BirgitS
Har ett barn med sambo i en 2:a och som jag minns deras kök så är det från vänster 40 eller 60 cm underskåp, 80 cm diskbänksskåp, 100 cm arbetsbänk varav 60 cm är diskmaskinen och 40 cm skåp, spis, och 60 cm skåp, totalt 2,8 - 3m . Överskåp till vänster om spisen och så slutligen på andra sidan en dörröppning en side-by-side kyl/frys (med vatten resp. is) med 30 cm öppna hyllor bredvid (från början var det separat kyl och frys). När de flyttade in tyckte det att det var alldeles för mycket och kunde inte fylla upp skåpen på långa vägar.

Några tips:
Undvik spis i hörn eftersom en del faktiskt tycker det är hemskt.
Det bör vara 80 - 120 cm mellan diskhon och spisen så att man får en praktisk och bra arbetsyta.
Om möjligt inte diskmaskinen under ovanstående arbetsyta utan på andra sidan diskhon.
Skåp för glas och porslin nära diskmaskinen.
Inte så mycket vitrinskåp, eftersom man i sådana bara vill ställa glas, vaser och annat som ser snyggt ut och unga par har inte så mycket sånt.

Tack för synpunkterna!
Ang vitrinskåp så är väl tanken att ha möjligen ett sånt, tog samma del på alla ställen för enkelhetens skull.
Finns ett färdigborrat hål i stenväggen i hörnet därav placeringen av spisen, tänkte först ha spisen på samma vägg som kyl/frys men då får man ingen yta just till höger om spisen tror jag...
Kändes som mest naturliga stället för dm, kanske för att det är så i mitt hus...

Ska prova att rita om så får vi se

Rev en vägg och började regla på för lite isolering, blir fönster under dosorna 80x99,5 PVC.
Har SP fönster på övervåningen som sitter skyddat under tak oten men bestämde mig för PVC på bottenvåningen. Renoveringsprojekt med nyreglad vägg, isoleringsarbete påbörjat, utsatta platser för PVC-fönster och synlig skarv på balk i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelaren till vänster måste bort... Men balken i taket har en skarv så hela den måste bytas...

Har en bekant som har stämp men jag lurar på att leja bort jobbet, någon som har råd annars hur man gör?

Har väl inte hänt så mycket än... Fått upp lite osb men pelaren måste bort

Bilat ner gamla murningen men lite är kvar än.

Råd ang pelaren mottages tacksamt, har startat en ny tråd i byggmaterial & byggteknik underforum byggnadsfysik med lite mått osv

Glömde bilder... Renoveringsprojekt med exponerade takbjälkar och OSB-skivor på väggen, med stege och fönster.
Skapa konto
Renoveringsarbete av vägg med synlig murbruk och en dörr, verktyg och byggmaterial spridda runtom.
Skapa konto

BirgitS
Du kanske ska be att få tråden flyttad och få en ny rubrik nu när det handlar om annat än ett badrumsbygge?

Ja det har du rätt i!

Limträbalk i dimension 165x270x4000 är beställd med 4 veckors leveranstid så slutet februari kan man väl hoppas på.

Tvättmaskin till hyresgästerna strejkade före jul så jag beställde en renoverad wascator i mellandagarna blev en 365 med både varm och kallvatten anslutning.
Tyvärr så är ju dom 700x700 så fundamentet jag gjutit upp var för litet så jag limmade på 12cm leca idag.
Hade missat lite i måtten på kaklet så jag byggde upp kanten 4-5cm till så imorgon ska jag flytspackla eller gjuta i gropen

Renoverad Wascator tvättmaskin med varm- och kallvattenanslutning, förpackad i plast, inför installation.
Skapa konto

Nya maskinen

Byggarbetsplats med lecablock, murbruk, bygghink och kaklade väggar som förbereds för flytspackling.
Skapa konto

Börjat limma dit

Tvättstuga under renovering med ny lecablocksvägg bredvid tvättmaskin och torktumlare.
Skapa konto

Breddningen klar.

Ska väl prova att få dit både golv, resten av kaklet och foga innan maskinerna ska dit igen.

Spacklat och tätskiktat vid brunnen får prova att sätta plattor och fog under helgen.

