Håller som bäst på att renovera källaren och ska bl a göra nytt badrum/tvättstuga samt gästtoa med vägghängd holk. Har hittat massvis med trådar om tätskikt och byggskivor men alla utgår från att rummet har träreglar och vanlig gips.

Min fråga är om här är någon som kan bena ut vad som gäller i mitt fall; betonggolv (med nylagd golvvärme) samt teglade och putsade inner- och ytterväggar där det ska reglas upp för vask, toa etc.
På utsidan har vi nyligen lagt om dränering och dagvatten + tilläggsisolerat med Isodrän. Vet inte om det har någon betydelse i detta fallet.

1. Behöver man använda plåtreglar eller det går bra med vanliga träreglar?
2. Kan man använda spånskivematerial istället för att kortla/kottla för vask och toa och sen rätt byggskiva utanpå?
3. Tätskikt i utrymme där man inte har organiskt material? I min (kanske lite enfaldiga värld) skulle det kanske inte behövas i hela utrymmet, hade tänkt mig att lägga in tätskikt i duschen och runt tvättmaskinen....?
Bifogar en bild på hur det är tänkt att se ut i gästtoan när det väl är klart...

Lilla toan 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det bara kring toa/handfat som ska reglas upp eller ska du bygga upp innerväggar i hela rummet?

Ser inga problem med träreglar så länge de inte har kontakt med golv och tak. Finns metallskenor (vet inte vad de heter) som du kan sätta i tak och vägg och sedan monterar träreglarna på.

Ett alternativ kan också vara att sätta upp armerade hårdskumsskvior. De är mer lättarbetade och kan sättas upp direkt på väggen om det är stenvägg. Har själv gjort det i ett rum liknande ditt (använde Lux Element skivor men det borde fungera likadant med andra märken också). Nackdelen är att de är väldigt mycket dyrare.

// stOra_M

1. Det är enklare med plåtreglar eftersom toafixturerna ofta är anpassade efter dessa, dessutom har du inget material som då kan mögla i rummet.

2. Inget spån i badrum!

3. Med Isodrän har man fri fuktvandring innifrån och ut. Fuktspärr behör du inte ha i ytterväggarna alltså. Däremot vid dusch, vask och golvbrunnär det vettigt att ha det eftersom man blaskar med mycket vatten där. Är lite osäker på hur reglerna ser ut angående detta men ur fuktskadesynpunkt ska du vara säker då. Håller med om att LUX skivor eller liknande är kanon vid inbyggnader och liknande i våtrum.

Snygg idé på gästtoa förresten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.