timmar om dagen i anspråk).
Att hitta en ny hantverkare så långt in i projektet. Hämta in offerter osv. Då skulle projektet halka efter och mina hyresgäster som har kontrakt på att flytta in om en vecka skulle stämma mig. Lunds studenter är ett tufft släkte. Jag måste leverera i tid.
Hantverkaren gör ett generalfel redan här så egentligen behöver vi inte ha en diskussion om fix vs någon hemmalösning med att dryga ut fix med cement. Lutningen ska vara i underlaget och under tätskiktet. Du ska med ett jämt lager fix under plattorna kunna få önskat fall i badrummetJohan1983 skrev:
