Har gjort ett gäng misstag som de "duktiga" eller helt enkelt proffsen kanske inte gjort men lärdomar för framtiden..

Dock om man tar till funktion.. Vi har fall över rummet, diffussionsöppet tätskikt i delarna för dusch. Detta är ju dessutom källare med risk för tillskjutande fukt. Tester gjordes tidigt med plast o tejp o gav inga utslag. Runt grunden är majoritet sand förutom under huset där det var lera.

Jag tror ändå med de underlag jag haft och kunskap att detta kommer fungera. Projektet har pågått rätt länge så har ändå kunnat se med flera olika väderlekar, temp mm huruvida vi får problem och det har inte varit något hittills.

andra hållet såklart :)

• Ett halvfärdigt badrum med mörka möbler, täckt badkar och glasvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Riktigt snyggt med svart tak! Har du fler bilder när det är mer färdigt? Och hur är den "rumsliga upplevelsen? Tror du det svarta taket gör att takhöjden känns högre eller lägre?

J Joakim654 skrev:
Riktigt snyggt med svart tak! Har du fler bilder när det är mer färdigt? Och hur är den "rumsliga upplevelsen? Tror du det svarta taket gör att takhöjden känns högre eller lägre?
Tack! Jo svarta taket gör nog att rummet känns mer ihoptryckt men med det luftiga förövrigt så är det lugnt. Vi ville åt det lite råa med svart o grått speciellt i med att detta är i källaren .

Bifogar här några bilder till, det som inte är klart idag är en plåt o täcka avloppsröret till övervåningen.

Vi har använt det nu i ett halvår men man lämnar väl nästan alltid något till framtiden o fixa färdigt 😀

• Tvättstuga med svart tak, grå väggar och golv, tvättmaskin under hylla, dörr i trä, hyllor med flaskor och korgar för tvätt.
    Skapa konto
  • Modernt badrum med trädetaljer, stor spegel och svart tak. Vitt tvättställ på svart bänkskiva. Dörr av ljust trä och två vita behållare.
    Skapa konto
  • Badrum med svart tak, rund spegel, handfat på svart bänkskiva, enkel dekor och dämpad belysning i källare.
    Skapa konto
  • Modernt badrum med svart tak och grå väggar. En duschkabin med glasväggar, toalett och vit handfatsskiva med träslag. Växter och toalettartiklar syns i rummet.
    Skapa konto
  • Tvättstuga med vit tvättmaskin och torktumlare under en svart bänkskiva. Grå väggar och golv, korg och tvättmedel på bänken.
    Skapa konto
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
N NomNom skrev:
Har sedan en tid dragit igång med källarprojekt o få till badrum samt tvättstuga i samma utrymme.

Tänkte se om det finns lite tips o hämta som kanske kan hjälpa i min tankegång..

Lite historia:
Hus från 1968.
Dränerat 2019 med 10cm jackodrän mm utvändigt.

Velar lite i hur jag ska gå vidare.
Har en bror som talar starkt för EPS betong men har även han som levererar betongen som säger "vanlig" betong för att det håller bättre.

Då jag har lite problem med att isolera djupare än egentligen 10cm men ev 20cm i mitten av rummet så hamnar jag lite i moment 22.

Alt 1: isolera 10cm i rummet, 20cm i mitten och sedan vattenburen golvvärme i betongen.
Alt 2: EPS betong i hela utrymmet på en bädd av makadam och sedan gjuta in golvvärme i flytspackel.

Har läst lite om omvänd fuktvandring mm och blir lite osäker på om 10cm kommer räcka. Jag inbillar mig att vi inte har fuktproblem i källaren, speciellt inte efter dräneringen. Visst efter betongbilningen så har det förekommit väta men det har ingenstans o ta vägen pga leran under huset så dräneringen gör ju vad den ska iallafall. Tror att den vätan har blivit till pga kall mark möter varm källare (ca 20grader) .

Jag vågar inte gräva för mycket då ni ser sulan i bild och den sträcker sig från sin ovankant och ner 25cm totalt.
Kan såklart gräva lite till men vågar nog inga 20cm från sulans ovankant .

Marknivån har ni 10cm under underkant fönster.
Allt görs i egen regi så gott det går och tar den tid det tar. Har nog gjort 20 ändringar redan under tiden :)
Val av ytskick o badrumsmöbler är inte klart än heller utan det löser sig nog. Vill bara ha golv igen känner jag..
Ingen avluftning /stam ?

Ricksson Ricksson skrev:
Ingen avluftning /stam ?
Det är tidigare , detta badrum är I slutet o avluftning är I mitten av stammen .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.