Ny pelare till bef balk beställ i dimension 70x165x3000 sen måste jag väl ha en till som och dom får jag väl skruva ihop

Detta har jag missat, kommer följas, bra jobbat!:)

Fick upp en osb skiva till och fäste upp lite reglar. Det är en vägg av hålsten och det vill jag inte ha... osb och gips får det bli.
Renoveringsrum med nyligen monterade OSB-skivor på väggen, oordning och byggmaterial syns.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med nyuppsatta reglar på en vägg, verktyg och stege i förgrunden och kylskåp i bakgrunden.
Skapa konto

Kylskåpet är väldigt ivägen men där har jag 60kg älgkött som inte får plats hemma så jag får leva med att det är ivägen :/

Fick dit lite plattor, sättningen är katastrof men ville inte slipa av den putsade väggen för då hade jag dammat ner hela rummet...
Det är bakom och under maskinerna och åt mig själv så det får gå för den här gången

Installation av OSB-skiva och reglar på en vägg med hålsten bredvid en vit kakelklädd vägg, med byggverktyg på golvet.
Skapa konto

Ska väl i ett undertak, plocktak, vilket år som helst
Väntar även på rörmokare som ska dra om lite rör men det blir kanske i sommar

Fått lite el dragen till köksdelen och efter det isolerade jag väggarna med en 45a mellan 70 reglarna mest för att få bort trummljud, ska upp med osb imorgon så då kommer det väl nåt kort, glömde att fota idag...

Har beställt borrning av hål för immkanal genom stenväggen, lät som om det blir gjort på måndag. Iom att kanalen går ut i träfasaden så tänkte jag beställa ett brandspjäll, kan man montera det närmast den mjuka slangen som går ner till fläkten eller ska den monteras på nåt speciellt ställe?
Blir väl ett 125? spirorör med 30mm nätmatta runt och det kommer delvis att bli inbyggt så skulle spjället lösa ut så vill jag ju kunna byta utan att behöva riva en massa

Glömde fota idag med...

Osb uppe på fönsterväggen och till vänster förutom 2 skivor.

Tanken har varit att borra sig in genom väggen till förrådet med el, fiber och nätverk men den väggen är ca 40cm tjock så tänkte beställa ett 50mm hål samtidigt som imkanalen ska borras men kom på att under trappen upp så är det en regelvägg in till förrådet så jag får gå den vägen istället.

Blir luckor i osb där det ska kompletteras med rör till värme och fiber / nätverk men det ligger fortfarande en linoleum matta på betongen som ska bort sen ska golvet fräsas så allt som ska gjutas in i golvet får vänta ett tag...

Vill även ställa stämpen direkt på betongen när takbalken ska bytas, vet inte riktigt hur mycket man kan belasta eps och flyt så jag väntar.

Ska städa upp längs väggen till höger imorgon och se om jag kan få till en 90 graders vinkel till köket, bär det iväg så får jag lägga en knäck vid badrumsdörren.

Blev 3fas matning till köket, elektrikern tyckte att vi skulle dra i 2.5kvm tråd och sätta uttag som är godkända för 16 amp då vattenkokare osv drar mycket idag.

Och nu kom jag på att vi inte dragit fram el till en Micro :worried:

Börjar dagen med foton för att inte glömma

• Inomhusfoto av en pågående renovering med OSB-skivor på väggar, en röd hylla, stege och olika byggmaterial.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt av ett rum med OSB-väggar, verktyg och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med rörigt rum, byggmaterial och isolering vid halvfärdigt fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det går segt när man har grejer överallt och ingen plats att flytta undan det på...
Fått upp lite mer osb, kapat skivor till underdelen på smygen och satt upp lite vinkeljärn för att fästa vägg reglarna i Byggplats med osb-skivor på vägg, verktyg och byggmaterial på en provisorisk arbetsbänk och isolering som syns.
Skapa konto
Rörigt renoveringsrum med osb-skivor, vinkeljärn och verktyg, tecken på pågående byggprojekt.
Skapa konto
Rörigt arbetsrum under renovering med osb-skivor på väggen, oorganiserade byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Ska prova att få dit reglarna till höger imorgon efter jobbet sen blir det nog stiltje ett tag... helgjobb och sen ska det hälsas på vänner i Karlstad så då går 2 helger bort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.