Badrum och lägenhetsbygge

30k läst  192 svar

1. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Slänger väl upp en tråd jag med på ett badrums bygge jag håller på med.
    Ska bli badrum i en blivande lägenhet, utgångsläget är ett garage som får bli 2 förråd och ett badrum på ca 2x2.5m.
    Har bilat ur golvet, äldre platta på mark utan isolering, dragit nytt avlopp och lagt i rör för el, nya vatten matningar och 2 isolerade pex rör för radiator kretsen.
    Lägger åldersbeständig plast i botten för att motverka markfukt, ska egentligen vara tvättad singel men då det är svårt att få tag på här i kring så blir det plast istället.

Gjuter med eps-cement, gick åt 22 säck, gör en lite ursparning vid brunnen då jag inte har satt fast den... justerar till den imorgon och gjuter fast med rot-bruk innan elektrikern lägger slingan.
    Håller mig ca 20-25mm under brunnen med epsen för att få bärighet, spacklar in slingan med Ardex K75.

Spacklingen blir som sagt ca 20-25mm plant, sen kommer jag att sätta upp väggar innan fallspacklingen görs.

I vänstra hörnet sticker alla vattenrör upp så där gjuter jag inte igen riktigt än, rörmokaren måste få rören dit han vill. Finns även en ny elmatning till pannrummet i härvan av rör.
    Bilder kommer bara mobilen laddat i sig :)
    Planen är att badrummet ska vara klart i Januari

• Laddar…
  2. nino
    Renoverare · Nivå 17
    20170111_104459.jpg
    Påbörjat, här är det 6 säckar
    20170111_115642.jpg
    Gjutet å klart

3. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Armering för att fästa slingan i åt elis
    20170112_142015.jpg

Tyvärr så blev brunnen 1cm för hög så jag grovspacklar med K75 och gör en fallspackling med K2000 som är ett billigare spackel men torkar lite saktare, i det här.fallet gör det inget.

20170112_145400.jpg
    11 säckar gick det år, blir nog lika många till

• Laddar…
  4. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Blev inte så mycket gjort idag, rev den gamla uppreglade väggen
    Skapligt stort hål för dörren, minst 110cm brett, blir att regla igen till en 90 dörr och flytta den så långt till vänster det går.
    Tyvärr slår rummet på ca 3cm så det får jag kompensera när jag reglar den nya väggen.
    20170113_130851.jpg

När jag rev gamla väggen så såg jag att den murade väggen har ytterligare en murad vägg med leca eller nåt liknande stående några cm utanför, sen är det ytterligare en reglad vägg... ut mot rummet alltså
    Funderar på om jag måste riva allt utom den gamla murade väggen.
    Kommer bli vardagsrum och kök utanför

5. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Screenshot_2017-01-13-19-15-07.jpg
    Blått är gamla murade väggen procentad med sten
    Orange är murad vägg med typ leca, kanske 3-4 cm tjocka
    Röd är reglad vägg

• Laddar…
  6. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Kommer en bättre bild på väggen här
    20170117_105041.jpg
    Här ser man de olika lagren, lyste in i mellanrummet och det ser ut att man även murat ihop gamla väggen med nya väggen så den får bli kvar.

7. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Fråga till forumet då så det slipper bli en enmans tråd :)
    Ska jag lägga i nån isolering tycker ni, är ju varmt på båda sidorna så jag blev osäker på hur jag ska göra... brukar isolera med en 45a i 70 väggar men här blir det ju kakel gips osb 70 regel gammal murad vägg på 20cm, mellanrum, 5cm sten, 70 regel osb gips så ljudet bör ju ha svårt ändå...

20170117_105417.jpg

8. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Om det är tätt ovantill (vind?) så kanske det är onödigt att isolera gamla delen.

• Laddar…
  9. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Det är en lgh ovanför, tror jag skippar isoleringen då

10. nino
    Renoverare · Nivå 17
    En lie nödlösning som blev gjord för säkert 7-8 år sen :)
    Måste tajma in när hyresgästerna är borta och ändra om avloppet lite...
    20170117_164832.jpg
    Taket kommer bli på ca 225 så det får bli 6st spottar i taket, kan man köpa sånt i Kina som elektrikern monterar eller tar dom inte i det?
    Tips på spottar? Rummet är ca 2 x 2.5m, får bli lampa även vid spegeln då borde det väl räcka med 6st i taket?

11. kulle
    Medlem · Nivå 9
    En 45 är ju aldrig fel, då får man bort den där ihåliga klangen i regelväggen.

• Laddar…
  12. nino
    Renoverare · Nivå 17
    lgh.jpg

Det är högra lgh och badrummet där som jag bygger just nu ifall nån är intresserad.
    Badrummet ska roteras ett kvartsvarv medurs.

Den vänstra är i dagsläget ett stort rum utan innerväggar, inget vatten & avlopp och ingen värme över huvudtaget

I övre delen i väggen mellan sovrum och badrum (den röda linjen är lgh avsklljande) kommer det placeras ett kopplingsskåp för vatten och värme

• Laddar…
  13. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Ska prova att få upp alla bakomliggande skivor och gips så det är klart till onsdag em, flytspackla på torsdag kanske.

Kommer inte hinna klart med badrummet under januari, men siktar på andra veckan i februari

• Laddar…
  14. R
    Medlem Nivå 11
    jisses

15. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Va då då? :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: