DSC03504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC03506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har varit i kontakt med en större VVS firma för att få hjälp av färdigställa mitt halvfärdiga badrum. Den förra firman gjorde grundjobbet (bygga innerväggar, tätskikt, dra fram vattenrör, avlopp samt kakla. Tyvärr så har jag inte någon bild när det är kaklat men jag får väl komplettera. Det som är kvar att göra är att sätta upp porslin och blandare till handfat och dusch och koppla dem till framdragna rör som syns på bilderna. Den större VVS firman vänder i dörren och säger "det här badrummet går aldrig att få tätt vi vill inte ha jobbet". Finns det någon som kan uttala sig om bilderna här så jag kan få någon mer synvinkel. Jag litar visserligen på det större företaget då de varken har något att tjäna på att säga så då de inte vill ha jobbet i någon form samt att det är en stor firma med butiker etc men som sagt jag skulle vilja ha fler synvinklar. I vilket fall frågan är, ser det katastrofalt ut på bilderna och varför i sådana fall?
Kaklet ligger direkt ovanpå detta skikt och det är ganska fula och ojämna hål upptagna i det runt rören men som lekman tycker jag det verkar vara riktigt gjort förutom just utseendet. Eller så kanske man behöver se kabelbilderna för att kunna uttala sig och då får vi vänta några dagar på de bilderna.

Kommenterar?

Eftersom vi inte får se det samma som den "större VVS firman" fick se när de vände i dörren så är det inte lätt att säga.

Men skall verkligen rören sitta så där snett?
Skall de inte sitta i en fixtur och komma ut vinkelrätt från väggen?

Har du gjort jobbet själv?

Rören ser ju ut att bara vara nerfrästa i väggytan. De ska gå innanför väggplattorna och gå ut vinkelrätt genom fixturer. Hur i-h ska du kunna ansluta dessa rör tätt mot väggen?

Edit: ser bättre nu i en dator. Verkar inte nerfrästa i plattan. Men det är ju som sagt en del som saknas. Känns svårt att kunna få tätt om man ska böja o bända på slangen för montering efteråt. De behöver ju förankras vinkelrätt ut ur väggen innan tätskiktning.

sänt from my fån

Redigerat:
Ska inte rören ha ett ytterligare rör omkring sig, s.k. Rör-i-rör-system, när de är av plast?
I så fall ska ju detta ytterrör också sticka ut genom tätskiktet och det är väl mot ytterröret som tätskiktet ska sluta tätt.

• Gilla
Construo
  • Laddar…
Jo dom verkar inte ha använt rörfixturer så att rören kommer ut vinkelrät..då är det svårt att få till det. Men lägg gärna ut bild på fet färdiga resultatet.

Aldrig att det kommer funka, gör innan det är för sent.

Hoppas att du inte betalat den andra firman redan... katastrof att låta rören gå ut sådär

Tråkigt läge... Bara att göra om och göra rätt.
Varför gjorde inte första firman klart? (kanske tur i oturen egentligen)
Du borde kunna ställa krav mot dem och ifrågasätta varför de inte fixerat rören enligt regler, eller du har gjort jobbet själv men vill inte säga det här?

/Thomas

Thomas Lundquist
Var det BKR- anslutna som utförde jobbet? Hoppas att du inte betalat ett öre! Ser nästan inte fram emot att se en bild hur kaklingen är utförd med tanke på hur underarbetet ser ut.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Om man tittar på bilderna nogrannt och förstorar lite så tycker jag att det ser ut att finnas dosor bakom tätskiktet. Man ser dels en större fyrkant som troligen är en rörmanshett, dels en rund ring i ungefär dosstorlek. OM jag har rätt så är Rir avslutat i dosan och det man ser är det utstickande rören som skall kapas och kopplas inne i dosan.

Men det förutsätter ju i så fall att plattsättaren har gjort stora hål för dosan. jag har inte satt mig in i hur dosorna fungerar, men de skall väl sticka ut till i höjd med kaklet? Så att tätskiktet kan täta mot "flänsen"?

Runda ringen känns mest som det är kanten på gummidelen av manschetten.

Om det nu vore dosor så ska dessa avslutas i liv med kaklet.
Manschett ska ansluta mot dosan...

Men.. jag tror inte det är dosor där...
Man kan dessutom ana rillorna från skyddsröret...

Håller med JOW...Inga dosor där inte. Kan också skönja rillorna från skyddsröret inkletat med "tätgukka" vid utsticket från väggen.

Jodå jag har dessvärre betalat. Anledningen till att jobbet är halvfärdigt är att processen med att få tillstånd från kommunen för avlopp tog lite längre tid än planerat, bättre att ta allt samtidigt. Men som det låter på er och på hantverkaren som var på besök är det bara att riva ned hela skiten (inklusive kakel) och börja om från början. Jag ska försöka fixa kakelbilden i helgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.