Hej på er!

Jag har påbörjat ett tillsynes hopplöst projekt nere i min tvättstuga som är 20m2.
Har pratat lite löst med murare och rörmokare men dem är lite si och så i tänkandet.

Jag har som ni ser börjat bila bort ett betonglager som är ca 5-8mm tjock och under de lagret har vi plattan. Jag vill installera vattenburen golvvärme samt på med klinker. Tanken är att det ska finnas dusch samt tvättmaskin etc.

Det jag har läst, behöver man verkligen 20-25mm isolering? Takhöjden är 2.20m. Det innebär att jag även måste bila bort betongplattan som är hård som granit. (OBS, bilmaskinen på bilden var endast ett test, fick hyra en värsting på cramo).

Är det någon som har erfarenhet av detta? Allt är till stor hjälp.

Renoveringsprojekt i tvättstuga med bortbilat betonglager och en bilmaskin på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är ingen expert på detta men jag antar att huset är från typ 70-talet och har en oisolerad betongplatta? Isolerar du inte är de ju lite som att elda för kråkorna då det inte finns någon isolering som håller "värmen på plats i plattan" istället har du en konstant fuktig/kall platta som golvvärmen ska försöka hålla varm så att du även uppfattar att golven/inomhusluften i källaren som varm och behaglig.
Känns som ett hästjobb att bila upp hela golvet på 20m2.

Kan du inte sätta dit en luft/luft värmepump istället som du riktar ner mot golvet? Då kommer både golv och klimat kännas behagligt.

20-25 mm låter väldigt lite, jag hade tajt mot taket och la 170mm.
Vet du hur det ser ut under plattan? Berg, lera eller vad. Om vi antar att det finns materiel att ta bort skulle jag tagit bort plattan.
Fritt att dra om avlopp, vatten el etc. Första golvet jag tog bort hyrde jag in en firma med en brokk. Dom tog ur 30kvm golvyta och 30cm lera under det på en dag...

Jag hyrde en betongkap och sågade upp golvet i lagom stora block som jag sedan bara behövde bära ut. Tog väl knappt en dag för ungefär samma yta.

leby skrev:
20-25 mm låter väldigt lite, jag hade tajt mot taket och la 170mm.
Vet du hur det ser ut under plattan? Berg, lera eller vad. Om vi antar att det finns materiel att ta bort skulle jag tagit bort plattan.
Fritt att dra om avlopp, vatten el etc. Första golvet jag tog bort hyrde jag in en firma med en brokk. Dom tog ur 30kvm golvyta och 30cm lera under det på en dag...
Oj, självklart menade jag 200-250mm.
Jag har faktiskt ingen aning vad som finns under plattan. Huset är från 1974.
Har ju bilat bort de "första lagret" men under det är de stenhårt och bilmaskinen var då ingen mycket till hjälp, blev tom gnistor av verktyget på bilmaskinen.

Det känns som ett sjuhelvetes jobb att ta bort plattan och det är väl lite därför jag skriver här också :).

Får jag fråga vad du betala för de kalaset?

Tror jag betalde 18 med bortforsling av massorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.