eller så är dom runda ringarna helt enkelt håltagningen för rören...
visst kan RiR peka lite tokigt, pga att dom är rullade, men det här såg inte ut så

du har inga bilder från innan tätskiktning?

kan inte förstå hur man kan bemöda sig att sätt manschetter när dom istortsett är värdelösa...

Krilleman
Tragiskt är bara förnamnet!

Bara att riva hela rasket och göra om! :thumbdown:

Jag tvivlar på att rörisen använt RIR, förstorar man upp bilderna ser man inte något skyddsrör alls, bara gummi... Väggdosor är det inte, slangen kommer inte ut ur en sådan.

För att Gorson ska få en bild om hur det borde sett ut så kolla in säkervatten på sid 28. (text)
Bilden fig. 2.10.2b på sidan 29 visar det korrekta montaget!

Din rörpulare borde veta bättre, det är ju trots allt därför man köper tjänster, för man inte vet eller kan själv... Ta upp det men honom! Han borde stå för hela kalaset...

Skuttfirma eller större drake?

Redigerat:
Men hur är det. Iom. att det är foliebaserat tätskikt så borde det väl gå att göra om lokalt runt rören? Slippa riva alltihop.

Om inte du lyckas få den första firman att rätta till (dvs göra om) så skulle jag satsa på att laga tätskiktet lokalt i duschen och köra utanpåliggande rör i rummet.

I vårt badrum (vi ska ha våtrumsmatta som tätskikt) har VVS-firman satt fast skyddsröret med patentband inne i väggen, sedan går röret ut genom råspont och gips. Har möjlighet att åtgärda ett tag till. Har försökt läsa mig till och det borde kanske ha varit en väggskena och väggbocksfixturen. Behöver skyddsröret fixeras mer än på ett ställe? I vvshandboken står det före och efter varje böj. På något annat ställe står det var 100 mm. Nu ligger rören "fritt" under isoleringen i bjälklaget.

krille: tycker att man kan ana den räfflade ytan från skyddsröret på en av bilderna..
hempularen: ja det kan ju gå
daviden: kan vara ett bra alt.

Tack Krille för sidoanvisningen. Det är ju ingen tvekan om att de inte använt den lösningen som syns på bilden. det är ju inte fysiskt möjligt att få dem att sticka uppåt med en sådan koppling. Och vad gäller den räfflade ytan på skydsröret Nino så tror jag det är den "påmålade" grå smeten bara. Ska kolla noggrannare i helgen.

Vad gäller firmorna är det dessvärre två småskuttar inblandade, 4 och 6 anställda per bolag. På fakturan från VVS bolaget står "säker vatteninstallation" loggan men jag hittar inte deras namn i säker vattens databas och andra sidan står det att de är kopplade till Comfort så det kanske har någon koppling där, ska ringa säker vatten imorgon och höra. VVS firman drog rören och en entreprenad firma som byggde själva rummet, tätskikt och kaklade, exakt vem som gjort vad vid själva kopplingen vet ja inte idag. Och om Entrepenadfirman är auktoriserad att bygga badrum vet jag inte. De gjorde en del bra andra jobb först och badrummet åkte med av bara farten därav min dåliga bakgrundskoll =( =( det får man äta upp har jag lärt mig två gånger nu.
Jag förstår ju att en firma alltid kan smita på något sätt men borde jag inte kunna tvinga dem, det är ju tio års garanti, det borde väl vara solklart fall eller blir det en lång domstolsprocess då?
Och skulle de komma undan på något sätt gäller inte min hemförsäkring på något sätt?
Ska förbereda mig rejält innan jag går till attack.

läs "herr peter"s tråd här på forumet, han var i en liknande sits

ska man hårddra det så är det entreprenadfirman som gjort fel, är vvs biten felgjord och nästa firma kommer och fortsätter jobbet med tex tätskikning så har dom tagit över ansvaret, förmodligen därför som sista firman vägrade, då hade dom tagit över ansvaret.

Jag skulle ha kontaktat båda firmorna och bestämt ett möte med båda på plats där jobbet är gjort, kontkta ditt försäkringsbolag och sen om dom kan skicka ut någon som kan närvara vid mötet. Han kan bättre förklara varför det är fel och firmorna kan inte "köra över" dig med massa tekniska detaljer och fackspråk. Kan inte ditt FB närvara så se om du kan anlita en besikningsman, gärna godkänd eller rekommenderad av BKR el. säkervatten, kommer att kosta en slant men det kan det vara värt.

Kan också funka med en regelbundet anlitad kvalitetsansvarig, det kan nog ditt byggnadskontor hjälpa dig med.

lycka till

Paul-Staffanstorp
Ja ja... det stora felet är ju precis som flera nämnt att det inte använts fixturer till rören så de kommer ut rakt så jag förstår den nya firman och att de inte vill koppla det för hur ska de få rätt på det... hhmm...

Dessutom ganska mycket bubblor bakom tätskiktet vilket inte är så värst bra det heller...

Men skulle vara intressant att se plattsättningen med så vi väntar på bilder ;)

Kanske skulle sett ut så här DSC00058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga 90 grader 2012-10-13 09.14.20.jpg
Skapa konto
2012-10-13 09.15.16.jpg
Skapa konto

En bild på avloppet också 2012-10-13 09.16.19.jpg
Skapa konto

Två bilder på ledningsdragningen i källaren och hål upp i taket upp till toaletten
2012-10-13 16.36.27.jpg
Skapa konto
2012-10-13 16.36.47.jpg
Skapa konto

• 2012-10-12 20.46.14.jpg
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
VVS firman är enligt "säker vatten" auktoriserad utan sysslar muntligt, på webben och på fakturan med falsk marknadsföring.
Inte nog med att man står med skiten upp till hakan, man känner sig bra jädra dum, vilket man också är. Jaja de har ju inte direkt varit hemliga med sina lögner så det kanske kan vara till nytta i den process som nu tar vid.

Jag vet inte om det är möjligt i det här forumet men om; tala gärna om vad firman heter.

När jag vet mer, de har fått en chans att förklara sig och är säker på det hela kommer jag inte tveka att upplysa världen om de inblandade företagen

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.