1 039 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Badrum i lösvirkes med platta på mark, bäst strategi, yttervägg?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
När man bygger nytt...
reglad stomme, platta på mark, jag har 2 ytterväggar i ena badrummet, man ska ju undvika att dra vattenledingar i ytterväggar och man ska ju inte ha några som kommer upp ur golv med tätskikt, tänkte ha rör i rör, det finns ju lösningar med kopparrör utanpå väggen men det blir ju inte snyggt...
man brukar ju normalt dra vattenledningarna från tvättrummet till under handfatet, och sedan från handfatet till duch, badkar, wc stol...
Kan ett fördelarskåp lösa något av problemen?
Kan man då överhuvud taget ha handfatet mot en yttervägg???
är det något annat man kan ha mot yttervägg så det blir vettigt?
En del bygger ju nån extra låda runt utanpåliggande vattenrör tex vid badkar, hur tänker man här?
Om man bygger helt nytt hus, hur bör man regla i badrummet, vilka skivor på väggarna? och vilket tätskiktsystem (som är godkänt) (tänkte göra allt själv) är ju bra om det inte är det dyraste systemet på marknaden...
övriga väggar i huset tänkte jag ha regel, råspont och sedan gips på...
reglad stomme, platta på mark, jag har 2 ytterväggar i ena badrummet, man ska ju undvika att dra vattenledingar i ytterväggar och man ska ju inte ha några som kommer upp ur golv med tätskikt, tänkte ha rör i rör, det finns ju lösningar med kopparrör utanpå väggen men det blir ju inte snyggt...
man brukar ju normalt dra vattenledningarna från tvättrummet till under handfatet, och sedan från handfatet till duch, badkar, wc stol...
Kan ett fördelarskåp lösa något av problemen?
Kan man då överhuvud taget ha handfatet mot en yttervägg???
är det något annat man kan ha mot yttervägg så det blir vettigt?
En del bygger ju nån extra låda runt utanpåliggande vattenrör tex vid badkar, hur tänker man här?
Om man bygger helt nytt hus, hur bör man regla i badrummet, vilka skivor på väggarna? och vilket tätskiktsystem (som är godkänt) (tänkte göra allt själv) är ju bra om det inte är det dyraste systemet på marknaden...
övriga väggar i huset tänkte jag ha regel, råspont och sedan gips på...
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
för tillfället lutar jag åt att placera wc-stolen åt ytterväggen, och handfatet på innervägg, då skulle det räcka med utanpåliggande från sidoväggen till wc-stolen... (alltså låta dem byta plats)
Det hela beror ju på vad du har för isolering i väggen samt var rören tar vägen sen de gått biten upp eller ner till handfatet. Man kan ju skippa lite isolering just den biten rören ligger mot innerväggen så bör det inte bli problem om inte hela kåken fryser. Samtidigt drar man rören så långt "in" i huset som möjligt i det bästa av världar nästan dikt an gipset i väggen eller vad du nu har på väggarna.
Jag drog rör i yttervägg då jag var TVUNGEN men är rätt säker på att det inte fryser ändå, för då de rören fryser så är nog det mesta av kåken i fara :eek:
Jag drog rör i yttervägg då jag var TVUNGEN men är rätt säker på att det inte fryser ändå, för då de rören fryser så är nog det mesta av kåken i fara :eek:
Nej inte hela centralen kanske, fast iofs så har du lucka då (inspektion osv) så sålänge rummet är över 2-4 grader lär det knappast frysa. Vi har vanlig plastmarkledning till en "stuga" på gården som fryser varje år och där är det inga läckage so far.
Jag har koppar i väggen så mitt tål ingen frysning. :eek:
Jag har koppar i väggen så mitt tål ingen frysning. :eek:
Klicka här för att svara